Varför misslyckade tändningar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Varför misslyckade tändningar?

Inlägg av Vednisse »

Har problem med tändningen på f*rbannad Måndagsex av B16GL.
Börjar bli trött på att bo i pannrummet även om man är halvpyroman, inte så kul när det är -20.

Startdosen är lagom, har provat med lite mindre och lite mer utan resultat.

Har labbat med tändfläkten upp och ner utan resultat.

Tändelementet är ok vad jag kan bedöma, blir varmt och drar ca:250w när det går.

Har kollat triacarna till skruv och tändelement.

Har provat med tjockare brickor under elementet.

Dragbegränsare finns och står på 12Pa.

Kan det helt enkelt vara så att Vidapelletsen är för trögttända för detta klena tändelement?
Den har alltid tagit tre gånger så lång tid som en Eurofire gör för att tända, ibland så orkar den inte ens få antydan till glöd vid misslyckande.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Konstigt. Jag körde Vida pellets vintern -08, 4 pallar och hade då ett rätt tidigt styrprogram från Bionordic. Startade alltid fast pelletsen var hård och svår att få eld på. Där var det en rätt lång förvärmning innan startdosen åkte ned och där kanske skillnaden ligger.
Sedan blev Vida dyrare och ointressant.
Är det kanske glapp mellan tändelementet och hållaren så värmen inte överförs?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

I nödfall kan man tända manuellt med ett par tändblock, och sedan köra underhållseld. Men nackdelen är att brännaren koksar igen av underhållselden efter ett par dagar.

F.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Jo, jag låste den på underhållseld i natt efter den misslyckade starten i går.
Slog över till vanlig kallstart i morse, har varit i källaren nästan hela dagen mellan snöskottningen och byggt på en utbyggnadsstos till oljedelen.

Brännaren har slagit personbästa på alla de tre tändningarna den gjort idag :?
Jag har inte ändrat eller rört något sedan den misslyckade starten igår, kollade då bara att startdosen var ok och fångade upp nästa från matarslangen.

Verkar vara en kombination av svårtända pellets och klent tändelement, verkar var så känsligt att det har betydelse hur pelletsen landar i koppen...

Blir det bara glöd på pelletsen så är en stabil låga bara några sekunder borta.

Ska prova ett annat tändelement, men tror inte att det gör någon skillnad.

Rindi och Derome tände snabbare i Eurofiren än Vida, dock misslyckades den aldrig med Vida på tre år.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Den har missat två starter sedan jag skrev senast i denna tråden. Har mätt upp och kontrollerat allt. Finns inga fel mer än svårtända pellets för denna brännare.

Har nu börjat gå långt iväg från ursprungsinställningarna av tändfläkten, den är just nu sänkt till 30. Vid två klockade starter har jag låga på under 6,5min efter att startdosen landat, det är 2-3min snabbare än jag fått de gånger jag klockat tidigare. Kanske är detta lösningen, men jag accepterar inga startmissar alls...så den har två dygns upp till bevis till att börja med. Missar den så åker den ut ur pannan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Vilken programvara har du i PLC:n, kan du ställa On-tiden på skruven?

Om du inte kan ställa den, kan vara något program med PWM-styrning på elementet som Bionordic använde mellan början på 2006 till slutet på 2007.
Om man mäter på utgång nr 3 på PLC:n, så sjunker spänningen från 24V DC till ca 20V DC efter några minuter från "förvärmning".
Eller direkt på elementet: Från 230V AC till ca 200V AC.

Du skriver att du kollat triacarna, det är inte så lätt att kolla att dom är helt riktiga.
Gör ett test för kolla dessa,

Kretskortet:
1.Skifta kablarna till tändelementet på nr 2 (L) och 4 (N) i plinten och uraskningen på 5 (N) och 6 (L).

PLC:n (utgångarna)
2. Skifta plats på O2 och O3 (undertill) på PLC:n.
Det räcker med kablarna som sitter till höger på utgångarna, vänstra kablarna är matning (24V).

Detta gör att du använder triacen och optokopplaren till uraskningen istället, den är inte lika mycket använd som till tändelementet.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Har någon av Pelletstekniks programvara i PLC'n, har faktiskt inte mätt om spänningen sjunker. Men i början av tändfasen ligger den på vad EON lyckas få in i kåken, 230V tror jag skulle vara nytt rekord..brukar ligga på 217-222V troligen med spänningsfall som inte är mätbara med vanlig multimeter....på landet lååångt bort från trafon.

Bytte triacarna till skruv och tändelement mot nya i julhelgen, fick bara tag på två. Den till uraskningen verkar inte helt frisk, men tack för tipset.

Den har tänt ok så här långt, de gånger jag varit med och klockat har den klarat sig under 9min till låga.

Vet någon hur många minuter det går innan programet bryter?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

För att vara säker räcker det inte med triacen, du borde byta optokopplaren också.
Ca 16 minuter står den i "Tändning".
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Kan bara uppdatera att det var Vidapelletsen (just den leveransen) som var problemet. Kanske lite i kombination med klent tändelement i Vikingen, körde en annan batch Vida utan problem. Har satt i originaltändaren igen och kör nu på Fågelfors, snittar på 6.5min tills låga detekteras. Vida tar minst 2-3min längre, men som sagt hade en eller två pallar Vida som var extremt svårtända...även grannens TB-mini fick kämpa länge för att få fyr på dem.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar