Erfarenheter av att köra modulerande

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av psau »

Hellu,
Har varit borta från pellets.info en längre tid för brännaren har funkat så underbart bra.

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av att köra pelletstekniks program, nu är det andra vintern det programmet körs i brännaren, och hitintills är det en fröjd att köra.

Brännaren var en minst sagt sliten häck med ett antal fabrikationsfel och glada hemlagningar, efter byte av slitdelar och lite omvårdnad kördes den igång.

Tog kontakt med Peter på Pelletsteknik och sa modulerande går det?

Svaret jag fick var mnja det har försökts förut men ge mig en vecka!

Ett par dagar senare damp det ner en PLC i brevlådan med en lapp testa denna....

Efter ett par vändor fram och tillbaka med PLCn funkade det klockrent.

Nu en vinter senare så kan jag konstatera att det fortfarande funkar klockrent, eftersom jag har en Testo 327 har jag kunnat kolla hur förbränningen ser ut även i modulerande drift och det ser mycket bra ut.

Jag kör ett litet luftöverskott eftersom jag inte orkar sota riktigt så ofta som jag borde i min lilla panna, men inte mer överskott än att jag straffar mig med ngn % verkningsgrad.

Men summerat så är jag toppennöjd med min setup just nu. Nästan lite trist eftersom den bara funkar. Enda jobbet är en kvarts ursotning efter en halvpall pellets men då är det hög tid att sota ur å andra sidan...
Är just nu riktigt nöjd med att jag inte valde bergvärme för 160' utan en beg Nibe City på blocket för en spottstyver och numera en B16GL oxå från blocket.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av Vednisse »

Även jag "provkörde" också förra säsongen.

Nu rullar det på med modulering igen när det är kallt ute, för mig går det absolut mindre pellets. Skillnaden ökar mer ju högre energibehovet är.....

Har bytt "skalet" på min brännare till Biobjörn, men kör med 24V Millenium styrning, lite modifierat program och en annan fotocell. Moduleringsfunktionen är dock den samma.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av Honda »

Högintressant! Äntligen en modulerare med egen testo! Skulle vara verkligt intressant att få ta del av lite data på luftöverskott och CO över hela effektområdet. Jag modulerar mellan 7-8 och 23kW, har provat ner till 6,5kW, men men då jag inte har något testinstrument (bara lambdasond) så blir det lite försök och misstag över det hela ibland. Nu kör jag med O2 ner till lite under 7% på max och 12,5% på min, det svajar +-1% som bäst på maxeffekt och +-2% på lågeffekt, beroende på ojämn matning antar jag. Förbrukningen förra året var ca 10% mindre än medelåret med gamla anläggningen, men jag hade förstås bytt panna också. Men förra pannan var inte dålig verkningsgradsmässigt, bara trång och svårsotad.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av Vednisse »

Jag har mätt lite med instrument, kör som högst 14kW och där är brännaren intrimmad. Vid 14kW ligger O2 på ca:8, CO2 11-12. Ned till 9kW händer det inte mycket med värdena, under 9kW ökar luftöverskottet men håller sig hyffsat acceptabelt ned till 6,5-7kW.

Det är ju brännarkonstruktionen/rosterytan som helt enkel är för stor för de riktigt låga effekterna. Styrningen sänker matning (både on/off) och fläkt procentuellt, vilket Peter fått till bra efter lite provade. Vi har ju ingen sond som reglerar, men som sagt rosterytan är för stor för de riktigt låga effekterna så det hade inte blivit någon riktigt bra förbränning på 4-5kW ändå.

Jag har konstaterat att det går mindre pellets att konstanthålla panntempen i 5h, jämfört med tre eldningscykler på samma tid (19gr hysteres). Ju högre energiuttaget är ju mer ökar skillnaderna...

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av Honda »

Så ni justerar den bara i en punkt och styrningen sköter resten? Jag justerar fläkten i tre punkter (max, 50%, och min). Jag kan alltså i rätt stor mån välja själv hur mycket luftöverskott jag vill ha i 3 olika effektlägen, idealiskt skulle ju vara att gå efter CO-halten men jag kör tillsvidare enligt rök/låga/sot metoden. På full effekt är det ju ganska enkelt att få till sgs perfekt förbränning genom att titta på röken men det är inte lika lätt att ha koll på hur det står till i andra änden.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av Vednisse »

Det stämmer att fläkten justeras bara i "ett läge" sen ligger resten i styrningen. Finns ju inte mycket mer utrymme i M2:an, men som sagt så har vi fått till det bra. Bionordicen är ganska okänslig på justeringen eller är det bara som det känns så när man kan ändra matningstiderna i tiondels sekunder.

Har tyckt att det verkar rätt att justera på högsta effekten, men man kan ju göra tvärtom också.

Men har du ingen reglering av fläkten mellan de tre lägena då?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av Honda »

Naturligtvis. Farten på fläkten ställer styrningen steglöst över hela effektområdet liksom pelletmatningen, men kalibreringen sker i tre punkter. Troligen räknas pådraget till fläkten linjärt mellan kalibreringspunkterna (men det är inte lätt att veta utan källkoden)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av Icecap »

Intressant att se att det faktisk fungerar bra. Jag har ju fått en del på puckeln för att jag kör modulerande, "det fingerar inte i vissa pannor som måste ha en viss effekt" osv. men det verkar ju inte helt sant kan jag förstå.

Kul.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Erfarenheter av att köra modulerande

Inlägg av psau »

Tror att det skulle vara optimalt med justering i flera punkter samt lambdastyrning, men minnet i Millennium PLCn är ytterst begränsat...
Dock har Peter fått till det riktigt bra nu har jag en effektiv panna som tacksamt tar emot värmen den kunde dock varit självsotande/tömmande men det får bli nästa panna.

Jag kör modulerande i intervallet 5-6kW till 12kW och jag har ung samma värden som Vednisse med ett luftöverskott när jag går ner i effekt.

Testade att svetsa om mitt roster och med miskad rosteryta så går den bättre i lägre effekt så det ultimata vore nog en ombyggd Janfire där man utnyttjar den mekaniska sotningen till att minska rosterytan istället :-)

Men summerat från mina tidigare tester givet MINA förutsättningar.

Att värma x liter vatten y grader så är det bäst att låta brännaren flåsa på i en för brännaren optimerad punkt även om det ger en förlust i hög rökgas.

Men att kontinuerligt ta ut en viss effekt är det effektivare att köra modulerat jämfört med att köra on/off.


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar