Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Micke »

Här kan ni lägga vilka problem ni har haft.. :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Fritz »

Min B16 lade av efter ett par veckor. Efter kontakt med installatören VT Biovärme, kom dagen efter ett paket med en ny fläkt från tillverkaren. Fabriken hade fått en sändning med felaktiga fläktar, som störde brännaren. Med telefonsupport var det lätt att byta ut fläkten och få igång pannan igen. :D

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
JockeB
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 11:15
Ort: V-ås

Inlägg av JockeB »

Är inne på mitt andra fläktbyte samt att matarskruven började gnissla och gå trögt.
Enkelt att åtgärda skruven efter telesupport. Bara att ta bort alla fjädrar i motorn som skall hindra den från att snurra tillbaka.
******************
Viking B16 GL / CTC 1100 Economi
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Det är viktigt att montera rostret rätt i brännaren sedan man sotat ur den. Jag plockar alltid ur det och stålborstar rent det. I vintras slarvade jag lite när jag monterade tillbaka det och det fick till följd att brännaren gick mycket dåligt, pellets hamnade under rostret och täppte till luftintaget. Det är ingen konst att få rostret på rätt plats men man bör tänka på det.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Precis som sotarn gjorde hos mig idag!! :x FAST jag hade ringt och sagt att han nogrant skulle kolla hur det satt innan. :!:
Det såg för hemskt ut i brännkoppen. Pelletsen hade samma form som om de va nya fast de var utbrända...... Jaja så kan de gå
För övrigt så var det likadant gången innan med, men då va ja hemma o kollade o startade brännaren själv.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av pannlover »

Micke skrev:Här kan ni lägga vilka problem ni har haft.. :wink:
Jag får en massa pellets och utbrända pellets i pannan. Har justerat åt alla håll. Vad göra?
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Maskinisten
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33

Pellets i pannan och obalans i fläkt.

Inlägg av Maskinisten »

Har kört min B16 sedan Maj -05. Efter ungefär ett halvår började brännaren skapa resonansljud i huset. Felsökte och kom fram till att det var obalans i fläkten, eller kanske rättare, den var inte rak. Snurrade och riktade den på plats, sen var det tyst igen.
Har också problemet med att pellets far igenom brännaren och ligger oförbränd inne i pannan. Har provat olika hemmagjorda "bromsar" i fallröret utan framgång.
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Hej pannlover

Har du monterat brännaren i olje- eller ved-eldstaden?

Jag har min brännare i olje-eldstaden (Albin 330 DL) och hade liknande problem. Det blev dock betydligt bättre sedan jag ställt in eldfast tegel mot bakväggen och sidorna i eldstaden. Det är inte heltäckande men skyddar lågan hyggligt. Problemet verkar vara att pannväggarna kyler lågan och det ger sämre förbränning.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Längre avstånd

Inlägg av pannlover »

Hej rolf27!
Effekten har nog betydelse hur långt lågan når in förbrännings rummet. Det bästa kanske är om man kan flytta ut brännaren,göra om monteringsplåten. Lite spillpellets blir det av renblåsningsmomentet,men så ska det nog vara. Nu på sommaren kör jag på ca8-9 kw. Hur gör ni?
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Distans tändelement

Inlägg av Fabian-Bom »

Hej.
Om brännaren får problem att starta kan distansbrickorna mellan brännarkroppen och tändelementet ökas med en extra bricka. Har inte haft ett stopp på fem månader efter jag ökade avståndet och det var pga att jag slarvat och inte gjort rent brännarkoppen manuellt efter en pall pellets som jag brukar.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Nu efter snart fem år, har jag bytt lågriktare, brännarkopp och tätningsplåt. Dessutom har jag fått fixa med röret till skruven. I övrigt har det funkat bra.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Stroker »

Har haft lite rester kvar i koppen vid sotning och konstaterade igår att tryckluftsmunstyckena blåste ovanför de avsedda hålen rakt in i plåten!!! Fick böja upp plåtflikarna på rasplanet en bra bit för att få det att passa. Fick då oxå lägga dit en extra 2mm bricka för att lyfta upp tändelementet.

Har även tyckt att det tagit lite lång tid (vilket jag fortfarande tycker- från 7 minuter till eld till 5minuter - -7 resp 10 minuter till normaleld nu med höjt element) att tända men det går väl inte fortare utan varmluftständning. Såg att ULMA brännaren (precis som min förre KMP) tände på cirka minuten och det hade jag behövt till min panna och är väl det enda jag inte är nöjd med på den annars superstabila brännaren.

Något för dig Peter att fundera ut :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Vednisse »

Låter konstigt, du vet om att höjden går att justera på munstyckena. De ska ligga ca:1mm över botten på koppen, kollas med ett bladmått 0,8-1,0mm eller liknande som skjuts in i munstycket med koppen på plats.

I andra riktningen ska de ligga precis så långt bak att de inte sätts igen och behöver rensas, ca:1-2mm bakom koppen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Stroker »

Har aldrig hört att jag ska justera det här. Kan tänka att koppen liksom ska vila på tändelementet då de där tapparna säkert "ger" sig med tiden.. men att det var så noggrant hade jag ingen aning om.. tro fan att det samlats skit nu när man sotar en gång i månaden jämfört med var tredje dag innan
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar