Byta till slutet expansionskärl CTC 1100

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bjoher
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 09:51

Byta till slutet expansionskärl CTC 1100

Inlägg av bjoher »

Funderar på att kasta ut mitt gamla expansionskärl som sitter i en skrubb på övervåningen och börjar se oroväckande dåligt ut. Var och hur kopplar man in ett slutet kärl?
Tacksam för tips
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Byta till slutet expansionskärl CTC 1100

Inlägg av Icecap »

Mitt sitter i källaren, på röret ut till övertrycksventilen, 2 dm innan den ventil.

Det gamla kärl satt på vinden men jag har tagit bort det fastän det inte var inkopplat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byta till slutet expansionskärl CTC 1100

Inlägg av Stegatorparn »

Om röret från pannan till expansionskärlet är ett stålrör, är det en god idé att montera ett slutet kärl i pannrummet.
Då väljer man ett kärl med dubbelt så stor volym som det befintliga öppna kärlet, eftersom halva volymen ska innehålla vatten och andra halvan luft.
Kärlet ansluts med ett rör till pannans expansionsanslutning, alltså där det gamla röret är anslutet. Vid anslutningspunkten skall en säkerhetsventil med öppningstryck 1,5 bar monteras, vars utloppsrör dras till golvbrunn. Själva expansionskärlet placeras så svalt som möjligt, gärna i golvnivå.

Om å andra sidan expansionsledningen är av kopparrör, rekommenderar jag att det öppna kärlet byts till ett i rostfritt stål. Det är det mest problemfria alternativet under lång tid framöver.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bjoher
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 09:51

Re: Byta till slutet expansionskärl CTC 1100

Inlägg av bjoher »

Tack för svar!

Så ett av rören från pannan går raka vägen till kärlet och endast kärlet på övervåningen? Ska tryckventilen vara mellan pannan och det nya kärlet eller ska den sitta mellan kärlet och avtappningen?
En bild skulle göra mig glad :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byta till slutet expansionskärl CTC 1100

Inlägg av Stegatorparn »

På sidan 6 i den här manualen https://ctc.se/file-download/84dafe04d3 ... b23763.pdf finns en skiss över pannan och anslutning 5 är expansionsledningen som går upp till kärlet. Se även skiss på sidan 9.

I röret över pannan sätts lämpligen ett T-rör där säkerhetsventilen sätts överst. Från T-rörets sidoanslutning dras röret till expansionskärlet och systempåfyllningen om den inte är ansluten på något annat ställe.
Säkerhetsventilen bör ha samma dimension som expansionsledningen, dock minst DN 20.
Mellan panna och säkerhetsventil eller dess utloppsledning får inte finnas någon avstängningsventil.
Däremot kan det vara en fördel att ha en avstängning före expansionskärlet vid kontroll och byte för att slippa tappa ner hela systemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bjoher
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 sep, 2018 09:51

Re: Byta till slutet expansionskärl CTC 1100

Inlägg av bjoher »

Stort tack för informationen :)
Skriv svar