ctc 1200 family med viking bio problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kurtnova
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 03 dec, 2013 15:01

ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av kurtnova »

Hallå!
Första gången skrivare men läst flitigt ett tag.

Jag har som sagt en ctc 1200 panna och har nu kommit över en billig viking bio.
Problemet är att koppla in den. Följde med en extra termostat till den som de hade haft i en extra akumulatortank.
Tänkte efter att ha lusläst elschema på både panna och brännare att den behövs ju inte då ja ska kunna koppla in mig på gamla oljebrännarns termostat och styra allt genom pannan.
Lättare sagt än gjort visar det sig. Brännaren har ström men startar inte om jag inte kopplar in extra termostaten då visar den livstecken.

Är det någon vänlig själ som har en bra beskrivning på vilka plintar ja ska koppla in mig på, alternativt vart ja ska sätta den extra termostaten? Lustlästnätet två hela dagar och funderat och funderat och blir inte klokare..
Tackar på förhand för ett vansinnigt bra forum!
Mvh. Johnny
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet.

Drifttermostaten i pannan är avsedd för oljeeldning och har en hysteres på 5-6°.
Det blir korta gångtider som ger sämre verkningsgrad.
Har du fått med en givare till brännaren, har du tillgång till 16° hysteres, vilket är en stor fördel.
Längre gångtider och längre stillestånd är bra för ekonomin.

Givaren monteras i ett ledigt dykrör i pannan och brännaren behöver bara anslutas till oljebrännarsladden med tre trådar i sladden. Pannans oljebrännartermostat skruvas upp till max.

Slopar du givaren måste du gå in och ansluta till plint bakom frontplåten med fyra trådar till brännaren enligt schema i manualen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyk
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 19:07

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Jimmyk »

Hej

Har köpt en Viking bio som jag ska koppla in i min ctc 1200. Var hittar jag dykröret på ctc 1200?
Om jag använder termostaten som följer med Viking bio, hur kopplar jag å elen till Viking brännaren? kan jag använda oljebrännarens anslutningskabel?

Mycket tacksam får återkoppling och tips

//Jimmy

Citering borttagen. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av danei »

Dykrören sitter på toppen. Jag har för mig att det är ett större plastlock i låten över dem.
På bilden nedan är det hålet framför shunten. Det är 5-6 dykrör som sitter i en enhet har jag för mig.

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en oljebrännarsladd med 7 ledare och en eurokontakt snarlik Viking Bios, ska du ta bort den kontakten.
Montera en kopplingsdosa för utanpåliggande montage på pannsidan och dra in oljebrännarkabeln i den.
Dra även in Viking Bios kabel i dosan.

CTC 1200 ansluts till Viking Bio
grön/gul ................... grön/gul
blå ........................... blå
svart ........................ svart+brun
vit isoleras ................ vit/grå isoleras
grå isoleras
röd isoleras
brun isoleras

Denna koppling förutsätter att brännarens temperaturgivare används.
Pannans oljebrännartermostat är bortkopplad och fyller ingen funktion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyk
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 19:07

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Jimmyk »

Tack Stegatorparn för ett mycket bra svar ang elkopplingen.

Med denna kopplingen kommer pannans överhetningsskydd ändå att fungera? fungerar överhettningsskyddet i pannan så att den bryter fasen vid överhettning?

Har köpt min Viking bio beg. och fick inte med någon kontakt. Fungerar den som sitter på pannan(den 7-poliga kontakten till Oljebrännaren) om jag kopplar om den enligt din koppling eller är den inte samma så jag måste köpa en orginalkontakt till Viking bio.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddet i pannan kommer att fungera med pelletsbrännaren om du kopplar enligt anvisningen och använder Viking Bio´s temperaturgivare.

Du fick alltså ingen anslutningssladd till brännaren. Du kan ju prova om pannans kontakt passar i brännaren med strömmen avslagen. Tror att den inte är exakt lik, men kanske går att "bygga om". Brun och svart del kan byta plats.
Skulle den passa så gäller lite andra instruktioner.

Så här ska kontakten kopplas i ditt fall. (klickbar bild)

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyk
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 19:07

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Jimmyk »

Jag skulle i helgen installera Viking Bio brännaren i min CTC enligt din instruktion ovan, men problemet blev att det sitter bara en tre ledad kabel ut ur pannan. Så jag mäter upp denna och den bryter fasen helt när pannans termostat slår ifrån.

Stegatorparn, har du någon bra bild på kopplingsplinten inne i CTC 1200 vart jag ska koppla fasen istället så den ger konstant ström men ändå går via överhettningsskyddet. Kommer att köra med Viking bios panntermometer.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Stegatorparn »

Du skulle ju köra med Viking Bio´s panngivare. Då är det enklast att koppla som bilden och vrida upp pannans oljetermostat på max, så borde inte den slå av om givarens ratt på brännarens kretskort ställs på 70° ( start 62°, stopp 78°).
Vill du vara helt säker på att oljetermostaten inte ska spöka så fäll ner pannans front och bygla oljetermostatens anslutningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyk
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 19:07

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Jimmyk »

Smart, det tänkte jag inte på. Så gör jag. Stort tack för hjälpen.

Har jag förstått det rätt att det är bara att sänka ner tempgivaren i det tomma dykarröret? ska jag sedan låta kabeln gå i isoleringen upp genom platspluggen på ovansidan av pannan? eller ska jag dra givarkabeln inne i pannan och ut där elkabeln kommer?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Stegatorparn »

Kabeln är ju mer skyddad under täckplåten ovan isoleringen, vilket jag skulle föredra.
Blir lite mer jobb, men hänger den löst över pannan kan den lätt skadas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyk
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 19:07

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Jimmyk »

Tack Stegatorparn för all hjälp, nu är brännaren igång och går mycket fint i min ctc 1200.

Dock har oljetermostaten spökat en gång för mig och slagit ifrån när brännaren gick i avslutningsfasen. Jag kör inställning 69grader på brännaren vilket ger ( start 61°, stopp 77°) så den borde inte spöka.

Tar tacksam en bild på hur jag kan bygla oljetermostatens anslutningar. Finns det någon nakdel med att byggla denna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: ctc 1200 family med viking bio problem

Inlägg av Stegatorparn »

https://www.pixeltopic.com/image/mnrdhbwizkstln

Bilden visar baksidan av frontpanelen på en CTC 1100 med oljetermostaten i centrum.
I din CTC 1200 sitter termostaten på ett annat ställe men ser snarlik ut.
Antingen lossar man bägge kablarna och sammankopplar dom med ett skarvstycke eller tillverkar en kort sladd med flatstiftshylsor med extra fana och ansluter på termostatens stift.

Enda nackdelen att bygla termostaten är att den inte fungerar längre t.ex. som extra överhettningsskydd eller går att använda som driftstermostat om brännarens givare går sönder. Men då är det ju lätt att ta bort byglingen.

Innan du lossar pannans frontpanel måste all ström till pannan vara bruten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar