Blir kombipannan vår räddning

Skriv svar
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av msh16 »

Hur många av er eldar i en kombipanna med möjlighet till ved?
Kombipannan har jag tänkt byta många gånger. Kommer nog inte att göra det.
Någon myndighet varnade för att dammsuga på morgonen då elsystemet var så bräckligt.
Bara 11 minusgrader! Skottade snö med sommarjacka,

Vad ska myndigheterna säga om det blir riktig vinter.
Tror det var år 2010 vi i norra Uppland hade mellan -24 och -33 grader i en hel vecka.

Går det att återstarta Ringhals1 så borde man göra det.
Varför låter man miljöpartiet bestämma över något så viktigt som elförsörjning?
Är Bolund civilingenjör inom elkraft?
Är situationen så prekär borde väl beredskapsmyndigheten ingripa?

Proveldade ved och en massa plast och sopor igår och det blev riktigt varmt.
Pelletspåsar brinner med ett dånande ljud, man får bara lägga i en halv påse i taget och lukt blir det.

Hur tänker ni som inte har kombipanna?
Öppnar ni pannans bottenplugg och luftskruvarna på elementen om det blir ett längre elavbrott?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här finns ingen kombipanna, men i rummet bredvid står en braskamin som jag bedömer med lätthet ska klara att hålla hela huset frostfritt och med god värme där kaminen finns. Även matlagning går att lösa.

Cirkulationspumpen räknar jag med att enkelt kunna köra via batteri och inverter (som jag skrev i annan tråd) som finns klara.
Om det går att få start/fläkt och pelletsskruv att fungera är mer osäkert. I varje fall fläkten bör ju gå att driva via batteri. Tända och mata går ju i värsta fall att göra manuellt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av Stegatorparn »

Min pelletsbrännare sitter i en vedpanna så skulle det bli kris, tas brännaren ut och i med en plugg i luckan och börja elda ved. Rörsystemet är byggt för att fungera med självcirkulation.

Innan det gått så långt, har jag ett litet Honda elverk som klarar brännare, skruvar, pumpar, kyl och frys (även tv´n kan hänga på) så länge bensinen räcker.
Har alltid några dunkar soppa stående, då det är samma till gräsklippare och snöslunga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av rod02 »

Om jag byter panna så blir det ved med pelletsbrännare. Elpatroner som reserv. Och troligtvis stor mängd (varm)vatten inbyggt. Acctank skulle vara bra.men...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av lange02 »

Ja kombipannan känns tryggt att ha ctc256 verkar outslitlig. Blir väl inte mycket lättare hantering med en vedpanna?
Hur vi ska klara oss om det drar ned en kallfront över hela norra Europa förstår inte jag. Färdigspäntad tändved och ved finns förberedd.
Ett enklare strömaggregat är utprovat och fungerar med en gammal cirkulationspump.

Tidningar och TV är ju bara regeringsorgan numera ungefär som CNN i USA-valet.
Lite skumt att de tog upp det här med att inte laga varm mat och inte dammsuga morgon och kväll.
Normalt vore om ett regeringsorgan höll tyst om problem som man själv ställt till med.
En del säger tidningsanka jag får inte ihop det. Vad tror ni?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av Stegatorparn »

Det är väl så här det blir när partibok och värdegrund går före duglighet och kunskap.
Om prognosen stämmer, ska det bli neråt -15°- -20°C fredag morgon, så var beredda!
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av Snapphane »

Det finns flera tekniska lösningar som medger att brännare och cirkpump kan köras.
Mäklare påstår villaspekulanter inte vill ha vedeldning. Möjligen pellets. ”Ännu” skulle jag vilja säga. Vänta bara till elnätets brister tillsammans med effektavgifter slår igenom. I mitt fritidshus i skogsmiljö kommer ett eventuellt pannbyte med säkerhet bli till en vedpanna med pelletsbrännare+tekniktank. Viadrus har nu klass 5-vedpannor. Tyvärr har vedeldarnas rök partiklar som dödar några tusen personer varje år men den gamla statistiken kanske ändras med nyare prylar.

Se på Kristinehamns eltaxa
https://kristinehamnsenergi.se/elnat/el ... ktmatning/
Fast avgift per månad + (Effektavgift per månad x högsta timmedeleffekt föregående månad) + (Effektavgift per månad höglast x Högsta timmedeleffekt vardagar kl 7.00-17.00) + (Antalet kWh x Elöverföringsavgift)+ Energiskatt*antal kWh
Höglast 57:-/kW, dvs man straffas duktigt för effektuttag vintertid. Utöver effektavgift 24:-/kW!

Även om pelletspriset följer elpriset och råvarubrist kan förekomma, tror jag på pellets.

Man kan gått komma ihåg att Sveriges folk själv röstat fram denna situationen genom att bl a låta MP få ett oproportionellt stort inflytande.

Så: behåll kombipannan, välj vedpanna med pelletsbrännare vid pannbyte, tekniktank som kan laddas mha VP eller solfångare. Samt rösta bort de partier som fördärvat vår tidigare så bra elförsörjning. 4G-kärnkraft kommer förhoppningsvis men tills dess får vi pussla in skitig importerad kolkraft.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av Snapphane »

Behåll era kombipannor trots att lilla Greta vill att vedeldning skall upphöra.
”Det nya gröna Ruhrområdet” i Norrland kommer att förbruka massor med el.
https://bulletin.nu/chockbeskedet-fran- ... len-sjalva
Snacka om att räcka lång näsa till miljöministern!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av teufel »

Hur är det nu...

En begagnad icke-miljögodkänd vedspis får man bara återinstallera i samma fastighet.
Aldrig installera en som kommer från en annan fastighet.

Men gäller samma sak när det gäller att byta värmepanna?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av Tocken »

... lilla Greta vill att vedeldning skall upphöra...

Nu tror jag att jag missat någonting, tycker Greta att vedeldning är fel? Skulle faktiskt vilja ha en källa på det påståendet :shock:
Vi gamla gökar som hänger på det här forumet, som eldar ved/pellets och som dessutom är miljömedvetna, vet ju att vår eldning är koldioxidneutral.
Jag kör själv pellets i en gammal ctc265B från 70-talet med vedmöjligheter och har skaffat inverter och underhållsladdat batteri för att kunna köra cirk.pumpen vid händelse av längre strömavbrott. Däremot får jag i och för sig problem med vatten/avlopp eftersom det kräver 3-fas men man kan väl samla regnvatten och göra nummer två i en grop i skogen bakom garaget :wink:
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av rod02 »

Ett tips är vad EU(ExtraUtgifter) säger om vedeldning .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av teufel »

Greta har nog ingen uppfattning om det.

Det var Boverket som var i blåsväder för ett par år sedan och ville ha bort alla icke-miljögodkända spisar.
Anledningen var för höga utsläpp av olika lokalt miljöstörande ämnen om folk eldade fel.
Efter massiv kritik så fick befintliga spisar vara kvar, och man får även återinstallera en demonterad spis som tidigare har suttit i fastigheten.
MEN ska man nyinstallera en spis får inte kommunen/sotaren ge eldningstillstånd om spisen inte är miljögodkänd.

Däremot har jag inte koll på om samma sak gäller gamla pannor, eller om det bara är "trivsel-spisar". Nån annan som vet?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Re: Blir kombipannan vår räddning

Inlägg av Tocken »

Ja, bor man i tät bebyggelse och eldar sopor i kaminen/pannan eller ved/pellets med för snål lufttillförsel så blir det naturligtvis en plåga för omgivningen - det håller jag med om till 100%. Att dra igång oljeeldade kraftverk för att strömmen tryter under vissa kalla vinterperioder, det känns däremot inte OK.
Sedan när man ser filmer från tredje världen när man tömmer lastbil efter lastbil med sopor rakt ut i vattendrag då blir man heligt förb*nnad, speciellt när jag tvingas betala dyra slantar för en sketen plastkasse i affären - av miljöskäl :evil:
Jag anser mig vara stor miljövän som bl.a. källsorterar maniskt allt som går att återvinna men det skulle aldrig falla mig in att rösta på MP eftersom de inte ens verkar kunna föra en vettig miljöpolitik - man skapar istället en motvilja mot det riktiga miljöarbetet hos gemene man.
Ursäkta att jag råkade hamna lite OT men när pulsen går upp så måste man skriva av sig :wink:
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
Skriv svar