Nya BioBjörn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Stegatorparn »

Funderade på att skaffa en plc-styrning till Viking Bion, men efter lite funderande blev det en BioBjörn istället.
Inga problem med installationen. Hade en svängarm från oljebrännartiden som modifierades lite och visade sig fungera perfekt.

Bild

Eftersom jag kör mot en tekniktank, skippade jag temperaturgivaren och kopplade istället in mina befintliga termostater i tanken till ingången för "termostatfas".

Igångkörningen var lätt. I programmet finns en intrimning där skruven körs i 6 minuter och sedan vägs frammatad pellets och skrivs in. Sedan är det bara att välja önskad effekt, så ställer programmet in ett fast fläktläge. Vill man göra en finjustering, justerar man pelletsmatningen i "pelletstrim".

Noterade att styrkortet är detsamma som sitter i Iwabo S2 och Nibe P20. Vad jag kan se är mjukvaran också densamma förutom uraskningen som sker med tryckluft. Blir väl billigare istället för att utveckla en egen styrning.

Första veckan i drift med förstklassig Vida-pellets gick galant. Uraskningen tog allt, trots att dom två fjuttarna inte lät så imponerande.
Sedan blev det Varga-pellets som tillverkas av Vida och det var ingen hit.
Reklamens "luftknivar" visade sig rejält slöa och rådde inte alls på den beläggning som satt fast i rostret.

Bild

Nästan samtliga hål i botten på rostret är igensatta efter ett dygns drift på 10 kW.
Det här hade jag inte väntat mig. Kollade upp magnetventilen och fann att genomloppet var bara 4 mm när övriga slangar och kopplingar var 5,5-6,0 mm.
Provade istället magnetventilen med 13 mm genomlopp jag har till Viking Bion och då blev det bättre tryck i grejerna.

Har ökat effekten till 15 kW då det bildades mindre slagg troligen pga högre temperatur i fyren.

Tycker inte startförloppet är särskilt långdraget. Känns som den tänder något snabbare än VB´n.
Senast redigerad av Stegatorparn den tor 24 sep, 2015 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Vednisse »

Ser ju fint ut på rostret :wink:
Jag körde 1000kg modulerande mellan 5-10kW i min Bionordic utan att det fanns tendens till igensatta hål. Rostret är modifierat till ett "lågeffekts" med mindre bottenyta, pelletsen var blandat Derome, Fågelfors och svarta från Byggmax (Vida?).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Svenn Antenn »

Grattis. Jag är mycket nöjd med min biobjörn.
Jag har haft den i 2 år och den har aldrig krånglat eller stannat.
Så som ditt roster ser ut har jag aldrig lyckats med. Inte ens en fjärdedel.

Vad för magnetventil har du satt i? Va det bara byta?

Jag tyckte att det blev lite skillnad när jag satte en rejäl tejp mellan plaströret från magnetventilen och kopparröret till uraskningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Stegatorparn »

Jag hade ju redan en magnetventil på kompressorn och tidrelä för blåsningen, så jag flyttade bara över skottgenomgången och vinkeln till Björnen.

Bild

Ska testa med lite silvertejp på den skarven.
Kopparröret blir ju rejält varmt så tejpen sitter väl inte kvar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Vednisse »

Jag brukar linda gängtejp på slangen där den går in i kopparröret, blir helt tätt. En annan sak är att munstyckena och även rostret är rätt justerat, munstyckena ska ha rätt höjd i förhållande till rostret, samt att de ska ligga så långt bak att de aldrig sätter igen och behövs rensas.

Sen har BioBjörnen tre saker som ger andra förutsättningar än Bionordic med P-Tekniks styrning.
1. En dålig magnetventil, det är inte bara luftgenomsläppet som har betydelse. En nålventil kan inte dumpa luften så att de blir några lufknivar

2. Nedeldningen lämnar mycket kvar skräp på rostret som bränner fast (fotocell och styrning ej anpassade)

3: Den blåser före start istället för efter avslutad eldning.

När jag hinner ska jag skriva ihop en guide hur jag justerar grejerna.

EDIT: Kopparröret blir väl inte särskilt varmt där bak?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Svenn Antenn »

Min tejp är fortfarande fin. Plaströret hade ju smällt om det hade vart varmt.
En justeringsguide hade vart fint.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av micke_932 »

3: Den blåser före start istället för efter avslutad eldning.
Det kan väl vara för att inte blåsa ut pellets som brinner fortfarande eller nått sånt kanske ? annars måste man ju vänta tils man är säker på att alla pellets verkligen brunnit ut, synd att slösa bort pellets.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Stegatorparn »

Mitt roster på foto hade passerat en uraskning när jag avbröt starten och det som är kvar kunde inte luftknivarna få bort. Är ju ett tecken på oren pellets. Synd, för pelletsen är hård och dammfri och inget smul i påsen.

Mätte temperaturen på kopparröret till 60° vid plaströrsanslutningen. Koppar är en bra värmeledare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Vednisse »

micke_932 skrev:
3: Den blåser före start istället för efter avslutad eldning.
Det kan väl vara för att inte blåsa ut pellets som brinner fortfarande eller nått sånt kanske ? annars måste man ju vänta tils man är säker på att alla pellets verkligen brunnit ut, synd att slösa bort pellets.
Det finns inga pellets kvar på rostret när tryckluften blåser, nedeldning sker givetvis innan och fotocellen måste ha tappat allt ljus innan tryckluften skjuter. Om man kollar manualerna till brännare med tryckluftsrensning så rekomenderas att blåsa efter eldning när valmöjlighet finns.

Nu tyder ju Stegatorparn's bild på att förbränningen inte är bra, så ska rostret inte se ut oavsett tryckluft eller ej. Att det enbart beror på dålig pellets har jag svårt att tro, då hade det nog varit många reklamationer på den om det ser ut så efter ett dygn. När jag har kört dålig pellets hittar man kakor i askan som tryckluften skjutit bort.

60gr på kopparröret där bak låter inte normalt, reklamera brännaren och fråga vart luftknivarna sitter :roll:

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av micke_932 »

Utformningen av brännaren är nog minst lika viktig, jag har kört med det mesta i pelletsväg och har aldrig några problem, jag rensar rostret i brännaren nån gång i månaden på vintern och ett par gånger på sommaren, aldrig några som helst problem, enda anledningen att överhuvudtaget rensa där är att det åker ner en del aska runt tändelementet och jag kan tänka mig att det isolerar en del vilket kan göra brännaren svårtänd kanske, har dock aldrig haft några sådana problem, så kan inte se att jag skulle ha någon som helst nytta av tryckluft, det blir aldrig någon skit i brännaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Håkan-Ohamn
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 19:33
Ort: Oskarshamn

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Håkan-Ohamn »

Hej o grattis till din biobjörn. Satt just och tittade på din bild o jag måste nog säga att något liknande har jag aldrig sett.Har själv kört med diverse olika sorters pellets under nästan ett år snart med min biobjörn. Varför det blir så i rostret för dig har jag tyvärr ingen aning om. Min brännare har aldrig uppvisat några askkakor överhuvudtaget jag har bara rengjort rostret 1 gång i månaden o har inte haft någon större mängd fastbrännt sot eller aska endast något enstaka täppt hål längst fram i rostret. Är själv nybörjare med pellets så jag försöker lära mig så mycket jag kan genom att läsa i det här jättefina forumet. MVH Håkan.
Bonnlurk
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Jakob »

En gång i månaden låter på tok för ofta. Med tryckluftsrensning borde det snarare handla om 6 månader/ 3 ton mellan översyn....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Håkan-Ohamn
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 19:33
Ort: Oskarshamn

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Håkan-Ohamn »

Kanske det men eftersom jag ändå öser ur askan och rakar ur tuberna en gång i månaden kan jag ju lika gärna ta rostret också. Helt rent roster=bättre verkningsgrad MVH Håkan.
Bonnlurk
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av mrxswe »

Var köper ni reservdelar till BioBjörn. Provade att best ett tändelement ifrån Energibiten men det verkar inte hända så mycket där ifrån.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Stegatorparn »

Tändelement, roster och övriga ståldelar är de samma som till Viking B16 och kan inhandlas hos Pelletsteknik http://pelletsteknik.se/bionordic-viking-b16-gl

Det som skiljer är styrning, flamvakt och fläkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar