Fundering kring uppvärmning och effekt

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

"ni"? Räkna inte in mig! ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Haseld skrev:Pellets kan mycket väl hävda sig mot berg/jord-värme!

Men inte med de dyra europäiska kompletta pannsystem som det handlade om i tråden
om pannan med en verkningsgrad av 107,2 %, Ökofen.
Tråden handlar om Windhager Biowin, och en ny Biowin är inte dyrare än en Biomatic!
Så att de skulle vara mindre lönsamma än "svenska" pannor är rent struntprat. Tvärtom är de mer lönsamma eftersom de har bättre förbränningsekonomi!

Vill du diskutera Ökofen så gör för all del gärna det, men det kan ju vara lämpligt att du håller dig i tråden om Ökofen då... Jag kan dock efter en snabb googling konstatera att kostnaden för en Ökofen-panna verkar ligga inom spannet för Biomatic, Windhager etc.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av FRS05 »

thomasx skrev:Ja, å då är det en udda konstig panna som ingen kan ha. Ursäkta, men ankdammen sverige är så sanslöst insnöad så det är helt makalöst. Det är verkligen inte konstigt att vi i sverige har så otroligt svårt att integrera våra invandrare....

Det största "problemet" med Windhagern är väl i så fall att det inte är några användare som har något större behov av att vara på några forum avseende pannan... ;) Och det verkar faktiskt vara lite så. Jag har letat runt en hel del, och hittar många intressanta forum. Väldigt lite handlar om problem och reparationer, och det mesta handlar om hur man utvecklar sin panna, kopplar på Lambda-givare och grejer. Det kommer bli nästa steg för mig när jag installerat den. Har redan hittat några olika lösningar på forum i Tyskland, ser fram emot det :)

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Utnyttja svars knappen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt med stora och många citeringar. Citering borttagen. / Roli moderator
Det handlar inte om att folk är insnöade utan smarta. Jag är mycket för att testa nya saker, hade bland annat en fransk mobil som inte fanns i Sverige. Jättebra förutom att åäö inte fanns. Hade en ovanlig bil, jättebra förutom att alla delar var mycket dyrare på den.

Anledningen till att folk väljer något beprövat är just för att det är lätt att få tag i delar och att folk kan sakerna. Sen inte sagt att de andra sakerna är sämre men så länge de inte är ÖVERLÄGSET bättre än det kända märket här i Sverige så köper ingen det. Jag skulle till exempel inte få för mig att köpa en VAZ bil, inte för att de kanske är så dåliga bara det är ingen kan dem och det är svårt att fixa reservdelar. Även om det nu är lättare i dagens värld att köpa från omvärlden.

Likväl skulle jag dra öronen åt mig om det såldes ett hus med en bergvärmepump jag aldrig hört talas om som inte var vanlig i Sverige. Jag hade börjat undra vart man fick tag i delar, var jag skulle hitta hjälp(forum) och vem jag kunde ringa om det krisade. Som sagt är det lättare i dagens värld och jag beställer exempelvis alla bildelar från Tyskland och sitter på många utländska forum om bilar. Men jag vill ändå ha närheten och tryggheten av att jag vet att det går att åka till närmaste verkstad så kan de fixa bilen om jag inte kan.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Ja en sak verkar ju i alla fall rätt klar, detta forum är inte det rätta att vända sig till. :roll:
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av FRS05 »

Nja, det får nog komma någon annan hit in med en likadan anläggning som dig bara :) . För just på den fronten finns här nog ingen som kan hjälpa dig. Men med allt övrigt finns här mycket kompetent folk att prata pelletseldning med :).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

rod02 skrev:Hur kan ni lita på en man(länken ovan) som lever under utvisnings hot?
Har nu lagt till ursprungslänken i inlägget på sidan 2, så inte ”rod02” behöver göra sig lustig över,
bara för att det inte var ett svensk namn på skribenten. :ncool:
Dessutom står väl en ansvarig utgivare bakom det som tidningen (ST)/Mittmedia, publicerar.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av rod02 »

Haseld: I denna tråd har jag inget att tillägga.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

rod02: Behövs inte heller, men jag vet i alla fall att du har sett svaret.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Nu är snart installationen av pannan äntligen klar :)

Noterade igår att man väljer effekt på pannan med en DIP-switch, bara att slå över från OFF till ON så uppgraderas pannan från 10 till 15 kW.

Pannan finns också i en 21 resp 26 kW version. Då har pannan en större brännkopp, den hade man enkelt kunna byta till, men så har den två extra rökkanaler också, och de är ju inget man lägger till "bara så där". en i övrigt samma panna.

I alla fall, inga som helst problem att uppgradera till 15kW :)

Och vilken dag som helst nu kommer den att hoppa igång. Alla rör är kopplade och systemet påfyllt med vatten. Bara all el kvar att koppla in, pumpar, givare, vakuumsystem och nätspänning. Får vi hålla tummarna att allt funkar som det ska :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Roli »

Rensat OT-inlägg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Sådärja, då var pannan igång :)

Värmde 800 liter vatten från 9 till 75 grader på 4,5 timmar, och vips räknar man ut att med 90% verkningsgrad så har pannan levererat i princip spik på 15kW :)

Gött :D
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Drygt 1,5 år senare ... visst fasiken ... det står en pelletspanna i källaren ... den hade jag nästan glömt ... det börjar nog bli dags att beställa pellets igen. Kanske ska ta och kolla om jag behöver tömma asklådan också. Kanske någon vänlig skäl här vill påminna mig om ett år igen, så jag inte glömmer ännu en gång :lol: :lol: :lol:

Ja, ungefär så är det faktiskt att ha en WIndhager :)

Istället för att tiden går åt till underhåll, service och reparationer, så går tiden åt till roliga projekt, som att koppla upp pannan på internet, koppla in lambda-sensor, som det är dags för nu. Skrev just ett inlägg i en annan tråd om det. :)

Åsså har jag skaffat mig en 3D-skrivare och med den printat en "pellets-växel" som jag konstruerat, för att kunna ha flera utsug i bulkförrådet till vakuumsystemet, som bara funkar så jäkla bra. Och pelletsväxeln också :) Och ännu bättre nu med 6 utsug. Gött Gött. :D
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar