Fundering kring uppvärmning och effekt

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Vid närmare kontroll så börjar jag misstänka att denna parametern inte är till för att ställa in hur mycket pellets som ska matas fram, utan den anger istället hur mycket pellets den interna matningsskruven faktiskt matar fram per timme, så att pannan kan anpassa till rätt mängd pellets för pannans effekt.
I så fall finns inställningen för effekten någon annanstans, kanske hårdkodat.

Men det intressanta är att man ändå kan använda den för att justera upp effekten, det är bara att ange att skruven matar fram lite mindre pellets än den faktiskt gör.

Får kolla upp noga vid installationen vilken effekt den faktiskt levererar.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av GoForIt Pellets »

Du skriver i flera inlägg om behov av assistans av servicetekniker för uppgraderingar m.m.
Finns det sådan i din närhet?

Hur tänker du kring servicekostnader kontra uppvärmningskostnad/ekonomi..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Nja, jag skrev

"Enligt uppgift från Windhager så krävs ändringar av en servicetekniker"

"Och när man lusläser information om servicemenyn, som enbart servicetekniker får accessa, "

Dvs, i första fallet "tycker" Windhager att det krävs en servicetekniker. Såvitt jag har lyckats utröna krävs det inte alls någon servicetekniker, utan jag kan ordna det själv, till och med utan att byta ut någonting alls på pannan.

I det andra fallet menar de att det bara är servicetekniker som "får" accessa servicemenyn. Men det har aldrig stoppat mig ;) Därtill är det i installationsmanualen klart och tydligt förklarat hur man accessar servicemenyn.

Jag har trimmat, servat och reparerat min Bequem in de senaste 10+ åren, så jag ser inget hinder emot att fortsätta så med Windhagern. Samt att döma av de Biowin-ägare jag talat med, så kräver denna panna betydligt mindre service och färre reparationer än t.ex. min Bequem-brännare.

Så jag räknar kallt med att allt blir bättre med den nya pannan. Lägre uppvärmningskostnader, mindre servicebehov, färre reparationer - ett bekvämare eldande helt enkelt :)


Servicetekniker är till för vanliga människor ;)
Senast redigerad av thomasx den mån 06 feb, 2017 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

thomasx skrev: Inga slussar, inga kedjehjul, inga tandhjul, inga optiska givare, inga leksaksfläktar etc.
Har nu varit och lämmnat en massa cookies efter mej hos Windhager.

Det är väl som du skriver att den saknar de uppräknade delarna, men den är ju inte
presis enkelt uppbyggd. Bl.a. 3 st skruvar och en massa andra rörliga delar.

Du bör nog inte städa bort verktygslådan för långt, den kommer nog att behövas med Windhager också.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Roli »

Ser fram emot en tråd om Windhager. Den behöver ju inte innehålla "hjälp" med av lösa eventuella problem. Även trådar som beskriver hur något fungerar, t.o.m fungerar bra eller annat om den pannan/brännaren är välkommet på forumet. Speciellt då det är en "udda maskin" dvs har få användare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Haseld skrev:
thomasx skrev: Inga slussar, inga kedjehjul, inga tandhjul, inga optiska givare, inga leksaksfläktar etc.
Har nu varit och lämmnat en massa cookies efter mej hos Windhager.

Det är väl som du skriver att den saknar de uppräknade delarna, men den är ju inte
presis enkelt uppbyggd. Bl.a. 3 st skruvar och en massa andra rörliga delar.

Du bör nog inte städa bort verktygslådan för långt, den kommer nog att behövas med Windhager också.
Brännaren har bara en enda skruv, som är direktdriven.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Roli skrev:Ser fram emot en tråd om Windhager. Den behöver ju inte innehålla "hjälp" med av lösa eventuella problem. Även trådar som beskriver hur något fungerar, t.o.m fungerar bra eller annat om den pannan/brännaren är välkommet på forumet. Speciellt då det är en "udda maskin" dvs har få användare.
Ja, det hade varit fint :) Men det verkar inte som någon är intresserad av att få veta vad som är bra med pannan, folk vet redan bättre ;)

Någon udda maskin med få användare är det verkligen inte, snarare tvärtom är det nog en av de allra mest sålda. En enkel jämförelse med t.ex. Värmebaronen som här ofta sägs ha den mest sålda, de har ca 70 anställda, Windhager har ca 500. Jag läste någonstans att 40 000 av deras pelletspannor värmer hus i Europa. Sedan tillkommer till exempel Nord- och Sydamerika. Hur många värms av värmebaronens pelletsbrännare?

Sedan kan man lägga till Viessmanns pannor till siffrorna ovan, då de tillverkas av Windhager under samma koncept.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Roli »

Att den är stor i Europa är en sak. Den är fortfarande en panna/brännare med få användare på forumet. De som finns "nere" på kontinenten skriver ju inte här... :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Ja, å då är det en udda konstig panna som ingen kan ha. Ursäkta, men ankdammen sverige är så sanslöst insnöad så det är helt makalöst. Det är verkligen inte konstigt att vi i sverige har så otroligt svårt att integrera våra invandrare....

Det största "problemet" med Windhagern är väl i så fall att det inte är några användare som har något större behov av att vara på några forum avseende pannan... ;) Och det verkar faktiskt vara lite så. Jag har letat runt en hel del, och hittar många intressanta forum. Väldigt lite handlar om problem och reparationer, och det mesta handlar om hur man utvecklar sin panna, kopplar på Lambda-givare och grejer. Det kommer bli nästa steg för mig när jag installerat den. Har redan hittat några olika lösningar på forum i Tyskland, ser fram emot det :)

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Utnyttja svars knappen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt med stora och många citeringar. Citering borttagen. / Roli moderator
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

thomasx skrev:

Brännaren har bara en enda skruv, som är direktdriven.[/quote]

Och dom två som är i askdelen ?? (Kopierad ur prospekt):
Zwei Schnecken transportieren die anfallende Asche automatisch in die Aschebox

(är förvånad att det gick att kopiera ur en pdf, det brukar inte gå annars)

Observera! Att jag inte är ute efter att hacka ner på Windhager, Viessman eller
Ökofen viewtopic.php?f=1&t=17340&start=30
Tycker det är bra pannor, men här kan dom jo inte hävda sig i konkurensen mot berg/jordvärme.
Annat i Europa, där dom har andra bidragsregler, som främjar dom kompletta lösningar och
elpriserna är så höga att det missgynnar berg/jordvärme istället.
Den mycket tätare bebyggelsen är också till nackdel , om borrholen ska kunna hålla
ett avstånd på 20 m. Tysklands avveckling av kärnkraften kräver väl också att elförbukningen
minskas och inte ökas på med värmepumpar?

"Roli"
Söker man på forumet nu på Windhager, får man 99 träffar !!
om det fanns en avdelning under Fabrikat, sulle mycket kunna samlas där.

"thomasx"
Beträffande invandring är det nog inte bättre nån annanstans:
Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes (PEGIDA, på svenska:
"Patriotiska européer mot islamisering av västvärlden") är en tysk …
(länk till Wikipedia)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Haseld skrev: Och dom två som är i askdelen ?? (Kopierad ur prospekt):
Zwei Schnecken transportieren die anfallende Asche automatisch in die Aschebox
Dom två som är i askdelen är för askutmatning, som är ett tillval. De finns på den mer exklusiva pannan som heter Biowin Exklusiv, kanske finns på premium också. Du kan inte räkna in automatisk askutmatning när du jämför med en bequem-brännare som inte har askutmatning. En "vanlig" Biowin har asklåda, precis som de flesta svenska pannorna. Du får jämföra äpplen med äpplen.
Men ändå, för sakens skull, om du har satt dig in i funktionen, så har du säkert noterat att även askurmatningsskruvarna har ett minimalt antal rörliga delar med den fasta skruven som utgående axel.
Haseld skrev: Observera! Att jag inte är ute efter att hacka ner på Windhager, Viessman eller
Ökofen viewtopic.php?f=1&t=17340&start=30
Tycker det är bra pannor, men här kan dom jo inte hävda sig i konkurensen mot berg/jordvärme.
Vad nu det har med något att göra. Men i vilket fall, dom hävdar sig väldigt väl i konkurrens med jord/bergvärme. De har många för mig avgörande fördelar, inklusive ekonomin.
När vi köpte huset vi bor i var jag fast besluten att investera i bergvärme med en gång. Som tur var läste jag på lite både om hur huset fungerar och olika uppvärmningsalternativ. Sedan dess har det aldrig funnits något rimligt alternativ till pellets, för oss.

Haseld skrev: "thomasx"
Beträffande invandring är det nog inte bättre nån annanstans:
Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes (PEGIDA, på svenska:
"Patriotiska européer mot islamisering av västvärlden") är en tysk …
(länk till Wikipedia)
[/quote]

I Tyskland fick den samlade extremhögern 1,6% av rösterna.
I Sverige fick SD 13% av rösterna!

Man kan mycket väl hävda att det är närmare 10 gånger värre i Sverige än i Tyskland... om vi nu ska se saken på det viset.

Det är bra mycket bättre i många länder, än i Sverige.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

thomasx skrev: De har många för mig avgörande fördelar, inklusive ekonomin.
Ja, men du har väl ett annat utgångsläge. Du har lyckats köpa en beg. Windhager och
har pelletsdelen klar sen tidigare.

Det sista stycket i ditt svar tänker jag inte bemöta med annat än som det alltid har sagts:
”Med statistik kan man bevisa vad som helst” Man kan jo också räkna på ett annat sätt.
Men det börjar att slira iväg ifrån ämnet. En sista länk här:
http://www.st.nu/inrikes/darfor-klar-sv ... listan-har
https://www.weforum.org/agenda/2017/01/ ... everything

(ursprunglänken tillagd)
Senast redigerad av Haseld den sön 12 feb, 2017 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Det var du som skrev att pellets inte kunde hävda sig mot bergvärme här, men det kan det mycket väl och av många skäl, här och i andra fall.


Då kanske du kan förklara lite närmare vad du egentligen menar med ditt första argument om PEGIDA, och varför du nu presenterar en länk som radar upp ett gäng grejer utan en enda som relaterar till ämnet?
Ledsen, men det du presenterar har absolut ingenting med det jag sa att göra.
Dessutom är de saker du drar upp baserade på just statistik, som du försöker använda som något slags motargument mot vad jag skrev om röstetalen, som är direkta fakta, faktiska valresultat, inget annat och inget man kan "räkna på", sifforna är vad de är, fakta. Inte för att jag tycker att de valresultaten har så mycket med mitt uttalande att göra heller, utan de var som replik på din kommentar om PEGIDA.

Men för att försöka styra tillbaka lite till pellets, om du nu så bestämt anser att pellets inte kan hävda sig mot berg/jord-värme. Varför eldar du pellets?

Citering borttagen, anledning :se högre upp! / Roli moderator
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

Pellets kan mycket väl hävda sig mot berg/jord-värme!

Men inte med de dyra europäiska kompletta pannsystem som det handlade om i tråden
om pannan med en verkningsgrad av 107,2 %, Ökofen.
Där väljer man tydligen heller bergvärme i Sverige, som här blir billigare.
Men det visar jo att du nog inte har läst argumenten och siffrorna i den hänvisade tråden.

Det andra stycket var en replik på ditt svar till ”Roli” om ”ankdammen sverige och
integrering av invandare” Man kan t.ex. räkna så här:
Tyskland 80 000000 inv. ca 1/3 röstberättigade x 1,6% = 426666 personer
Sverige 10 000000 ” - ” - x 13,0% = 433333 personer,
Då blir det ganska lika, och inte 10 gånger värre i Sverige!
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av rod02 »

Hur kan ni lita på en man(länken ovan) som lever under utvisnings hot?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar