Ny modell på brännarkoppen.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

PelletsTeknik Kalmar skrev:Det rostret som PelletsTeknik säljer behöver man inte borra fler hål i.
Rostret jag säljer är viket i en plåt med löst handtag.
Hålen är lika många, och sitter likadant som originalrostret med pinnen (handtag).
Mitt roster är tillverkat i det dyrare värmetåliga materialet EN1.4835 (MA253).
Detta gäller både till 16 och 30kW.
Denna modellen började jag sälja för flera år sedan.
/Peter
Skulle du kunna vara snäll och lägga in en bild av ditt roster?

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Tack för bilden! Tyvärr ser jag inga avgörande skillnader mot den nuvarande koppen.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Nu är det din tur att ladda upp en bild på ditt gamla och ditt nya roster eter 3 sidors trycksvärta. Då kan vi avgöra huruvida de är lika eller inte.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Har du köpt rostret från PelletsTeknik?

Jag ser att du har en Albinpanna.
Gör ett test, när brännaren har gått på "Normaleld" ett tag, lossa matarslangen från brännaren och tänd en cigtändare vid kanten på matarröret på brännaren.
Vad händer med lågan?
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Låga !

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Har oxå Albin panna gjorde testet,

lågan sögs ner i brännaren :wink:

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Testet gjort. Lågan sögs ner i röret.

Men det är väl mer eller mindre vad som måste hända? Matarröret är ju ovanför brännaren och det är öppet till det, så att draget helt naturligt går den vägen när slangen är bortkopplad. Däremot bör det väl inte gå så mycket drag genom slangen. Det bör ju matarskruven spärra, eftersom den väl är mer eller mindre full av pellets.

Däremot är jag förvånad över att det är så starkt drag genom pannan, trots att jag har en dragbegränsare.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det är riktigt att lågan måste dras ner.
Om den inte gör det eller om den fladdrar bakåt, kan det bli problem med "Överhettad" och dålig förbränning.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av Fritz »

Har tagit en omgång med pannan igen. Idag var den fullsmockad med sot, samtidigt som rostret var igenkoksat. Det har fungerat hyfsat sedan jag skrev här sist, men sista tiden har koksning och sot ökat. Jag löste det tillfälligt genom att byta pelletssort, men nu har det hunnit ikapp mig.

Dagens övningar har bestått i att täta fästplattan till brännaren, rensa ur brännaren, skrapa och kontrollera fallplåten, täta ev. skarvar i brännaren, samt att byta ut alla packningssnören.

Blandningen av pellets och luft måste ha varit felaktig. Pannan liksom utgången till skorstenen var fulla av svartbrunt sot, som gav intryck av att inte vara fullt utbrunnet. Jag har minskat matningen, samt sänkt fläktvarvet. Draget verkar dåligt, trots att sotaren var här för bara ett par veckor sedan. Nu återstår att se hur pannan reagerar på de nya inställningarna.

Det är inte utan att jag funderar på att pensionera utrustningen och låta montera in en modern pelletspanna. En gammal oljepanna med lös brännare är inte helt optimalt. Framför allt skulle jag vilja ha en automatisk reglering som hela tiden skapar opitimal luft-pelletsblandning. Där är den gamla brännaren jag har besvärlig.

F.

Tillägg: draget är uruselt. Jag börjar misstänka att sotaren slarvat med gallret, så att kajorna byggt i pipan. Jag får ta och klättra upp senare idag.
Tillägg till tillägg: Kajorna var oskyldiga. Det var en kokskaka som bildats i gallret och som täppte till. Helt tydligt har pannan varit alldeles galet inställd.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av Fritz »

Pannan har gått snart en vecka sedan förra inlägget. Nu koksar den alls inte lika mycket. Jag har ändrat matningen, så att 4,0 sek matning följs av 16,0 sek uppehåll. Det långa uppehållet gör att koppen brinner hyfsat ren innan nästa laddning pellets ramlar ner. Fläkten står i läge 10. Rökgastemperatur 120-130°.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av mats.o »

De roster som tillverkats och sålt från BioNordic har alltid från början varit tillverkade i MA253.
Från början då modellen hette 9990 till de senare som hette Viking B16 GL.
Mats O.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av psau »

Det har dock florerat ett par olika roster på eftermarknaden.
Jag har ett roster hemma med pinne som definitivt inte är MA253, men har även ett original roster som efter lättare uppputsning ser ut som nytt.
Det är väl bara att konstatera att ska det hålla får man köra med riktiga material och det gjorden man

Nu är detta en gammal tråd men min gissning är Fritz problem var dels tjuvluft som kylde härden och en felinställd brännare.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av mats.o »

Stämmer psau. Pinnen var vanligt rostfritt men plåten var i MA kvalitet. Det som var svaghet med det rostret var att svetsarna släppte. Ett nytt togs fram som var bokat i ett stycke (MA-Kvalitet) med svetsen placerad på baksidan.
För ersätta pinnen togs handtaget fram för lyfta ut rostrett samt att baksidan handtaget utformats för skrapa av tändaren.
2 st varianter från BioNordic har det funnits.

Mats O
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av broberg »

Riktigt roligt att få se Mats tillbaka på forumet igen. :) :)
Hoppas det blir flera gånger.
Det har ju gått skrönor om att man använde sämre material till de senaste brännarna men vi som eldar har inte märkt av det. Min brännare sedan 2006 och kompisens brännare som är en av de sista från Bionordic 2008-2009 har likadana roster och inget av dem ser särskilt använt ut. Mitt har jag svetsat med rostfri MIG i framkant ovanför tändelementet för det fanns en liten spricka. Tjockleken på plåten i rostret har inte minskat någonstans.

Kanske är det dags att återuppta tillverkningen av brännaren igen fast med Millenium III styrning?
BioBjörn vart det inget av och alla andra konkurrenter har som man brukar säga "gjort i det blå skåpet".
Stor efterfrågan på begagnade bionordicbrännare men få äro utvalda. Många får köpa något sämre.

Banan är sopad och krattad för en Bionordic GL MkII med Millenium III och ett pris på 20000.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Ny modell på brännarkoppen.

Inlägg av mats.o »

Ja det var en gammal tråd, men tycker inte om felaktigheter...
Mats O
Skriv svar