Hjälp en komplett amatör, motorbyte.

Skriv svar
xofme
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 04 dec, 2018 13:43

Hjälp en komplett amatör, motorbyte.

Inlägg av xofme »

hej.

Jag och min kompis bor i ett hus där oljepannan har gjorts om till pelletsbrännare.
Efter en veckas användning så orkade motorn längre inte mata in pellets. Kompisen ringde till ett företag, de hade inte tid att komma ut på plats men gav råd över telefon hur hon skulle plocka isär och göra rent olika delar.
Efter flera försök ringde hon igen och sa att det funkar fortfarande inte. Och de sa då att vi måste byta motor.

En kompis hade en pelletsbrännare och skickade motor. MEN det är inte samma motor. Kolven som "snurran" som matar in pellets ska över är 4 gånger så stor som på den gamla och det är en hansladd till dator typ istället för vanlig hane som vi hade förut (men det går kanske att konvertera på något sätt).

Finns det minsta möjlighet att få detta att funka? Kan man ta kolven från den ena motorn till den andra så spiralen går att få över?
Eller ska jag bara ge upp och fixa fram 3000spänn vi inte har o köpa en ny motor av samma modell som satt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp en komplett amatör, motorbyte.

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för pelletsbrännare och motorer du har?
Ta gärna några bilder och lägg upp på t.ex. forumbilder.com som du sedan länkar till i inlägget genom att kopiera och klistra in en lämplig BBCode.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp en komplett amatör, motorbyte.

Inlägg av CPMS »

Eller använd Bilagor-fliken och bifoga bilderna där så ligger dom på detta forum istället.
Är dom för stora kommer det upp ett felmeddelande som talar om max storlek på bild och fil.

Vilken stad är det frågan om?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar