Hjälp med injustering Viking B16

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thule_66
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 26 sep, 2014 10:06

Hjälp med injustering Viking B16

Inlägg av thule_66 »

Hej!

Jag vill börja med att tacka för den hjälp jag hittills fått.

Jag har nu installerat min utrustning och den går utan avbrott. Jag behöver dock hjälp att ställa in/justera anläggningen.

Jag vill bara tillägga att jag är helt grön på detta, så jag behöver tips på hur jag kollar rökgastemp, vart jag skall kolla etc.

min nyvarande förbrukning är 1,2säck/12h vilket jag tycker är mycket, (blir nästan billigare med el)

Panna: Albin Villacombi 720
Brännare: Viking B16

Inställningar:
Startdos: 0028,8sek

Till: 00072
Från: 00083

Skruv U-H: (vad är detta?)
on: 0001,5s
off 0050,0s

Tid U- E1D (vad är detta?)
00000 Tim

Huset är i övrigt ett två plans hus på 120m2, ingen acktank och dragbegränsare beställd.

Mycket tacksam med all hjälp jag kan få om hur jag bäst justerar in detta och vad jag skall kolla efter och hur.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp med injustering Viking B16

Inlägg av nyman »

29 sekunder startdos borde ge omkring 1,5 dl pellets. Bara att koppla skruven till vägguttag och mäta. Har du handboken står det hur mycket pellets startdosen ska vara. Man kan också dra ur sladden efter startdosen och ta ut brännaren och titta.

Hur mycket matar skruven per minut kopplad till vägguttag? Bäst mäta flera gånger då det varierar.

UH elden kan du helt bortse från då den fungerar "konstigt" i den där programversionen. Sätt Tid UHeld till noll.

Men du har väl On och Off för skruvmatningen också? Finns det ingen inställning för Fläkt på menyn så är det en 230 volt fläkt med vridspjäll.

Hur det askan ut som hamnat i pannan? är den mörkgrå ligger det bra till, ljusgrå då är det för lite skruvmatning. Vill du justera förbränningen så ändra på off tiden för skruven.

För rökgastemp skaffar man en digital stektermometer på Jula, Clasohlsson eller liknande ställe. De brukar vara märkta med "max 300 grader". Till mätsonden borrulerar man ett 1,5 mm hål i pannans rökutlopp alldeles innan rökrörets anslutning. En tillräckligt dimensionerad dragbegränsare måste också finnas för att hålla ned pelletsförbrukningen.

Hysteresen. Slår Till vid 72 grader och slår Från vid 83 grader kan du öka: Till: 69 , Från: 86 så får brännaren längre gångtider.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
thule_66
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 26 sep, 2014 10:06

Re: Hjälp med injustering Viking B16

Inlägg av thule_66 »

Hej!
Tack!

Nej har ingen inställning för fläkt, bör jag uppgradera plcn?

Okej, jag sätter in givare för rökgastemp. Bör jag göra samma vid toppen av skorstenen?

Jag har ett spjäll ovanför rökutgången på pannan, öppet eller lite stängt?

Hur ska lågriktaren stå ??
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hjälp med injustering Viking B16

Inlägg av Roli »

Thule_66:

Om du för in dina uppgifter i din profil så är det lättare för samtliga att svara på dina frågor. Utan att söka bland dina tidigare inlägg för att hitta t.ex uppgifter om din panntyp mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hjälp med injustering Viking B16

Inlägg av psau »

Frågar du mig så ska du självklart uppgradera till Pelletstekniks senaste mjukvara....

Men eftersom du säger att du inte har någon inställning för fläkt tänds en varningslampa...

Om du lyfter på gula locket och tittar på fläkten står det 24V eller 220V på den?

Transformatorn på styrkortet är den rund eller fyrkantig?

Nedfallsröret vilken dimension har detta 51mm eller 76mm?

Om du har den äldre 220V versionen skulle jag uppgradera denna till 24V diton finns kompletta satser hos Pelletsteknik, vill du inte skruva själv vet jag att du kan skicka brännaren så skruvar de in de delar du köper åt dig...

/Peter

Nej jag har ingen koppling till Pelletsteknik trots att det är en namne som driver den butiken, jag har bara fått suverän service där de gånger jag behövt hjälp!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp med injustering Viking B16

Inlägg av nyman »

Röktempgivare i toppen av skorstenen är en bra ide men jag tror ingen har det.
Spjället vid rökutloppet på pannan ska vara helt öppet. Alla andra spjäll och luckor ordentligt tätade.
Lågriktaren ska alltid vara nedfälld så lågan går rakt framåt.

Är det tvåvåningshus och tegelskorsten brukar 130 grader ut från pannan vara en bra utgångspunkt.
Sedan får man klättra upp och mäta en meter ned i skorstenen när brännaren går.
Om du mäter rökgas ut från pannan och effekten på inmatad pellets när brännaren går så vet du om den nuvarande inställningen är lagom för din panna.
Samla upp i en påse det som kommer ur skruven under 6 minuter när brännaren går och mata brännaren samtidigt för hand med pellets. Väg den pellets som kommit i antal kilogram. Multiplicera siffran med 10. Då har du ett värde på din pelletsmatning med sorten kg / tim
Pellets har energivärdet 4,8 kW tim/ kg

Multiplicera energivärdet med frammatad pellets på en timma så tar sorterna ut varann och kvar blir din inmartade effekt i kW.

Skulle gissa att din panna går bra vid 11-12 kW effekt men till slut beror det på vilken rökgastemperatur du får.

Jag eldar med både 24 volt och 230 volt bionordicbrännare och båda fungerar precis lika bra!
Tändningen går snabbare på 230 V modellen eftersom fläkten pulsar och låter värme byggas upp mellan pulserna. 230 volt fläkten lär också ha bättre livslängd än 24 voltsmodellen.
Jag tycker inte det finns någon anledning att uppgradera.
Har man väl hittat den lämpliga effekten för pannan så rör man ändå inte fläktinställningen något mer.
Eventuella justeringar för en ny pelletssort gör man genom att ändra på pelletsmatningen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
thule_66
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 26 sep, 2014 10:06

Re: Hjälp med injustering Viking B16

Inlägg av thule_66 »

Tack alla för svar, Nyman hur ryms all den kunskap hos dig?! All heder och tack till er som orkar svara! Jag ska noggrant gå igenom detta ikväll.
Skriv svar