Lite blandade frågor

Skriv svar
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Lite blandade frågor

Inlägg av BizzyD »

Hej, vet inte riktigt om detta är rätt forum att posta i, är det fel får moderator gärna flytta.

Iallafall, har precis köpt första huset, installerat en KMP uno panna med KMP PX21 brännare i, då jag är ganska ny på allt detta så har jag lite frågor angående hur allt funkar och hur det ska skötas.

1: Under sommarhalvåret, är det lönt att bara värma upp duschvarmvatten med pellets, eller är det bättre med el?

2: Under sommarhalvåret antar jag att man ska dra ut CP:n, ska man hälla i nån olja i axeln för att hålla den smörjd under tiden den står still?

3: Vilka reservdelar är alltid bra att ha hemma? Tänkte köpa hem flamvakt & tändelement att ha liggandes, nåt mer som kan vara bra som brukar gå sönder?

4: Är det lönt att skaffa automatiskt shuntstyrning, har en som är redo att kopplas in, en danfoss ECL Comfort 100M som installatören inte riktigt visste hur den skulle kopplas, just nu kör jag på manuell.

5: Just nu kör jag med Scandbio pellets, bra val eller finns det bättre?

Tack :)
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Lite blandade frågor

Inlägg av nyman »

1. El blir billigare och sliter inte på brännaren. En separat elberedare bättre än pannans elpatron. Plugga rökröret på pannan med glasull eller liknande.
2. Absolut ingen olja i cirkulationspumpen, då förstör man tätningarna. Träningskör pumpen varannan vecka på sommaren så fastnar den inte.
3. Tror det räcker.
4. Kan vara ide att koppla in shuntstyrningen om du ändå har den. Släng upp bilder på shuntmotorn, dess innanmäte och shunten så finns det alltid någon som vet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite blandade frågor

Inlägg av BizzyD »

Tack för svar :)

Här kommer lite bilder på shunten om nån kan lista ut om det är felkopplat eller inte. Vi får den inte att röra på sig nämligen.
Som sagt så är shuntstyrningen en danfoss ECL Comfort 100M

Bild
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite blandade frågor

Inlägg av Stegatorparn »

Givarna verkar felkopplade och tilloppsgivare saknas.
Skicka ett PM med din e-postadress, så kommer en manual med inkopplingsschema.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite blandade frågor

Inlägg av BizzyD »

Stegatorparn skrev: ons 19 dec, 2018 13:33 Givarna verkar felkopplade och tilloppsgivare saknas.
Skicka ett PM med din e-postadress, så kommer en manual med inkopplingsschema.
Skickade ett pm :)

Dom fyra kablarna är till givaren utomhus, dvs vit,blå, grön lila.

Och dom två svarta kablarna är till den som sitter på ett rör
Skriv svar