Viking 9990

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Viking 9990

Inlägg av tillberg »

Hej. Har just flyttat in ett hus med gammalt värmesystem.
Värmen nu består av en CTC 1200 oljepanna som värms med elpatron och en luftvärmepump i nedre hallen.

Har skaffat en måttligt använd pelletsbrännare Viking 9990 som ska monteras i pannan. Tror inte brännarmonteringen blir något problem.
Funderar över inkoppling till termostat. Följde med en sladd med två ledare som kan kopplas in i ett hål i PLC:n. Sladdänden ser ut som om ledarna varit fästa med en skruv. Får inte ihop det för visst har väl bionordicbrännarna en egen temperaturgivare?
Eurofire M3 i en ctc1100
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Viking 9990

Inlägg av psau »

Jupp de har de en LM35 men för att göra det enkelt hittar du en färdig här:
http://pelletsteknik.se/Viking_9990/Bio ... pgivare_2m

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking 9990

Inlägg av nyman »

Separat tempgivare kom som tillbehör till Viking 9990 april 2004.
Är det en sladd med två ledare som varit fastskruvade är det nog en sladd som varit ansluten till en panntermostat.
Ser kontakten på undersidan av PLC ut som en antennkontakt till TV är det en anslutning till spänningslös termostat.
En analog tempgivare ansluts till + och - och I7 på PLC och har alltså tre ledare. Kontaktdonet är samma typ som anslutning av hörtelefon till dator.

Hur ser din programversion ut? Finns det underhållseld kan den nog också klara av en analog tempgivare av den typ som sitter på Viking B16.
Min erfarenhet av den analoga tempgivaren ansluten till bionordicbrännare med 220 volts fläkt är att tempvisningen är lite ostadig, kan hoppa 2-3 grader upp och ned. Gör ingenting i praktiken men ser mindre snyggt ut. Tempvisningen på alla program till brännare med 24 volts fläkt som jag provat har varit absolut stabil.
Skulle tro att sista och bästa programversionen till brännare med 220 volts fläkt också har det problemet löst men har inte fått tag på det programmet.

Sätter du in en spårskruvmejsel och försiktigt vrider ut spärrtungorna som håller fast locket på PLC så kan du ta bort locket och se huru din kontakt är kopplad.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Viking 9990

Inlägg av protoflax »

Hej tillberg! Ser att du skaffat en bra brännare.
Äntligen en egen tråd om 9990 brännaren. :)
Min Viking 9990 har båda kontakterna. En för vanlig slutande och brytande termostat och sedan är den uppgraderad till termostatgivare. Använder den senare.
Fungerar bra för mig fast jag har en dålig panna. Körde Eurofire tidigare men den klarade bara 3-4 dagar innan den satte igen med aska och behövde tömmas.
Pannnan har fått sig en så kallad protoflaxmodifiering av tuberna med spiralvridna plåtremsor. Tänkte byta ut pannan tidigare men nu går det bekymmersfritt så den får stå kvar.
Vill du elda på bra sätt så skaffa endera en tempgivare från pelletsteknik och en liten stickkontakt av typ hörtelefon eller då termostaten från Conrad som micke_932 tipsade om i den här tråden.
viewtopic.php?f=26&t=15331

Laddade upp en beskrivning av brännarmonteringen. Men låt bli det sista med stickkontakten.
http://pdfcast.org/download/amexamontering.pdf
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Re: Viking 9990

Inlägg av tillberg »

Tack för all ny information. Min brännare är nog inte uppgraderad för temperaturgivare. Funderar på att lossa ledningen till tändelementet och torrköra lite utanför pannan. Då kan jag se om PLC:n har underhållseld.
Monteringsbeskrivningen var bra. Tack!
Eurofire M3 i en ctc1100
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking 9990

Inlägg av nyman »

Nu när vi äntligen fått en tråd för Viking 9990 godis ska jag passa på och fråga om fläktarnas fabrikat på tidigare 220 V brännare. Har sett en Viking B16 av äldre modell och den hade en vanlig torinfläkt.
De 9990 fläktar jag sett har varit av den här fina grågröna sorten:

Bild

Kvaliteten verkar bättre än Torin, går mycket tyst och går att plocka isär för uppsmörjning.
Kan det vara en Papst. Någon som känner igen typen?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Re: Viking 9990

Inlägg av Gunnar A »

Jag har en sådan fläkt, inköpt hos Clas Ohlson för länge sedan, kan vara bra att ha i reserv. Ingen märkning på fläkten tyvärr.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
tillberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 12 feb, 2014 13:08

Re: Viking 9990

Inlägg av tillberg »

Har också en sådan grå fläkt utan någon märkning.
Nu sitter brännaren i pannan kopplad till oljetermostat som gjorts spänningslös.
Fungerar bra men styrprogrammet har ingen underhållseld.
Beställde därför termostaten från Conrad.
Nyman din fläktlucka på bilden ser ut att vara stängd till 3/4. Är det så mycket man behöver bromsa fläkten och vilken pelletsmating har du?
Eurofire M3 i en ctc1100
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking 9990

Inlägg av nyman »

Man får ha ganska stor fläktstrypning. Matningen ligger på 3,5 sek och paustiden på 19,8 sek.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Viking 9990

Inlägg av ragge2 »

Sällan man tittar här då brännarn bara går och går. :)
Har också en Viking 9990 med de grå fläkten och svart brännarkåpa.
Funderar ibland om man skulle uppgradera till Viking B16 med 24V fläkten.
Skulle det löna sig på något vis?
Uraskningskitet kan man få dit ändå om man sätter dit ett relä som aktiveras när tändelementet startar.
Men det måste till någon timerkoppling också som ger en tryckluftspuls på en halv sekund.
Den elektroniken har jag glömt men böckerna ligger kvar i källaren.

Hur går det tillberg? Har du fått till bra inställningar?
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Viking 9990

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Ragge2
Börja med en TimerLi.
Byt utgången på O2 till en digital, låt pausläget starta timern.
Varje gång du strömsätter brännaren, så blåser tryckluften om den inte ser eld och fortsätter på "Normaleld".

http://pelletsteknik.se/tryckluft.JPG

/Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Viking 9990

Inlägg av ragge2 »

Tack för bra tips och till och med bild!
Så långt att jag anslöt en Timer LI Till O2 och gjorde O2 digital kom jag igår i experimentprogrammet.
Problem uppstod vart jag ska ansluta ingången på Timer Li.

Ansluta till utgången på friblåsningstimern kräver väl en annan timer som reagerar på nedgång av spänningen och ha fläkten igång samtidigt som uraskningen verkar dumt.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Viking 9990

Inlägg av Vednisse »

Du låter "pausläget" starta timern till tryckluften. Allstå renblåsning när brännaren är klar och stannar, då blåser den även rent koppen t ex efter ett strömavbrott.
Så fungerar det på 24V modellen med PelletsTekniks program, sen är det inte dumt att fläkten går när den blåser heller om du lyckas med din plan. Då har du ett övertryck som minskar risken att skit flyger bakåt i brännaren.

Peters lösning är dock beprövad.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Viking 9990

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Precis,
Du kopplar timern på pausblocket.
Timern öppnar magnetventilen 2x0.5sek, när den stannar i "PAUS".
För att aktivera timern igen, krävs en ny eldningscykel.
Om du vill att fläkten ska blåsa samtidigt behöver du fler funktionsblock.

http://pelletsteknik.se/2ggr.JPG

/Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar