Skall vi försvara våra sedlar?

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Våra sedlar hänger löst. skall vi försvara dem?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av nyman »

Bra fråga. Naturligtvis ska vi det. Ett övervakningssamhälle i händerna på Wall-Streetglobalister är en livsfarlig utvecling.
Handla aldrig i affärer som inte tar kontanter.

Mycket av det som var fiction i George Orwells bok 1984 som gavs ut 1949 har vi redan.
Nyspråk: Samhällsproblem= Utmaning, Illegalt hitkommen utlänning = Papperslös invandrare osv.
Sanningsministerium: Stiftelsen EXPO Researchgruppen, Fackföreningsrörelsen m.fl.
Partiet: M,S,Mp
https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)
Boken är mycket läsvärd och aktuell idag.

Att affärer rånas löser man inte genom att lagra alla människors köpvanor i amerikanska databaser.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Jag kan tipsa om att idag behöver även säljaren kvitto, annars tar inte banken kontanter. På en summa så liten som 3 m2 pellets. Mitt betalkort får en lugn framtid... Även när man skall ta ut blir det förhör. Jag tror jag skall börja ta ut "lönen" varje månad, om jag får.

Sen har vi sedelbytet av de gamla som går ut i juni. Man kan undra om det går att växla in dem. Såg nån från myntverket som sa att de skall pressa bankerna. Vi får se hur det går med den saken. Även en handlare (mat?) visades. Han fick in så mycket gamla mynt, så han har svårt att bli av med dem. Bankerna har inga tillfälliga regler för detta.

Vågar man lita på krona? Eller skall man köra annan valuta parallellt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j24 ... -pa-banken
Ett av offren för hysterin.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av nyman »

Lyckligtvis faller EU sönder mer och mer och om 10 år finns det knappast något kvar och det var den vägen som sedelavskaffandet skulle genomföras.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av FRS05 »

Jag tillhör väl den skaran som tycker vi skall ta bort sedlarna helt och hållet, förstår inte vad de fyller för funktion. Förutom att användes som betalmedel vid diverse svarta affärer. En av anledningarna till att de gör just utbytet av mynt/sedlar nu är för att komma åt svarta pengar som är i omlopp. Jag är väl även av den arten att jag inte handlar på butiker som inte tar kort eller som blir sura när man betalar med små summor på kort. För det senare så finns det avtal med kortföretagen som går att ordna så att de passar deras verksamhet. Nu blir jag nog inte poppis i den här tråden men jag förstår verkligen inte behovet av sedlar :) .
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

FRS05: Den dagen du förstår, är det troligtvis för sent... Jag tycker det är konstigt att du så blint litar på "systemet". Har du inte hört om riksrevisionen? Kan man komma högre upp? Polis chef nyligen utsläppt efter långt fängelse straff. Vill du ha mer ex?
Är blocket 100% svarta affärer för dig? Kan du skillnaden mellan svarta affärer och sedlar?
Är det ok att bli stämplad som kriminell innan man själv bevisat motsatsen? Jag trodde det var tvärt om. Är det värdigt ett land som Sverige att behandla medborgare så?

Något så viktigt vill jag kunna hålla i handen. Jag var med när bankomaterna havererade. Då var jag inte ledsen över att ha kontanter. Vissa kunde inte ens handla mat.

Myntverket har sänt ut en pekpinne till bankerna. Vi får se hur det blir med det...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av FRS05 »

Jag säger inte att jag har rätt och din domedagsprofetia kanske inträffar. Men jag bryr mig inte om att folk kan spåra mig genom banktransaktioner eller liknande. Ens mobil (massor med företag) har en extrem koll på en men jag bryr mig inte något. Vem bryr sig om en man i skogen, har ändå inget att dölja. Så jag ser bara övervakningssamhället som något bra. Har man inget att dölja bryr sig ingen om en liten skit som jag långt ute i skogen. Ja, svävade jag ut i lite annat här med.

Havererar bankomaterna så har jag en massa med saker jag kan byta mig till saker för. Jag får köra lite sådana lösningar då:). Jag säljer/köper emellanåt en hel del på annonseringssajter och då köper/säljer jag bara med folk som har swish. Förr i tiden var det smidigt med när man gick förbi exempelvis föreningar som säljer saker vid affärer. Sist var det till ett ank-race som lite olika klubbar hade, som vanligt så sa jag att jag inte har några kontanter och så trodde jag att jag slapp undan. Men givetvis så hade de skaffat swish. Så för min del så ser jag ingen anledning att ha kontanter. Sedan har jag lite bacillskräck, eller jag gillar i alla fall att vara ren och då gillar jag inte att hålla på att ta i massa äckliga mynt/sedlar som är riktiga bakteriehärdar.

Men allt detta är mina synpunkter/åsikter. Jag säger inte att någon annans är fel. I en demokrati så är det fritt fram att tycka/påverka åt det hållet man vill.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Det ena behöver inte utesluta det andra. Du får gärna swischa, men jag gör det bara under tvång. Hur går det när strömmen är slut i nallen? Har du hört om alla hackeratacker? Ryssen kommer kanske via datorn... Sedlar behövs.

Här i övrigt borde det vara ganska fria tyglar. Alla åsikter välkomna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Citat: Den som tror att den inte har något att förlora, har redan förlorat.

Finns det något som tyder på att penningtvättlagen har minskat brottsligheten totalt sett?

Har jag fel när jag säger att nya betalsätt har skapat nya bedrägeri möjligheter?

Är swish säkert? Eller går det att skicka till "målvakt" vid ett rån?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av FRS05 »

Det kommer alltid finnas bedrägerier/svarta affärer så givetvis upphör inte de bara för att kontanterna försvinner. Folk kommer alltid på sätt att lura människor.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Där rök den fördelen med kontantfritt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

100000 dataintrång 2016 enl FRA. Kan nog vara bra med fungerande sedlar som komplement om...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av micke_932 »

Jag tillhör väl den skaran som tycker vi skall ta bort sedlarna helt och hållet, förstår inte vad de fyller för funktion. Förutom att användes som betalmedel vid diverse svarta affärer
Kan ju vara trevligt att kunna betala, jag får (betala för) ett betalakort av min bank, vill jag ha ett i reserv så får jag betala ett par hundra spänn extra för det, om något händer med mitt kort (trasigt, avmagnetiserat av någon idiot i nån butik när jag ska betala) kan jag inte betala, jag kan inte gå till uttagsautomaten för mitt kort funkar inte, jag kan inte gå in på banken för dom vägrar hantera kontanter, det tar en vecka att få ett nytt kort... suveränt.

Så jag ska inte få ha kontanter för att det finns idioter som håller på med ljuskygg verksamhet med kontanter ? ska jag inte få köra bil heller, det finns folk som kör på folk avsiktligt, om vi förbjuder alla bilar så stoppar vi det, ska folk förbjudas att inneha köksknivar ? det finns folk som går in på IKEA och har ihjäl folk med knivar, detta bör ju stoppas och det gör man ju genom att förbjuda innehav av knivar för alla, vi får äta välling och äpplemos, egentligen borde vi nog förbjuda innehav av mobiltelefoner också, dom används rätt ofta inom all form av brottslig verksamhet, det bästa är nog att se till att sända mobbing-tv till alla så dom håller sig hemma och glor på tv hela dagarna och inte ställer till med något, nej vänta, det provade Stephen King i "The running man", det funkade inget vidare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av micke_932 »

Jag säger inte att jag har rätt och din domedagsprofetia kanske inträffar. Men jag bryr mig inte om att folk kan spåra mig genom banktransaktioner eller liknande. Ens mobil (massor med företag) har en extrem koll på en men jag bryr mig inte något. Vem bryr sig om en man i skogen, har ändå inget att dölja. Så jag ser bara övervakningssamhället som något bra. Har man inget att dölja bryr sig ingen om en liten skit som jag långt ute i skogen. Ja, svävade jag ut i lite annat här med.
Det handlar för först och främst inte om dig eller övervakning i sig, det skiter jag också i, däremot skiter jag inte i att man låter SÄPA och liknande organisationer snoka fritt utan domstolsbeslut också vidare, det är där problemet är.

Titta på sjukvården, när en kändis hamnar på sjukhuset så är det helt plötsligt 30 personer som har varit inne och snokat i journalerna, inbilla inte mig att dom som jobbar för säpo är ett enda dugg bättre än oss andra, dom snokar i alla jävla skit dom kan stoppa sin lilla näsa i oavsett om dom har rätt att göra det eller inte.

Och när det gäller "oss andra" så är en övervägande del av befolkningen riktiga svin, för ett år sedan brann ett hus några hundra meter härifrån, brandbilen kunde inte komma fram för att en massa nyfikna idioter skulle dit och titta.

När basketbollkändisen blev skadad i tunnelbanebomben i Bryssel så tog det 1 timme innan han fick någon hjälp men det fanns mobilfoton på Facebook av honom sittande blodig på golvet några minuter efter explosionen.

När det sker bilolyckor så står det idioter och fotar vraket istället för att ringa efter ambulans, det är nog inte dom kriminella man ska vara rädd för, det är nog grannarna istället, fy sjutton.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Det är tur för SOSalarm, att inte alla ringer...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar