Nån här som är CTC 1100 guru?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Nån här som är CTC 1100 guru?

Inlägg av truckerfredde »

Har en CTC 1100 KPL -95.
Har två brännare liggandes, den ena en PellX 20 och den andra en uråldrig Iwabo Villa som trots åldern bara tröskar på utan ett enda fel.

Tanken är att stoppa in Iwabon mot original oljelucka med en stos på 5-7 cm mellan och använda en lågriktare.
Fråga 1: Var på pannan finns dykrören så jag kan koppla in dubbeltermostaten?
Fråga 2: Kan jag koppla pannan med endast 230V, jag har inte 400V draget dit pannan står, och jag behöver inte använda elpatronerna.
Fråga 2,5: Vilka plintar använder jag, kan jag använda oljebrännarens kabel eller blir det för liten hysteres?

Fråga 3: Jag saknar tempsonden till PellXbrännaren....kan jag använda dubbeltermostaten till den brännaren istället?
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Nån här som är CTC 1100 guru?

Inlägg av truckerfredde »

Har alldeles nyss skrotat ner en annan 1100 i jakt på plattvärmeväxlaren så jag kan svara på min egen fråga nu angående dykrören....de sitter under stora plastlocket i högra hörnet mellan shunten och panelen upptill på pannan :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nån här som är CTC 1100 guru?

Inlägg av Stegatorparn »

Borde funka att koppla 230V fasen till L1 och nollan (blå) till N samt skyddsjord givetvis.

Du kan använda oljebrännarkabeln till Pellx-brännaren om du tar bort byglingen mellan överhettningsskyddet och drifttermostaten i dubbeltermostaten och kopplar fasen till brännaren på överhettningsskyddets utgång. Drifttermostatens in- och utgång ansluter du med en separat kabel till brännarens tempgivaringång. Det ger en hysteres på 5-6°. En temperaturgivare är att föredra, då hysteresen blir 12°.

För att ansluta Iwabon erfordras en fyrledarkabel då fasen enbart ska gå via överhettningsskyddet och styrledningen ansluts efter drifttermostaten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Nån här som är CTC 1100 guru?

Inlägg av truckerfredde »

Fråga 2: problemet löst....närmare efterforskning visade att det fanns trefas framdraget, följdfråga....kan jag säkra ner till 10A strax före pannan? Har 16A på egen central bredvid huvudcentral, sen 10 meter 2,5mm femledare som går till skåpet i källaren där källarbelysning är säkrat till 6A, och pannan 16A

Fråga 3: Har fått reda på att jag KAN använda min dubbeltermostat....kommer att köra med hållkrets och relä på tempgivaringången :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nån här som är CTC 1100 guru?

Inlägg av Stegatorparn »

Klart det går att säkra ner. Bara att byta bottnar om det finns 16 A för pannan, men varför?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Nån här som är CTC 1100 guru?

Inlägg av truckerfredde »

Nä tänkte först att pannan kanske klarar sig med 10A men man kunde visst ha 1100:an uppsäkrad till 25A läste jag mig till så det får vara som det är :D
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Nån här som är CTC 1100 guru?

Inlägg av truckerfredde »

Sitter och försöker förstå hur en hållkrets ska kopplas, var några år sen jag grejade med sånt här och jag får inte till det trots att jag lusläser forumet och söker på nätet, samt sitter och ritar med penna och papper....

Jag har två såna här liggandes http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 10a-p36101
Och en sån här dubbeltermostat http://www.billigtvvs.se/produkter/1002 ... -9095c-r15

Kan man inte helt enkelt koppla in dubbeltermostaten direkt på Pellxbrännaren istället för tempgivaren som jag saknar och dra strömmen till brännaren från överkokningsskyddet på pannan?
Brännaren ska ju starta vid sluten krets, och stanna vid öppen och denna termostat har 12 graders hysteres vilket borde funka ganska bra....eller är jag helt ute och cyklar :roll:
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Nån här som är CTC 1100 guru?

Inlägg av truckerfredde »

Gjorde som Stegatorparen föreslog tidigare, drog fasen till brännaren från överkokningsskyddet, kopplade förbi panntermostaten och styr sen brännaren genom tempingången med den dubbeltermostat med 12 graders hysteres som jag hade liggandes, och det verkar funka hyfsat bra för nu har det tuffat på i fem dagar :D

Nästa pilsner blir att få hela apparajset intrimmat så gott det nu går med stenåldersgrejer, måste borra och gänga ett hål så jag kan mäta rökgastempen direkt efter pannan, har nu med alla tubulatorerna ca 115 grader, men det är vid murstocken ca 1,5 meter från pannan.
Ryker ur påfyllningsröret ibland, tilluft finns så det räcker, men motdragsluckan behöver justeras....kanske att jag får dra ner effekten en smula också....får väl ta med en kasse maltdryck och verktygslådan och tillbringa några timmar i pannrummet, sämre kan man ju ha det :D
Skriv svar