tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Har en etc 1100 Economi. Har ett knepigt problem. Tappvarmavattnet kommer och går. I somras började det med att vattnet var helt kallt i två dagar hur mycket jag en spolade på varmvatten kranen. Men helt plötsligt kom det bara. Sen har det varit bra i ca 2 månader. Sen blev det kallt igen när frun badade barnen i 10 minuter. Sen kom det tillbaka igen. Nu på kvällen försvann det igen och har inte kommit tillbaka än.

Pannan är uppe på 80 grader och det går att shunta ut varmt till elementerna. Fast inte något tappvarmvatten.

Nu till min undran: Kan vattenpumpen till tappvarmvattnet börja ge sig? Jag mena kan pumpen funka ett tag och sedan lägga av ett tag bara så där. Eller är det något med plattvämeväxlaren tro? Är lite dålig på det här med hur pannan fungerar med tappvarmvatten.

Pannan är från 1995 och troligen inte bytt pump sen den var ny. (Troligen)

Någon som har haft liknande problem?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av danei »

Värmeväxlaren kan inte ge de symptomen. Antingen är det pumpen eller flödessensorn som inte funkar som den ska. Du skulle kunna testa med en magnet på flödessensorn när varmvattnet inte vill vara med. Funkar det då har du hittat felet.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Jag har iofs tagit bort locket på pumpen där strömmen går in i den och mätt strömmen där, och så fort någon spolar med varmvatten kranarna någonstans i huset så klickar det till i pannan och ström kommer fram till kopplingsplintarna på pumpen. Så då borde väl flödesvakten fungera va? Om jag förstått det rätt.

Annars, vart sitter flödesvakten i pannan där jag skulle testa med magnet?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av danei »

Då låter det absolut som att det är pumpen som är problemet. Flödessensorn sitter på tappvattenledningen direkt efter värmeväxlaren.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Okej! Tack. Får försöka få tag på en pump som passar då :-)
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Någon som vet vad för pump jag kan köpa, och var.
Det står så här på pumpen:

Wilo. Typ: RS 25/70R
Nr: 450.1624/9511.6
(2,6uf-400VDB)
(230-50)
Och längden mellan ingångarna på vattnet är 130mm.

Har försökt hitta på nätet, men hittar inte exakt den beteckningen.

Är det en vanligt förekommande pump,
med dimensionera på ingångarna med dom gängade mässingshylsorna,
Där man kopplar in och ut vattnet?
kan man bara åka till Bauhaus och få tag på en likvärdig pump tro?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av Roli »

Denna info: Wilo. Typ: RS 25/70R är den viktigaste plus typ och avståndet mellan anslutningarna (130 mm).

Visst går det att köpa pump på Bauhaus men det lär inte bli den billigaste som du kan hitta och kanske inte heller ett kvalitetsmärke, jag säger kanske eftersom jag inte vet vad Bauhaus säljer.

Annars kan ju en beställning från Rinkaby eller liknande webförsäljare ge en billigare kvalitetspump, dock med en viss tidsfördröjning pga postgången.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av danei »

Jag har nog en sådan pump liggande. Men som sagt en ny pump som passar är inget problem att få tag i.
Jag skulle tro att pumpen har problem att starta, så om du kostsluter flödesgivaren eller minipulerar den med en magnet så att pumpen går kontinuerligt så har du nog stabilt varmvatten tills du får tag i en ny pump.

Perfecta, PIVO 25-6U/130 borde funka bra till ett vettigt pris. Men det finns även grundfors pumpar på Rinkaby. Grundfos Cirkpump Alpha2 25/60-130 är nog den mest lämpliga i så fall.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Okej tack Roli :-)

Rinkabyrör hade jag glömt bort. Får kolla där.

Nu kom varmvattnet tillbaka lagom till morgonduschen, helt otroligt lägligt.
Men det kommer försvinna lika olägligt igen om ett tag.
Så jag kan nog beställa från rinkabyrör, även om det skulle ta lite tid för posten att köra hit den.

Går alla pumpar åt samma håll. Min nuvarande är liggande med elboxen uppåt, så jag skulle inte kunna vända den uppochned, för då skulle elboxen slå i pannan. Har sett att dom flesta går åt höger med en pil. Men tänket inte på hur det såg ut på min pump, när jag var nere och mätte strömmen på pumpen. Men får väl öppna och se igen så jag inte beställer en som går åt andra hållet, och vill trycka tillbaka vattnet in i pannan igen, hehe! Men det kanske är standard att pumpar går åt höger om den ska vara liggande med elboxen uppåt alltså?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Hittar fanemej ingen som heter 25/70r
Antingen heter dom ju 25/4 eller 25/6 eller 25/8 och liknande. Men inga med 70 på slutet :-(

Vad står 70r för, är det hur stor gänga det är på in och ut vatten, eller?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av danei »

Här hittar du en del information från Grundfors. Det är både förklarinar av märkningar och utbytestabeller.

25 är dimentionen på anslutingen
70 är en kapacitets siffra. Nollan verkar bort rationaliserad nu.
R är att det är gänga. F för fläns.

Så en 130mm lång pump med storlek 25 och gänga passar fysiskt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver ingen pump med dyr varvtalsstyrd elektronik för att pumpa runt vatten i värmeväxlaren.
Din befintliga Wilo-pump ger 5,5 mvp i tryckökning i dämda punkten (inget flöde), vilket innebär att en 25-6 klarar uppgiften galant. -6 betyder c:a 6 mvp vid dämda punkten så trycket är inget problem.

Perfecta 25-6U/130 blir en billig och bra ersättningspump.
Passar inte elboxens placering, lossar man dom fyra skruvarna och vrider motorsidan i förhållande till pumphuset.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Jätte tack all för superbra info. Nu finns det ju hopp för mig och min panna. :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av Stegatorparn »

Kom att tänka på att din Wilo-pump har 4 hastigheter där den högsta är märkt 1.
Vilken hastighet är inställd? Ju högre hastighet desto större startmoment.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Bild

Tror den är ställd på högsta ser det ut som.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar