Nyinstallerad Ecoflex! Felmeddelande?!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Nyinstallerad Ecoflex! Felmeddelande?!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Skriver lite panikartat och hoppas på hjälp.

Vi har för cirka 2 veckor sedan installerat en CTC Ecoflex istället för vår gamla NibeCity med Värmebaronen-brännare.
Den har tuffat på utan bekymmer sedan installation. Idag när frun kom hem, jag är dessvärre själv på utbildning i Borlänge i veckorna, så var det kallt!
Finns ett felmeddelande på displayen där det står "pellets avstängd". Finns ingenting om detta i bruksanvisningen och när jag söker på nätet får jag fram någon stackare som fått samma meddelande.
Tydligen något mjukvaruproblem???? Åtgärdades genom att slå av huvudbrytaren och sedan på igen. Det funkar inte hos oss. Är det någon som har en annan idé om vad man skall göra??
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nyinstallerad Ecoflex! Felmeddelande?!

Inlägg av Stegatorparn »

Är strömbrytaren för pelletsbrännaren tillslagen i läge 1, kan det vara överhettningsskyddet bredvid strömbrytaren som löst ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Re: Nyinstallerad Ecoflex! Felmeddelande?!

Inlägg av DavidU »

Hej, tack för tips!
Dessvärre verkar det inte vara så enkelt!
Har pratat med han som hjälpte oss att installera pannan. Han säger att felet inte är helt ovanligt och att det endast avhjälpes med byte av kretskort?!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nyinstallerad Ecoflex! Felmeddelande?!

Inlägg av Stegatorparn »

Surt, men det är väl sånt som händer :(
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nyinstallerad Ecoflex! Felmeddelande?!

Inlägg av nyman »

Inte roligt. Har nu kört min nyistallerade Ecoflex för tredje dagen. Inte mycket fungerade från början. Sladdarna till den dumt placerade högspänningskontakten fick lödas om både på översidan och undersidan.
Sedan gick den en dag. Därefter meddelande "Ingen pellets". Optovakten fungerade inte pga. vatten på sladdarna. Tidigare ägare hade mekat med anslutningarna till vattenautomaten och inte dragit åt klämkopplingarna tillräckligt.
Hade kallt räknat med att elektroniken kunde vara trasig på pannan. Korten till pannan kostar 7700 och 4700 på Eldkraft. Plan B var därför att stoppa in en befintlig bionordicbrännare eller skaffa en begagnad fungerande Bequem eller Ecotec. Betala mer för ett par kort än vad pannan hade kostat tänkte jag inte.
Annars tycker jag själva pannan överträffar förväntningarna.
Vet inte om du också kan hitta problemet i form av fukt eller glappkontakt men vi får hoppas!

Fungerar pannan i övrigt med elpatroner, utegivare, framledningsgivare och drift av cirkulationspump så är nog själva huvudkortet riktigt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Dechi
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 09:37
Ort: Södertälje

Re: Nyinstallerad Ecoflex! Felmeddelande?!

Inlägg av Dechi »

Har råkat ut för samma sak några gånger och då har det funkat att slå av huvudströmbrytaren till pannan, vänta nån minut och sedan slå till den igen. Inte säkert att det är det men kostar inget att testa....
Ctc Ecoflex -07:a
115+115 kvm samt 25 kvm garage
Skriv svar