krypström till tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

krypström till tändelement

Inlägg av frosten »

Hej!

Jag ersatte tändelementet för två månader sedan, nu är det helt dött igen (oändlig resistans). När jag mäter på plinten (Där man kopplar på elementet) så ger det en krypström på ca 5-12v, är det normalt under paus? Kan den göra att elementet dör för tidigt?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Re: krypström till tändelement

Inlägg av Mattias.F »

Hej!

Hade samma problem med att tändelementen gick sönder kom fram till att det var för glapp i hållaren för tändelementet har inte haft några problem sen jag fick byta den :D
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: krypström till tändelement

Inlägg av frosten »

Glapp i hållaren? Du menar att det var för stort spel i hållaren till tändelementet?

Köpte både hållare och tändelement från pelletsteknik ingen aning hur man ska avgöra ifall om toleranserna är för höga.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: krypström till tändelement

Inlägg av nyman »

Krypström ska det inte vara. Byta triac och optokopplare till tändelementet är väl första åtgärden. Finns på Elfa. Har du krypström till skruven och uraskningen också?

Hållarna har blivit glappare sedan bionordictiden. Jag försöker renovera de gamla hållarna. Kopparpasta kan hjälpa.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: krypström till tändelement

Inlägg av psau »

Håller med Nyman, kopparpasta funkar fint, undvik zinkpastan man får med till processorer då många av dessa stelnar i de temperaturer vi talar om för tändelementen...

Innan du kör kopparpastan rensa hållaren från det invändiga glödskalet först!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: krypström till tändelement

Inlägg av nyman »

@frosten
Om det är så illa att kortet läcker ström fastän PLC:n har slagit av så kan man göra ett specialknep ifall man inte har tryckluftsuraskning.
Flytta de två ledningarna i PLC:n som går till tryckluftsuraskningen till anslutningarna som går till tändelementet. Sedan koppla utgången till tryckluftsuraskningen som finns på styrkortet till tändelementet istället.
Förutsätter att inte läckström finns på alla utgångar från styrkortet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: krypström till tändelement

Inlägg av frosten »

Tack!

Jag har beställt nytt tändelement, Peter på pelletsteknik skulle ge mig en guide hur man kopplar om i PLC'n för att använda porten/plinten till magnetventilen istället. Väldigt bra service!

Men då ska jag prova med kopparpasta när jag har kopplat om och fått nytt element.

Jag har några gamla hållare, men hur får man ur elementen?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: krypström till tändelement

Inlägg av nyman »

Spänn fast hållaren med baksidan utan hål uppåt i et maskinskruvstycke. Däng till med ett ordentligt körnslag mitt för hålet som finns nedanför (mät). Förborra med borr på 3mm i pelarborrmaskin. Borra sedan med borr 4,5-5mm ned till tändelementet. Lägg hållaren i stark kaustiksodalösning några dagar. Tag upp, skölj av och försök knacka ut tändelementet med dorn 4,5-5 mm.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: krypström till tändelement

Inlägg av psau »

Ännu enklare är att ta ett borr ca 0,5mm mindre än elementet spänn fast hållaren och borra ur det gamla.

Det är iaf så jag brukar göra när jag byter, sen tar jag borret och rensar ut lite glödskal innan jag trycker I ett nytt element, men det är bara på brännare som inte är preppade med kopparpasta.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: krypström till tändelement

Inlägg av frosten »

Det finns även spänning på porten till uraskningen. Då antar jag att det inte hjälper att använda den istället?

Ca 10 volt. Så då måste jag byta triac och optoklopplare? Vet ni exakt vilka komponenter jag behöver?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: krypström till tändelement

Inlägg av frosten »

När jag mätte upp spänningen på plinten så var den helt olastad (med trasigt tändelement). När jag fick nya elementet och kopplade in i plinten och mätte så hade jag ingen spänning där i paus läget.
Men det var efter jag tog bort mattan/filten så jag vet inte riktigt vad som är vad.

Fick tipset av Pelletsteknik att när jag ändå hade bort kortet så rekommenderade han att ta bort mattan under kretskortet. Så jag gjorde det och byggde egna distanser, borrade i hörnen av kretskortet (Inte i ledningsbanan).


Iaf allt är återmonterat och pannan går, körde med kopparpasta i hållaren. Så nu får vi se om de håller lite längre.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Skriv svar