styrkort/extern skruv ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke

styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av schrunken » tor 24 feb, 2011 12:25

Hej på er!
Jag har under en längre tid haft problem med att externskruven inte startar, den står bara och surrar. Efter ett ca en halv minut har den dock startat och går runt några varv. Jag har provat att byta kondensator utan märkbar skillnad.
Det konstiga är att om jag kopplar skruven direkt till ett vägguttag så startar den direkt.
Än så länge har det funkat genom att jag vid varje uppstart efter påfyllning av pellets kör skruven manuellt via ett uttag för att sedan när pannan kommit igång flytta över kabeln till pannans anslutning.
De flesta gångerna har detta fungerat tills det är dags att fylla på i förrådet igen. (Jag har ökat gångtiden till externskruven till 60 sek)

Det verkar helt enkelt som att pannans inbyggda styrkort inte lämnar full spänning till skruven.

Är det någon som har liknande erfarenhet?
Eller har en aning om vad ett nytt styrkort kostar?
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,

Ovebest
Frö

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Ovebest » fre 15 jan, 2021 23:33

Hej har liknande problem med min panna på min startar varken externa skruven eller den interna skruven fläken står oxå still och allt bara surrar oxh det kommer ett lätt dånande ljud inne i pannan där all elekronik sitter! Har fått svar här på forumetav en klok nänniska att det är en liten kondensator på brännarens styrkort som är dålig som åst bytas ut av en som kan löda eller köps nytt styrkort som då kostar typ 10000:- kondensatorn kostar typ 40- 50 kronor med frakten! Väntar på den nu!

Mvh Ove Å

Skriv svar