Byta nedre brännarskruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Byta nedre brännarskruv

Inlägg av vatsug »

Hej,Ecoflexare. Jag har bytt nedre brännarskruv, dvs den långa som går genom koppen. Min fråga är när man drar åt den går den ju så trögt. Det sitter ju en krysskil och 3 distanser och en skruv längs ut. När man drar åt skruven drar man ju fast den mot bronslagret. Ska det vara så ??
Nån som vet ?
Nu drog jag bara skruven lite löst så att brännarskruven löper lätt. Rätt eller Fel ?
Med vänlig hälsning Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byta nedre brännarskruv

Inlägg av nyman »

Äntligen lite drag i forumet. Jag skickade efter uppgraderingen. Shimsade med medföljande brickor på båda sidor så det blev 2-3 millimeters glapp för skruven och så att låsskruvens bricka gick mot axeln. Bra om det glappar lite så kedjan kan justera sig lite själv.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Byta nedre brännarskruv

Inlägg av nissetib »

Ja, det är ju ett måste att det glappar lite. Om inte annat så för kedjans skull. Det är ju viktigt att alla kuggdrev sitter i linje annars blir det, över tid, snedbelastat.

Jag hade ett bronslager som blivit snedslitet. Som tur va tog det inte i huset utan det räckte med att byta lagret.
Köpte en kedjesats med tillhörande drev. Allt var slitet, så det va ju inget speciellt. Den har gått länge ändå.

Passade på att byta brännarskruv när man ändå hade isär allt. Men det var ytterst lite sliten. Den har tuggat i sig ca 55 ton under 12 år. Jaja, nu har man en i reserv iaf.

Panna bara går å går. Jag har inga speciella problem med oväntade stopp eller så.
Ibland händer det när man sotat att den kan vara lite tjurig att få igång.
Men det är få gånger och lätt avhjälpt.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar