Nya BioBjörn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av psau »

Hellu,
Skönt att vi tar det personligt och snarare kommer med personangrepp än sakliga inlägg, SKÄRPNING!

Och för att svara på din fråga så nej jag har inte sagt att det var ett stoooort problem, och nej jag har inte testat materialet så du kommer inte få något diagram heller.

Det jag har gjort är att jag har FRÅGAT och fått svaret att materialet som användes till roster och brännarhus i de sista modellerna var av en sämre kvalite detta beroende på att man försökte desperat spara innan man gick i konkurs....

Så jag står vid min tro att man måste ha en långsiktig ekonomi i sin verksamhet annars kommer man att vara tvungen att spara in på kvaliten.

Men nu verkar ju Johan ha fått upp en ekonomi i verksamheten så slutet gott allting gott!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av energibiten »

Hoj. Va länge sedan jag var inne på detta forum.
Skummade igenom lite kommentarer och frågor.
Skall försöka svara lite här.

Tittögat och dess in fästning. Ja, jämfört med den svarvade guldbiten från BioNordic kan denna lilla plåtbit ses som ett nerköp. Likaså diodhållaren. Detta har dock sin förklaring. Ögat kommer inte att hanteras i samma utsträckning. Därför behövs inte den dyra svarvade alubiten. Plåten- Priset. Diodhållaren. Om det skulle bli bakbrand och fläkthuset blir varmt.
Så kommer hållaren att smälta och dioden ramlar ner. Resultatet blir att brännaren tappat ljus under gång och stannar snabbt.
Placeringen. När jag gjorde om brännaren från BioNordic tiden så la jag en plåt framför brännaren när den brann för att mäta där det var lägst temperatur. Här är det lägst temp samt att det blåser hela tiden och ögat hålls rent. Har inte torkat av min ännu efter 2 års drift.
Placeringen på VikingB16 var inte optimal med slangen. Dom som slarvar med underhållet av sin brännare vet ju att slangen är det första som går och sedan kommer tittögat.

Tryckluftsventil. Jo dom första 10 talet brännarna hade en ventil som inte höll måttet. Med 320lit/min
Dock har dom flesta bytts ut mot en kraftigare ventil.
(Vednisse, hade du bara hört av dig hade du fått en ny)
Camozzi släpper 1240 lit/min vid 8 bar.
Den nya som sitter i BB släpper 985 lit/min. Dock är det en nålventil så det smackar inte på som Camozzi. Där kan man dock justera blåstiden för att kompensera.
Jag själv har den gamla och den rensar bra i min panna.
En sak som har visat sig vara ett vanligt fel är slangarna mellan ventil och kompressor. Dom billiga spiralslangarna på Jula ochBiltema. Ja alla. Har bara 3 mm invändig dia i kopplingarna. Köp dom dyrare slangarna med 5-7 mm ivändig dia. Stor skillnad.

Externa styrningar. Kan ju vara bra att ha.
Dock är det en ganska liten skara som vill kunna koppla ihop hela huset med sin pelletsbrännare. Merparten vill bara att brännaren skall värma huset till en rimligare kostnad än olja eller att köra sin panna på elpatron. Eller dom som tröttnat på veden önskar avlastning.
Vore väl kul med en massa trix och en App kanske :lol: . Men så är läget, bara att gilla eller inte.

Är det någon som har frågor så är det bara att höra av sig här.

Hälsningar
BioBjörnen
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av mats.o »

Svar till PSAU

ang.
"Det jag har gjort är att jag har FRÅGAT och fått svaret att materialet som användes till roster och brännarhus i de sista modellerna var av en sämre kvalite detta beroende på att man försökte desperat spara innan man gick i konkurs...."

Måste lägga in en rättelse här, nej det skedde ingen förändring av materialval på roster eller brännarhus.
Tvärtom, rasplan ändrades till rostfritt, ny kåpa i (rostfritt) över främre packningarna kom till.

Mats O
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av psau »

Hej Mats,
Det är inte det beskedet jag fått för att vara mer konkret, så har jag frågat en person på bolaget som i slutfasen av Bionordic tiden legotillverkade dessa.

Jag har 3st Bionordic brännare, ja jag gillar dem skarpt bland de bästa brännare som tillverkats.

- En tidig B16 (med det mindre nedfallsröret fast grå inte blå) godset i roster och brännarhus är tjockt och fint trots att den är väl eldad.
- En B16GL från 2006 också den med tjockt och fint gods i hus och roster.
- Samt en B16GL från 2008 godset i brännarhus och roster är markant tunnare och har kraftiga spår av eldning.

Original brännarna som Mats tog fram är i det närmaste outslitliga om man inte kraftigt feljusterar dem.

Om Mats O är du Mats som ligger bakom brännarna?

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av mats.o »

Hej Psau.
Det stämmer tyvärr inte, materialet ändrades inte och inte heller godstjockleken.

Kul att du är nöjd med dem :D.
Ja sköts de ska dom hålla länge.
Ja, är den Mats.

MatsO
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av psau »

Kul att se att du finns där ute, det var en riktigt bra brännare du fick fram jag är toppen nöjd med mina.

Synd att du inte fick till det så att ni kunde fortsätta det är i mitt tycke den helt klart bästa brännaren på marknaden i sitt segment.

Om något skulle jag önskat en snabbare tändning på dem men annars funkar de fint.

Håller med Broberg i den andra tråden att en ny version av Bionordic brännarna vore guld, skulle lätt köpa en utan att tveka.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av mats.o »

Tack psau :D.
Ja synd det inte gick fortsätta men marknaden mer eller mindre dog.
Tittade på slutet på annan tändning men han aldrig bli något av det.

Vill rikta ett tack till Bio-Björn och Pellets Teknik som har sett till det funnits reservdelar få tag i.

Mats O
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av broberg »

Ja pelletsteknik har faktiskt fört den här brännaren framåt under de senare åren. Blixtsnabb reserdelsleverans, billiga reservdelar, modernare styrning, felsökningsbeskrivningar och support via mail eller telefon.
Kanske nästa steg därifrån blir en förbättrad tändning.

Om man skulle ordna en snabbare tändning själ, tror du att en "glödrörskratta" av typ Roslagsbrännaren under rostret kunde fungera. Vikingbio har också en sådan tändning men den fungerar bäst med original lövtunnt roster.
Roslagsbrännaren har roster på 4mm tror jag och krattan fungerar bra för tändning.
Man fick väl häkta på en extra bit av tunnare diskbänksplåt i mitten på rostret där tändstaven suttit.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av mats.o »

Egentligen om det 1 minut eller 5 tycker jag inte spelar någon större roll.
Ser hellre längre drift tider vilket Pellets teknik är inne på med sin PID.
Första brännaren jag var med på hette Katla 2000-2003 hade just det. Ersatte det med underhålls eld istället.
Mårten tog fram på slutet en variant med Millennium 3:an med fler effekt steg, men det han aldrig bli nått då. Vi körde även med lamdasond och steglös motor, de var bra :-).

Mats
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av nyman »

Nej om det tar 1 minut eller 5 minuter spelar ingen roll när man har uraskning. Rostret är alltid rent.

I gamla 220V brännare som eldas på lägre effekt har jag upplevt startproblem då ureldningstiden 4-5 minuter är för kort när fläkten ochså är strypt. Har inte hittat några ESC-OK koder för att öka ureldningstiden heller.
När ureldningen inte gått färdigt ligger kolbitar och aska kvar på rostret och värmen från tändelementet har svårt att nå upp till startdosen.

Annars eldade jag 2 år med B16 24V utan uraskning utan några tändningsproblem. Där går fläkten upp på högvarv vid ureldningen och bara fin aska blir kvar.

Vi får väl nominera Mats till Hedersdoktor i Pelletsteknik vid Chalmers så han får möjlighet att fixa den nya tändningen färdig.

Vi ska inte kasta pannan i sjön, men lite bekymmersamt är det när bästa brännaren försvann.
Vill man ha luftkylt tittöga, PLC och uraskning får man börja modda själv på en ny brännare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av mats.o »

Buggar o tackar Nyman :D
Tar utveckling av brännare direkt om du fixar in mig på Chalmers :D.

Men vet i sjutton om jag skulle vilja röra tändningen. Har alltid haft filosofin rör inte nått som fungerar om det inte är en påtaglig förbättring förstås. Innan jag slutade bytte jag leverantör av tändelement och tror mig veta med lyckat resultat. Är inne på min tredje säsong nu och nyfiken på hur länge de kommer hålla. BioBjörn som tog över efter mig har fortsatt med samma.

Mats O.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av psau »

Jag bytte tändelement nu efter två år helt ok spann tycker jag!

Dvs jag hade mitt första driftstopp på två års drift inte dåligt alls, det tillsammans med att mitt underhåll är begränsat till en sotning av pannan och brännaren max 3ggr per år gör att jag är toppen nöjd.

Tändningens tid spelar bara roll egentligen om jag börjar tappa upp badet när pannan är på sitt kallaste, sommartid kör jag intervallet 65-85 och det har hänt att jag glömt ställa om den till mitt lite smalare vinterintervall...
Då hinner jag dra ur pannan relativt mycket värme innan brännaren börjar hämta hem igen.

Men hur ofta händer det?!?!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej på er. Hur går en ureldning till på en bionordic brännare?
Lambdasond lät spännande. Det hade vart häftigt.
Håkan-Ohamn
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 19:33
Ort: Oskarshamn

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Håkan-Ohamn »

rps20140106_135732.jpg
Hejsan alla biobjörn eldare. Blev med biobjörn 16/4 2013 . Är monterad på en cpa 500 Liters accumulatorpanna tillverkad 89 kan bara säga en sak otroligt nöjd med denna brännare. Inga missade tändningar rökpuffar eller andra konstigheter. överhuvudtaget inte en enda driftstörning på 9 månader. .


Inga roliga kommentarer på min felvända bild? Ganska tyst i de här forumet. O ja jag vet att biobjörn är en viking med ny kostym" men iallafall den funkar jäkligt bra utan en massa lustiga problem som många andra verkar ha med sina brännare' Eller så har jag haft en otroligt tur rätt som det är min första brännare. (Kommentarer någon""")



Panna CPA 0 500 Liters accumulatorpanna
Pelletsbrännare biobjörn 18 KW
Förråd Mafa Mini
Värmer upp 165 Boyta+50 källare lägre temp
Senast redigerad av Håkan-Ohamn den lör 25 jan, 2014 00:41, redigerad totalt 1 gånger.
Bonnlurk
Håkan-Ohamn
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 19:33
Ort: Oskarshamn

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Håkan-Ohamn »

Svenn Antenn skrev:Hej på er. Hur går en ureldning till på en bionordic brännare?
Lambdasond lät spännande. Det hade vart häftigt.
Ureldning=Fläkten blåser fullt några minuter tills fotocell är nere på noll sen stop .MVH Håkan (Ps om du vill veta mer om biobjörn mejla mig om du vill")
Bonnlurk
Skriv svar