Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av psau »

Hellu,
Sitter och leker med en B16GL för att se om den är så himla mycket bättre än en PX21...
En klar fördel är ju att dess styrning är mycket mera tillgänglig på gott och på ont!

Satt och funderade på att istälet för en sotande UH eld vore det ju smutt att köra en mera modulerande drift där man helst använder Milleniumens inbyggda PID funktion, jag har kört MIII en del tidigare i andra projekt dock inga brännarprojekt.

Är det någon som testat detta tycker att brännarens konstruktion borde lämpa sig för detta men vad vet jag, överbevisa mig gärna.

Jaja man kan ju köpa en ny BioBjörn med denna funktion på plats, men hur kul är det :-)

Och nu är denna tråd inte avsedd att uppfinna hjulet igen utan mer av en teoretisk kararktär, det vore ju inte bra om alla och envar gjorde bort sig i programmeringen och lyckades åstakomma eld utanför pannan dvs nedbrunna hus och dylikt.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Torsten »

Hej
Modulerande drift fanns nog i styrprogrammen fram tom. 2005.
Programmen är lösenordsfria. Försök att kopiera någons program kanske.
Underhållseld fungerar bra om yttertemperaturen är lägre än noll grader ungefär. Även hos mig som har en slavtank på 110 liter. Har inte upplevt någon sotning men uhelden har en maxtid på 59 minuter.
Att uhelden försvunnit på BioBjörn beror nog på att man anpassat brännaren för installatörsfri drift i möjligaste mån. Med en inledande invägning av matningen så är grovinställningen klar och fininställning kan göras därefter. Ska man använda uheld så kräver det en viss passning och det passar inte dem som är ointresserade av pelletseldningen.

Hur är det föresten med milleniumprogrammen till Eurofire? Är de lösenordsskyddade?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av micke_932 »

Ja
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Jag testade modulerande styrning för några år sedan, då jag gjorde en version med detta.
Nu har jag har tagit bort UH-elden från ver. 10.6 och lagt in denna funktion istället.

"Modulering:
Vid 5 grader (Delta) innan inställd frånslagstemperatur går den ned i effekt om moduleringen är aktiverad.
Man kan välja att sänka effekten mellan 0-30% när den går in i detta läge.
Om brännaren går på 16 kW, du ställer modulering på 30%, då går brännaren på 11.2 kW,
Tex brännaren går på 14 kW, du ställer modulering på 30%, då går brännaren på 9.8 kW.

Fläkten ändras automatiskt (hastigheten sänks) ju högre effektsänkning som ställs in.
När den går på detta läge och pannans temperatur sjunker 2 grader, då går den in på full effekt igen, därefter går den ned i effekt igen, 5 grader (Delta) innan frånslagstemperatur.

Såhär kan den jobba i 8 timmar, då den inte går in i modulerande drift utan går på full effekt tills den når inställd frånslagstemperatur för att renblåsa och aska ur med tryckluften.
Efter detta kan den gå en 8-timmars cykel igen."
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av psau »

Darn, jag som precis uppdaterat till 10.6 :-(
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Beskrivning av det nya programmet till Viking B16 och B30 med 24 V fläkt (ställbar fläkthastighet i displayen).
Med modulerande funktion.

Ställ in den på tex 30%.
Ställ maxtiden på tex 10 timmar (600 min)
Fråntempen står på 87 grader:

Vid 5 grader (Delta) innan inställd frånslagstemperatur går den ned i effekt om moduleringen är aktiverad.
Brännaren pendlar automatiskt mellan 0-30%, och försöker hålla 82 grader (börvärde).
Fläkten ändras automatiskt (hastigheten sänks) ju högre effektsänkning som ställs in.
När den går på detta läge och pannans temperatur sjunker 2 grader, då går den in på full effekt igen, därefter går den ned i effekt igen, 5 grader (Delta) innan frånslagstemperatur.
Såhär kan den jobba i 10 timmar då tiden går ut, brännaren går på full effekt tills den når inställd frånslagstemperatur för att renblåsa och aska ur med tryckluften.
Efter detta kan den gå en 10-timmars cykel igen.


Om brännaren går på 16 kW, du ställer modulering på 30%, då går brännaren på 11.2 kW,
Tex brännaren går på 14 kW, du ställer modulering på 30%, då går brännaren på 9.8 kW.

Läs mer i manualen>>

Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av psau »

Jag har testat Peters modulerande program min B16 nu några veckor och so far är jag mycket nöjd!

Nu har vi inte haft några riktiga köldknäppar men vi de få som varit har pannan gått mer eller mindre konstant på en lagom effekt.

Till skillnad mot med underhålls elden är det en dröm att sota ur, inget svart utan lika lätt som utan UH elden fast med betydligt mycket färre tändningar.

På kul har jag justerat ner brännaren till ca 10kW och satt max sänkning till 60% och det funkar faktiskt vet inte riktigt hur effektiv den är på så låg effekt men det verkar funka riktigt fint!

Det verkar som Peter fått till stegningen i både matning och fläkt bra för jag upplever inte att den sotar mer nu när jag kör modulerande. Inte heller har jag någon känsla att den skulle dra mer pellets än tidigare, men det är lite tidigt att säga något om än skulle jag säga något är det nog att det går åt lite mindre än tidigare...

Hoppas på att få hem ett rökgasinstrument nästa vecka och då ska det mätas...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Vednisse »

Har också kört modulerande i ca: 1mån nu. Har liknande erfarenheter som Psau, ser ingen rök eller svart sot i pannan, askan ser också bra ut. Detta även om man går ner på för låga effekter, har heller inte haft tillfälle att kolla rökgasvärdena ännu.

Lät brännaren gå drygt 45h i sträck som ett test utan uraskning, då modulerade den mot husets aktuella effektbehov (konstant panntemp) och då var den nere vid 6kW i perioder. Rostret hade efter denna tid fått ytterst lite beläggningar på gavlarna/långsidorna upp mot de mindre hålen i ovankant, inga igensatta hål och botten var helt ren. Det går inte att köra så långa intervaller med det färdiga programmet "M5", där finns en timer som man kan ställa maxtiden till 10h mellan uraskningarna.

Moduleringen är flexibel då man kan ställa både maxsänkning av effekten och maxtiden för modulering, så man kan använda funktionen som man själv önskar.
En annan nyhet är att fläkten varvar upp i 3sek var 6:e minut för att hålla rostret rent och motverka beläggningar vid modulerande drift eller om man kör med dålig pellets.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av psau »

Har sotat yttterligare en gång fortfarande inget att anmärka på. Sotet ser iaf ut som om pannan går fint trots att jag skruvat in så att den ska ge 4kW som lägst, dvs på modulering med 60% sänkning.

Det ger en enorm komfort och en mycket snabb respons på ökat uttag ur pannan när den är på i betydligt mycket längre pass. Ser man till jämförelsen UH eld och modulering så tycker jag att det är oslagbart, funkar klockrent sotar inte mer än vanlig drift och pannan verkar må bättre!

Fick hem min Testo 327 så nu ska det mätas återkommer i ämnet när jag mätt vid lite olika effekt steg...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Jakob »

Vore mycket intressant att se förbrukningssiffror i pellets!

Modulering är ju endast intressant om avsaknaden av startdoser/startfaser går jämt upp med den minskade verkningsgraden i panna/brännare vid små effekter.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av psau »

Jakob som jag skrev tidigare kan jag inte peka på varken högre eller lägre förbrukning av pellets med modulerande drift, min magkänsla är att det går totalt sett mindre pellets vid modulerande drift än ren on/off drift.

Det är lite svårt att jämföra då jag just nu ligger på ca 1säck per dygn, och detta skulle isf innebära ca 3kW momentan effekt om effektbehovet varit samma dygnet runt. och det är under den effekt som brännaren gillar att gå på...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Jakob »

Ah, jag missade att du skrivit om åtgången.

Jag har försökt få ut diagram på min panna från effecta på verkningsgrad plottat mot tillförd effekt, men utan att lyckas. Dock står det i manualen att man inte ska köra på under 12.5 kW.....

OM det går på ett ut så skulle jag föredra modulerande drift helt klart. Just styrkan i att alltid ha pannvatten på rätt temp och fullt flås några sekunder borta är ju mycket tilltalande!

BioBjörnen verkar ju låst vid 10kW som minsta effekt. Undrar om man kan modifera det stoppet och fortsätta ner till så lite som 3kW.....
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av psau »

Problemet med att köra på förlåga effekter är att förbränningsluften kyler förbränningen för mycket för att du ska få en bra förbränning.

Jag ser den modulerande driften som en ersättning för UH eld som jag inte tycker funkar.

Det är ju så i detta fall att trots att effekten är lite för låg för brännaren så sker förbränningen relativt bra med acceptabla förluster mot den komfort det innebär.

Tänkte göra samma test med B16 som jag gjorde med PX21:an men lägga till ett modulerande effektsteg för att se hur det funkar. (se tråden "Verkningsgrad igen")

Men med en normal panna och ett normalt effekt behov är min magkänsla att vinter = modulerande och sommar = så hög effekt som möjligt är vägen att gå om man vill minimera pelletsförbrukningen.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av Vednisse »

Angående Biobjörnen så kan du ju "lura" styrning genom att knappa in en högre gramvikt än vad skruven verkligen ger. Dock så måste du ju justera fläktvärdet manuellt...vet inte hur det fungerar med modulerande drift då fläktlägena är låsta till varje effektsteg. 3kW är ingen effekt som fungerar tillfredställande, gränsen går någonstans vid 6-7kW även om det säkert inte är helt optimalt där heller.

Rostret har en lite annorlunda hålbild på Biobjörnen än hur dom såg ut från början i B16. Det roster jag har i min brännare skiljer sig från båda, det är första varianten med löst handtag från Bionordic. Detta saknar luftinsläpp helt i från sidorna vid botten.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Modulerande drift i en B16GL, går det?!?!

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Nu är jag färdig med det modulerande programmet, detta passar i den befintliga PLC:n, Crouzets MII och är till brännare med 24V fläkt, vissa B16, alla B16 GL och B30 GL.

Modulering (PID-reglering)
Ställ in den på tex 30%, (går att ställa upp till 60%).
Ställ maxtiden på tex 10 timmar (600 min), denna tiden går att ställa upp till 32767 min=546 h
När pannan kallar på värme, tex den startar på 73 gr och ska stanna på 87 gr:
Vid 5 grader (Delta) innan inställd frånslagstemperatur går den ned i effekt.
Brännaren pendlar automatiskt mellan 0-30%, och försöker hålla 82 grader (börvärde).
Fläkten ändras automatiskt (hastigheten sänks) ju högre effektsänkning som ställs in.
När den går på detta läge och pannans temperatur sjunker 2-3 grader, då går den in på full effekt igen, därefter går den ned i effekt igen, 5 grader (Delta) innan frånslagstemperatur.
Såhär kan den jobba i 10 timmar då tiden går ut, brännaren går på full effekt tills den når inställd frånslagstemperatur för att renblåsa och aska ur med tryckluften (ej B16).
Efter detta kan den gå en 10-timmars cykel igen.
Om brännaren går på 16 kW, du ställer modulering på 30%, då går brännaren på 11.2 kW,
Tex brännaren går på 14 kW, du ställer modulering på 30%, då går brännaren på 9.8 kW.
Fläkten ändras automatiskt (hastigheten sänks) ju högre effektsänkning blir.

Läs mer i manualen>>

// Peter

Tack till "psau" och "Vednisse". :D
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar