Brist på Service

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hebergarn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 feb, 2006 21:51
Ort: Falkenberg

Brist på Service

Inlägg av Hebergarn »

Vad gör man när företaget verkar helt dött, har haft brännaren stillastående i c:a 2 månader. Ingen svarar längre i telefon eller på mail.
När jag inte klarade av problemen själv lämnade jag in den till återförsäljaren i Halland. Han konstaterade kortfel, och bestälde ett sådant, fick givetvis fel kort, därefter fick han det gamla kortet som fortfarande ej funkade. Nu får inte heller han kontakt med Bionordic, den enda förändringen är att han är borttagen på listan över registrerade återförsäljare(vilket han ej visste om).
Vad gör man, byter brännarfabrika och i så fall till vad?
Nibe City med Bionordic B 16
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Lika spännande varje dag man vaknar.....

Klart du ska ha brännaren fixad, så länge tillverkaren inte konkat så är det bara att vara på dom som en igel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vad var det för fel med brännaren. Tände den inte. Gick inte fläkten eller... Hur kom återförsäljaren till slutsats att det var kortet som var fel på. Det kan vara rätt enkelt att byta någon komponent. Vilken typ av kort är det? Är det ett kort med en fyrkantig svart klump eller är klumpen rund?
Tråkigt om inte supporten fungerar nu. Kan ju vara sjukdom eller liknande som gör att det gått ned på lågvarv. Men nog tror jag att det ska gå att få fart på brännaren.
Ser att telefontiderna är ändrade till Måndag - Torsdag 17.30 - 19.00
Senast redigerad av Torsten den mån 28 jan, 2008 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Hebergarn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 feb, 2006 21:51
Ort: Falkenberg

Inlägg av Hebergarn »

Den hävde först på mer pellets än den orkade förbränna med påföljd att den koksade på något dygn och elementet rasade, kan ju även vara något fläktfel eller styrningen av denna. Sedan slocknade displayen och pannan försökte ej tända mer. Återförsäljarn körde den mot sin display/dator eller vad den lilla styrenheten kallas, denna släcktes genast ner när min brännare kopplades in. Det är för övrigt inte lätt att jaga dom på bionordic efter som dom varken svarar på telefon eller mail, börjar undra om dom gått i KK.
Nibe City med Bionordic B 16
Novis
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 26 nov, 2006 18:42
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av Novis »

Det var konstigt att ingen svarar hos Bionordic. Alla gånger jag har ringt, senast i höstas då jag ville byta programvara, har de varit väldigt snabba och serviceinriktade. Hoppas inget har hänt med dem sedan dess.

Du kan ju alltid försöka att ringa direktmobilnumret till Mårten istället under http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=m%E5rten för att se om du får något svar där istället.
Viking B16GL i en Parca-Norrahammar 2203 från 1974, veckoförråd Mafa Mini och en pelletsdoserare mellan skruvutlopp och brännare.

Systemet värmer en yta på 90 m3 med luftburen golvvärme från Bacho i ett hus från AB Svenska Trähus från 1956.
Hebergarn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 feb, 2006 21:51
Ort: Falkenberg

Inlägg av Hebergarn »

Tack för Mårtens mobilnummer, där fick jag åtminstone ett svar. Hoppas nu att han och återförsäljaren fixar brännaren, han säger att det är ett fläcktfel som han verkade känna väl till.
Nibe City med Bionordic B 16
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det går att handla reservdelar här också.
Beställer man innan Kl 15.00 skickas delarna samma dag.
http://pelletsteknik.se/
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Helt suverän service från M-O på Bionordic!
Mailade på deras hemsida att min fläkt på brännaren gett upp, dan efteråt fanns en ny att hämta på bussgods.
Tackar Mats på Binordic!

/ Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Hebergarn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 feb, 2006 21:51
Ort: Falkenberg

Inlägg av Hebergarn »

Du måste vara lycklig, jag har inte fått tillbaka min brännare ännu, nu finns den hos tillverkaren sen ungefär en månad sedan, tror någon att jag rekomenderar denna pelletsbrännare? HYade jag vetat om hur det sk7ulle gå hade jag slängt SKITEN och köpt en ny, givetvis av ett annat fabrikat, över 7000 i elkostnader hade ju betalat en vettig brännare.
Nibe City med Bionordic B 16
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Glöm inte att pelletseldning också kostar. Kanske ungefär halva kostnaden jämfört med el men ändå, så då kanske det "bara" är 3 500 bortkastade sköna kronor.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Hebergarn skrev:Du måste vara lycklig, jag har inte fått tillbaka min brännare ännu, nu finns den hos tillverkaren sen ungefär en månad sedan, tror någon att jag rekomenderar denna pelletsbrännare? HYade jag vetat om hur det sk7ulle gå hade jag slängt SKITEN och köpt en ny, givetvis av ett annat fabrikat, över 7000 i elkostnader hade ju betalat en vettig brännare.
Jag slängde mitt skit till Janfire som aldrig fungerade och köpte en beg. Viking B16 GL. Funkar klocka! Går som ett spjut!
En bra affär. :D
Nu sparar jag pengar, andra brännaren stod för det mesta stilla.
Reservdelar kan man beställa på websida både från Bionordic, Pelletsteknik och snart Energibiten.
Suvränt att man kan beställa reservdelar direkt utan att först behöva tjabbla med gnidiga återförsäljare som först ska komma och titta och sedan ta rundligt betalt.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Hebergarn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 feb, 2006 21:51
Ort: Falkenberg

Inlägg av Hebergarn »

Tänk att till slut har jag äntligen fått min brännare i retur, om den fungerar vet jag inte för jag fick inte med styrenheten, trots påpekande så sändes den inte förrän i dag efter att den efterlysts ytterligare än gång. Jag tror nog att jag är på det klara med vad jag inte köper nästa gång.
Nibe City med Bionordic B 16
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Trist att du haft så mycket problem. Jag har inte haft ett enda stopp sedan monteringen i oktober 2006. Inte ens ett nytt tändelement har jag behövt byta. Är kanonnöjd med brännaren och har tyvärr viss förståelse för att Mårten är svårnådd. Det säljs knappt några brännare nuförtiden verkar det som och man kan inte överleva på att sitta vid telefonen och vänta på att serva redan sålda brännare..
Jag köpte just denna brännaren då bionordic tråden var den med minst skrivet i. Detta beror kanske lite på att de sålts lite färre brännare men trots detta gav de mig en fingervisning på vilken av märkena som var mest problemfria.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Hebergarn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 feb, 2006 21:51
Ort: Falkenberg

Inlägg av Hebergarn »

I dag fick jag styrenheten åter så nu funkar brännaren igen. Att ingen inte kan sitta och passa telefon har jag full förståelse för men inte att man inte tar itu med en insänd brännare utan att höra av sig till kunden.
Nibe City med Bionordic B 16
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

De håller jag naturligtvis med om..... Inte bra alls. Bara att hoppas man inte behöver skicka iväg den... någonsin :roll:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar