Byte från 6mm till 8mm pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
stasa
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 19 nov, 2011 09:12

Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av stasa »

Jag funderar på att byta från 6mm till 8mm pellets pga stor prisskillnad. Enl en lokal installatör är det bara att byta utan några justeringar, stämmer verkligen detta??? Tycker att det verkar lite för bra för att vara sant.....Vi är relativt nyinflyttade i huset och brännaren har fungerat bra men vi saknar manualen och kan inte heller hitta den på nätet, nu verkar aktiva på detta forum väldigt kunniga så jag hoppas på hjälp här!! :D Vi har en Viking b16gl brännare. Något mer ni behöver veta för att kunna hjälpa mig?
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av Becker »

Nu kan jag inget om just din brännare :oops:
Men 6mm pellets kommer att "rinna" lättare i skruven, du kommer alltså att få för hög matning med 6 mm. Brännaren kommer att gå för fet.

Om du har möjlighet att väga hur många gram 8mm pellets din brännare gör slut på, på låt säg 10 minuter. Så är det bara att justera matningen tills dess att skruven ger lika många gram 6mm pellets på samma tid. :D

Min skruv gick betydligt bättre med 6mm än med 8mm.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av Icecap »

Becker: det pratas om att byta FRÅN 6mm TILL 8mm

stasa: Beroende på hur skruven fungerar kan det mycket väl vara att bara byta utan problem, sannolikt är dock att doseringen måste justeras lite, något som inte alls är så svårt som det kan låta.

Mät så som Becker skriver och skriv ner värdet på en lapp! När pelletsbytet sedan är klart upprepar du denna mätning och justerar doseringen till samma vikt uppnås, sedan är det klart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av Becker »

Ooops lite för snabb... :oops:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av Torsten »

Du kan göra som Becker skriver så är det enkelt att räkna ut brännarens effekt också.

Ändå enklare är det om du gör på följande sätt.
Förse dig med en nätkabel till dator, en hink och en hushållsvåg.
Ta försiktigt bort matningsslangen från brännaren utan att ruska på matningsskruven när brännaren är i paus.
Stoppa slangen i hinken och anslut kabeln till matningsskruvens kontakt i exakt en minut.
Väg upp insamlad pellets. Brukar ligga kring 220 gram. Gör mätningen flera gånger och skriv upp medelvärdet samt brännarens inställning för matning, paus och fläkt.
När den nya pelletssorten kommit i skruven så väg pellets igen. Antagligen får du nu ett lägre värde.
Öka matningsvärdet proportionellt till den minskade matningen.Rör inte fläkt eller pausvärdet.

Får du väldigt låga eller oregelbundna värden för matningen har nog förre ägaren överlämnat förrådet med en massa spån i botten.

Denna kalibrering för ny pelletssort är implementerad i styrprogrammet från Pelletsteknik.

Har du ett riktigt gammalt styrprogram i brännaren så lönar det sig att uppgradera men du ser skillnaden själv.

Hmmm. Undrar vad det är för skillnad på rostren 1611 och 1621 till VikingB16 på Pelletstekniks hemsida?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av Vednisse »

Som ovanstående skriver väg upp matning med båda sorters pellets, jag hade dock även kört några tester även på 3min konstant drift på skruven för att få ett mer pålitligt värde. Men som Torsten skriver kör först på en minut några gånger så ser du lättare om matningen är jämn.
Ev. kan fläkten behövas ändras ett steg, men det är nog överkurs om brännaren är korrekt injusterad idagsläget.

Själv fick jag mindre matning när jag provade med 6mm, tvärtom vad både säljaren (Bionorr/SCA) och de flesta som provat kommit fram till. Ändå körde jag med Vidapellets 8mm som då var långa som en halvrökt cigg, numera är de nästan för korta.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av Torsten »

Det är just fläktvärdet man INTE ska ändra om man inte vill göra en helt ny inställning av brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av Vednisse »

Orkar inte ge mig in i någon debatt om luften...som varit uppe sååå många gånger på detta forum.

Låt fläkten vara och se om det fungerar bra, det bör det göra om brännaren är korrekt justerad med nuvarande pellets.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av psau »

Skillnaden i rostrern ska vara att ena är standard och andra ska vara gjort i ett bättre stål.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Byte från 6mm till 8mm pellets

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Roster nr 1611 är tillverkat i rostfritt material EN1.4835 (253MA).
Roster nr 1621 är tillverkat i samma material som originalrostret.

Båda rostrern är tillverkade på likadant sätt, i ett stycke med ett löst handtag.
/Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar