Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Stroker »

Okej Peter Pellets T. Nu har du fått mig att byta brännare. PX:n fungerar men jag stoppar dit B16 och försöker sälja PX:n. Kommer att få KMP:s nya fäste för deras tändare vilket egentligen är det enda som jag saknar på B16 samt nytt brännarrör så nåt ska man väl få för den.. Skulle man fått in (det ser aningen problematiskt ut inser jag med att få plats) ett element som tänt pelletsen på 30 sekunder med varmluft eller så hade B16 varit den otvivelaktigt klart bästa brännaren av alla tror jag. Får jag sen till min doseringsvåg blir det super-- men men.

Jag har två plc, en som du uppdaterade den 21 november och en gammal. Vilken ska jag skicka?

och skulle man inte kunna få till det med ett tändelement med typ 5-600 watt med nån typ av isolerande fastsättning..... fast.. med denna modellerande drift kan de få ta sin tid ju.

En annan fråga inför monteringen i Unon är. Tidigare har jag satt själva brännaren så lite inne i själva brännarrummet som möjligt (dels på grund av kort brännrum men oxå för att kunna öppna luckan som vanligt med gångjärn) och sen isolerat huset jag gjort med "headersband" eller vad det kallas som jag använt just till headersen på min cheva 327:a för att spara startmotorn främst . Detta band (finns typ en och två tums) isolerar kanon och man kan ta på det utan att bränna sig. Brännaren har fått ta storstryk i 6 år men det syns knappt på den (elden tvingades ju tillbaka mot brännaren och tvingades gå ner under för att ta sig ut) och inte ens fallplåten, den tunna orginalen har slagit sig.. jag skulle vilja montera den likadant i unon för att kunna öppna via enkelt gångjärn..

Måste väl vara bra att ha elden inne i brännarutrymmet haha såklart men så långt från alla plåtar där inne som möjligt eller?
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Torsten »

Chevabandet låter inte som någon dum ide men det kostar väl därefter. :)
Lågprisvarianten med glasulit mellan två skikt markduk fungerar, är gratis men lite bökigt.

Tror inte det är något fel att brännaren kommer ut en bra bit. Har eldat med 90 mm utbyggnad i flera år men nu ökat på med 30 mm till. Till skillnad mot andra brännare med tryckluftsuraskning så hamnar askan hos B16 i huvudsak ned framför brännaren och flyger inte iväg hur som helst och upp i konvektionsdelen.
Det var ju flygaska i tuberna som var huvudinvändningen mot tryckluftsuraskning i början.

Genom konstruktionen av B16 med brännskål + flamriktare så blir utloppet från brännaren mycket turbulent och då vore det fördelaktigt att utnyttja så stor längd av förbränningsutrymmet som möjligt och inte trycka in brännaren långt. Lite av säckeldningens fördelar utan att få dess nackdelar alltså.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Vednisse »

Biltema har liknande band, hur bra de isolerar vet jag dock inte.
Jag hade min stos på 9cm isolerad med 50mm stenull och en plåtram runt utanpå. Plåten blev inte varmare än att man kunde hålla handen på den, "tunneln" i stosen var 17x17cm. Brännaren har inte tagit någon stryk alls av detta.

Kör utan stos i Combifiren, men har funderat på att flytta ut brännaren. Är inte så långt till bakväggen i eldstaden.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Stroker skrev:
Jag har två plc, en som du uppdaterade den 21 november och en gammal. Vilken ska jag skicka?
Det spelar ingen roll vilken, är det till 24V fläkt passar den direkt, annars kopplar jag om den till det.
Min brännare sitter en bit utanför med isolerad stos, jag har inte haft några problem med det.
Den sitter i sidan på min panna (stokeruttag), det blir lite kort för lågan.

//Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Torsten »

Måste man inte ha en riktigt stor grundförbrukning av värme för att modulering ska gå bra.
Vid normal stockolmsvinter förbrukas här under långa perioder omkring 6-9 kW värme.
Moduleringen skulle då aldrig komma ur sin moduleringsfas utan bara förbruka mer pellets och fylla skorstenen med kondens.
Visst går brännaren att elda med 4 kW också men vad blir det för sorts förbränning?

Bionordic programmet från 2008 hade 4 kW effekt på underhållselden och det tyckte jag var för mycket.
Nu är underhållselden på 1 kW effekt och underhållstiderna så korta de kan bli.

Om underhållselden sotar är den fel inställd. Varför skulle underhållseld på 4 kW sota mer än modulering på 4 kW?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av psau »

Hellu,
Nja man måste inte ha enorma effektbehov för att det ska funka har mätt lite i helgen se resultat nedan...

Och eftersom fläkten inte går kontinuerligt under UH-eld går det i princip inte att få en korrekt inställning av eldningen i UH läge.

När jag testat har jag för att laborera ställt in brännaren på ca 10-11kW rökgasvärden:
142,9 grader rökgas
13,26% CO2
134 ppm CO
7,5% O2
=> 92,2% Effektivitet

Värden vid 50% modulering dvs kring 5kW efter ca 4-5 min drift på denna moduleringsgrad:
131 grader rökgas
10,6% CO2
321 ppm CO
10,2% O2
=> 91,3% Effektivitet

Jag har under inget tillfälle då jag kört modulerande drift haft kondens i skorstensröret, har en givare ca 80 cm ner i röret. Efter som jag kör långa cykler har min skorsten en jämn och fin temperatur trots att min rökgastemperatur är i den nedre skalan.


Så summerat efter praktisk drift i nu över en månad, helt ok rökgasvärden och faktiskt ingen kondens.

Jag har tittat på Mårtens gamla program med modulerande drift och han verkar inte reglera både luft och matning på samma sätt som Pelletstekniks program gör.


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Vednisse »

Moduleringen rullar nu med vintertemperaturer ute, rostret är nu enligt den modell som Energibiten har. Hade inget luftinsläpp alls från sidorna vid botten på mitt original roster.
Kör nu brännaren från 67-87gr injusterad på 13,5kW och modulerar till max 50% (ca:7kW). Maxtiden för moduleringfasen är ställd på 4h så brännaren går i ca:5h intervaller mellan uraskning/nedsvalning/kallstart, brännarens stilleståndstid blir då ca:1h. Ska öka tiden lite och se om det blir några beläggningar på rostrets gavelsidor nu när där finns lufthål.
Dagtid när temperaturen ut varit högre och solen tittat fram så har brännaren smugit upp till frånslagstemp innan maxtiden gått ut, men totalt sett blir det max fyra kallstarter och renblåsningar om dygnet.
Kan inte se någon ökad pelletsförbrukning, snarare tror jag det är lite åt andra hållet. Lite värme lyckas nu leta sig genom vermiculiten ut i murstocken efter 3h/drift, det sker aldrig vid normldrift, samt 2gr varmare i pannrummet (man får vara glad åt det lilla) som nu håller 11gr.

Hur totalekonomin ser ut är svårt att säga, men komforten är högre och jag gillar moduleringen bättre än UH-eld.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar