tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av CPMS »

Ja, det ska vara avstängningen för slingan i pannan.
Stänger du dom två kranarna så ska det enda vattnet som kommer ut vara det som finns i växlaren och pumpen och det kan inte vara mer än någon liter.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av danei »

Japp Det är bara att stänga de ventilerna.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Okej Tack! :D

Och jag behöver inte stänga huvudkranen på vattnet in i huset?

Så då kan jag alltså köra pannan som vanligt med värme på radiatorerna, och enbart kallvatten i kökskranen & duschen när pumpen är borta.
Senast redigerad av kay den tis 27 dec, 2016 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av CPMS »

Jupp, allt annat ska fungera.
Förresten när du säger att varmvattnet kommer och går, är det värmen i vattnet eller vattenflödet som försvinner?
Det ser nämligen ut som det sitter ett partikelfilter på inkommande kallvatten till värmeväxlaren och den kanske skulle rengöras nu när du ändå håller på. Det är mässingsklumpen med det sneda locket. Men då måste du stänga inkommande vatten om du ska lossa på locket.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Jo jag tror jag har kommit fram till att pumpen är helt slut.

Flödet är det samma när pumpen går eller inte går.
När varmvattnet funkar hör man att pumpen jobbar och snurrar, och när den lägger av och det bara kommer kallvatten så hör man att pumpen står stilla.
Och när pumpen står stilla, fast man spolar med varmvattnet, så finns det ström fram på kopplingsplinten i pumpens eldosa. och spolar jag enbart bara kallvatten så finns inge ström där.
Så själva regleringen av strömmen till pumpen verka okej också.

I går morse när frun diskade med varmvattnet så hörde jag att pumpen lär illa och tänkte att nu går den nog på sista versen, och några minuter senare så stod jag i duschen och fick bara kallvatten, hehehe!! Typiskt.
Och då var pumpen tyst för gott
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

En liten fundering bara angående hur det här med varmvattnet fungerar och är uppbyggt i min CTC 1100 panna:

Det är väl inte trycket från pumpen som trycker upp varmvattnet till boplan från pannan i källaren va?

Är det inte inkommande kallvatten som kommer in i huset, och sedan in i panna och går igenom plattvärmeväxlaren som där hettas upp och ut igen och upp till vattenkranarna?

För pumpen pumpar väl bara runt vattnet från pannvattenbehållaren till plattvärmeväxlaren och till baka in i pannan igen, eller?

För i plattvärmeväxlaren blandas väl inte kallt och varmt vatten från inkommande kallt vatten och det heta pannvattnet?

Så då borde det ju vara trycket från kallvattnet som trycker upp varmt tappvarmvatten

Rätta mig om jag har fel. Det här inlägget har inget och göra med att inte byta pumpen, utan jag försöker bara komma på lite hur pannan fungerar och är uppbyggd, hehehe!!

Fick hemlevererat en ny pump idag faktiskt, från "dinvvsbutik.se".
Så nu har man ju lite och pyssla med på Nyårsafton :-)
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av CPMS »

Nej och Ja på passande platser, dvs du har rätt i hur det fungerar. :D
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Ahhhh!! Okej!

Bara bara en liten fundering till...

Eftersom pannvattnet bara pumpas ut och in i plattvärmeväxlaren och till baka till pannan igen.
Spelar det då någon roll vilket håll pumpen går åt. Alltså pumpar in vattnet i växlaren. Eller drar ut vatten ur växlaren. Har pannan någon bestämd riktning på in och ut på rören med dom två röda avstängningsventilerna???

Eller ska man vrida pumphuset 180 grader om det är fel pumpriktning på nya vs gamla pumpen?
På nya pumpen som jag fick hem idag så pumpar den iaf åt höger, med elboxen uppåt som jag måste ha det för att den ska få platts. Vet ej pumpriktningen på den trasiga som sitter i pannan nu.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av Stegatorparn »

Pumpen ska trycka in vatten i värmeväxlaren.
Passar inte kopplingsboxens placering, lossar du de fyra skruvar som håller motorn vid pumphuset och vrider motorn tills boxen hamnar rätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av danei »

För att värmeväxlaren ska funka bra ska flödena vara motriktade. Du ska pumpa in varmvatten i den ände som du tar ut varmvattnet. Eftersom du inte har någon strypning så går det att montera den antingen sugande eller tryckande, men jag gissar att pannan är byggd med tryckande pump.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Tack alla för kanon bra hjälp! :D
Nu känns det som man har lite mer koll på hur det funkar.
Så länge allt funkar, tänker man ju inte så mycket på hur värmesystem funkar.
Men det känns ju riktigt tryggt att ha det här forumet till hjälp när man inte är så insatt själv.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av kay »

Efter 2 timmars svärande och två rörtänger som gått av. Så är nya pumpen på platts och vi har varmvatten i kranarna, yeehaa!! :-)
Men gamla pumpen var inte monterad som tryckande. Utan sugande ur värmeväxlaren. Så jag monterade givetvis den nya i samma riktning som gamla. Och det funkar ju iaf klockrent.

Otroligt vad glad man kan bli för lite varmvatten i kranarna. Som man i vanliga fall bara tar för givet, hehe!! :-)
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av stereotypen »

Min pump har troligtvis också lagt av.
Någon som kan ge enkel beskrivning hur jag kommer åt pump och flödesvakt?
Är de bakom "manöverpanelen", eller måste jag plocka av plåtar och annat?
Har en CTC1100 med 6 tuber.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av danei »

Öppna front panelen. Det är några skruvar på toppen i framkant.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: tappvarmvattnet kommer och går? Orsak?

Inlägg av stereotypen »

Det var blandningsventilen som hade knasat sig.
Flödesvakten och pumpen fungerade som de skulle......
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar