Ecoflex injustering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Hej.
Är det någon här på forumet som bor nära Kolbäck, två mil utanför Västerås, som är duktig på att justera in pannor?
Alternativt, är det någon som har tips på servicefirma som är duktiga i närheten?

Med vänlig hälsning
Dennis
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av nyman »

Den kan du väl justera in själv med hjälp av skorstensröken. Satte in en Ecoflex i Augusti och var faktiskt lättare att justera än en vanlig plåtbrännare.
Den har två effektlägen som det berättas om i den nedladdningsbara handboken. Har mycket liten värmeåtgång nu då en luftvärmepump också monterades. Därför går den aldrig upp i högeffektläget så jag ska höja lågeffekten ordentligt. Vad har du för skorsten och vilken blir rökgastemperaturen nu?
Blåste förbi Kålbäcksån idag föresten, hörde att det fanns någon justergubbe i Surahamar men beror på om han ens har sett en Ecoflex. Så varmt som det är ute blir det väl svårt att få något utslag på instrumenten som är stabilt innan brännaren stannar igen.
Jag tycker du ska prova själv då det finns folk som kan det här bra på forumet och har eldat många år.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Utan att veta säkert skulle jag gissa att min skorsten är lika hög som din, typ 7,5m.
Borde väl ha ett insatsrör i skorstenen, det var viktigt att anslutningen till nya pannan inte hamnade för högt, vermikulit. Ska kontakta sotaren och fråga om han har info om skorstenen dokumenterat.

Tycker att det verkar svårt att justera in brännaren, ju mer jag läser på forumet desto osäkrare blir jag.
Kollade på rökgastempen nyss, pannan hade precis stannat, då var visade den inbyggda termometern 98grader.

Största problemet jag har är med ”askan”, det är massor med små ej helt färdigbrunna pellets i askan.
Öppnade asklådan och ser hur det regnar ner små glödande pelletsbitar.

Mina inställningar är:
Brännartyp 15kW
Effekt hög skruv 63
Effekt hög fläkt 46
Effekt låg skruv 41
Effekt låg fläkt 30
Effekt min skruv & fläkt 0
Varmhållning 60
Skruv extern 30
Sekvens kod 0

Verkar dessa inställningar helt tokiga, höjde fläkten lite nyligen eftersom jag upplevde att synglaset sotade igen fort. Problemet med oförbränd pellets fanns redan innan dess.
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av nyman »

Vi verkar ha nästan identiska system. Panna från 2006, insatsröret här är 7,1 meter och 110 mm invändigt.
Har bara fått normal aska. Har tryckt ned förbigångsspjället så långt det går så röken ska ta den långa vägen. Har ändå haft rökgastemperaturer uppåt 140 grader. Både röktemperaturdivaren och panntemperaturgivaren visar några grader för lite jämfört med en riktig stektermometer men gör inget om man vet om det.
Har mina inställningar uppskrivna men kommer dit om ett par dagar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Har nu provat att sänka mina inställningar rejält:

-hög matning 60
-hög fläkt 33
-låg matning 35
-låg fläkt 20

Har inte kollat till pannan mer än i synglaset, som inte verkar sota igen.
Ska sota pannan nu i helgen och kolla om det blir mindre oförbrända pellets med dessa inställningar.
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av nyman »

Tittade idag
låg skruv 63
låg fläkt 32
Blev 118 grader i rökgas efter sotning.

Pannan går aldrig upp i högeffekt så den bryr jag mig mindre om.
Tjära i rökröret pga långa tider med underhållsglöd. Funderar därför på att höja lågeffekten mer.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Kanse en korkad fråga men hur vet man när pannan går på låg-/ respektive högeffekt?

Tittade till min panna alldeles nyss, glaset lite lätt sotat men lågan syntes hur bra som helst.
Askan var lite bättre, fortfarande lite blandat med fin grå aska och lite ej helt förbrända pellets.
Antar att det fortfarande blåser ur pellet från koppen men nu betydligt färre än tidigare.
Kollade förresten rökgastempen uppe vid skorstenen i helgen, 50grader en halvmeter ner i skorstenen, verkar det okej?
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Stegatorparn »

Man brukar rekommendera 70° - 80° en halvmeter ner i skorstenen för att undvika kondens, men det gäller utan dragbegränsare. En dragbegränsare blandar in torr rumsluft i rökgaserna som sänker både temperatur och daggpunkt. Går inte att säga vilken lägsta rökgastemperatur som är säker, då varje anläggning är unik. Enda sättet är att kontrollera om det är torrt i skorstenstoppen efter avslutad eldning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av nyman »

Ur handboken
Start och stopp i driftläge (varmstart)
Under drift är det pannans temperaturgivare som styr brännarens start-/stoppfunktioner. När vattentemperauren sjunkit till 5 grader under valt börvärde startar brännaren på inställt lågeffektläge. Om temperaturen sjunker ytterligare 2 grader till 7 grader under börvärdet aktiveras inställt högeffektläge. Brännaren går sedan i detta driftläge till dess temperaturen är 4 grader under inställt börvärde, när lågeffektläget åter aktiveras.

Högeffektläget går normalt inte in så länge lågeffekt räcker.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Håller fortfarande på att laborera med inställningarna på pelletspannan då nästan hela asklådan är full med små, ej helt förbrända, pellets. En tanke som slagit mig först nu är att problemen nog startade vid ny leverans av pellets, 6mm stora Enso. Kan det vara så att de rekommendationer av inställningar här på forumet inte fungerar när man har 6mm-pellets? Startade även en annan tråd i ämnet där jag beskriver att det blir som en porös kaka längst fram i brännarkoppen, någon som vet varför?
Väldigt tacksam för tips, förslag och råd!
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Stegatorparn »

Troligen är pannan alldeles svart inuti.
Matningen är för hög, pelletsen hinner inte förbrännas ordentligt innan den trycks ur koppen. Minska matningen tills röken ur skorstenen försvinner eller lys in genom dragbegränsaren med en ficklampa. När inställningen är bra har sotet i pannan en mellangrå färg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
E-flex
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 04 jan, 2019 15:34

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av E-flex »

Hej!

Ingen verkar ha de siffror jag har vilket föranleder mig att tro att jag kanske skulle ändra på något....kanske.

Har kört Ecoflexen i typ 10 år.

Ca 7,5 meter tegelskorsten varav de översta 3-4 meterna är 110mm insatsrör.

Matning hög: 50
Fläkt hög: 35
Matning låg: 50
Fläkt låg: 35

Samma på både hög och låg alltså. Tror att det var någon klok som tyckte att det var ett bra sätt, minns inte argumenten.

Panntemp: 72 grader
Rökgas vid pannan: 168 grader

Full asklåda efter en pall pellets (ej skakad eller tillplattad, då kan jag köra lite till).
Har kört Stora Enso 8mm tills de slutade med 8mm. Har sedan dess kört lite olika, Bauhaus, Mycket Byggmax plus diverse fabrikat från lokal leverantör.

Fläkten har börjat lägga av vilket har resulterat i tjärbildning i skorstenen. Det är egentligen därför jag besöker det här forumet just nu ;-).
Ny fläkt beställd, så tips på nya lager behöver jag inte.

Har väl ingen direkt fråga just nu, ville mest dela med mig av mina inställningar som jag tycker har funkat bra, iallafall i brist på bättre vetande.
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Har tröttnat på att elda med 6mm-pellets från Stora Enso, då jag inte riktigt fått det att fungera. Som jag beskrev i tidigare inlägg bildades en porös kaka längst fram i brännarkoppen som jag tillslut var tvungen att ta bort, ca. en gång i veckan.

Nu är det dags att börja laborera med inställningar igen. Har valt att gå tillbaka till 8mm-pellets och väntar på en bulklevenans inom ett par dagar.

Tips och idéer på en bra grundinställning, ska jag prova mina ursprungliga värden, Nymans eller E-flex?
Någon som har en åsikt?
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Fick pelletsleverans idag, 2840kg, och har precis dragit igång pannan igen. Väljer att prova med Nymans inställningar då vi nästan hade identiska system, dvs 63% på hög/låg skruv och 32% på hög/låg fläkt.
Får kontrollera skorstensröken någon dag när det finns lite dagsljus kvar.

Nu är det bara hoppas att jag prickar rätt inställningar direkt!
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Eldat två dagar nu och synglaset har börjat sota igen lite, ska jag då höja fläkten eller sänka matningen?
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Skriv svar