Leverantörer/installatörer "pros & cons"

NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Har gjort min pelletsnstallation (KMP) med hjälp av Bio Syd från Malmö. Själva installationen gick bra men det var svårt att få ur dem vettiga skötselanvisningar. Deras råd för rengörning av pannan var minimala (senare har jag fått veta av dem att dålig sotning är deras vanligaste utryckningsanledning, just mot nya eldare eller? :evil: ).

Deras installation var nog OK, men de inriktar sig endast på rökgastemperatur och att lågan ser bra ut. Oförbrända kolväten, koldioxidhalt och dylikt ser de som överkurs. Gammal panna kräver full fläkt är deras svar när man undrar om detta.

Jag har fått mycket hjälp och respons från Oljebolaget i Skåne som jga handlat pellets av. Per kan pannor och brännare också. Vettig att diskutera med! Kan vara svårt att få till tid för besök ibland, men sköter sig överlag bra. Jag kan rekommendera den (de kan dock virra till leveranser och fakturor lite, men ett telefonsamtal löser alltid allt).
Kör man slut på pellets innan de hinner skicka 4 pall kan de mycket väl komma förbi med en veckoförbrukning i förväg för att hålla en varm. TOPPEN! Oljebolaget i Skåne handlar jag vidare med. Bio Syd tar jag bara in om det krisar helt.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

bokmal skrev:Frajon har överlägset bästa priset (som jag hittade) på den brännare och panna som jag vill ha och det var klart att man tog det betet - det är ju samma grejor. Jag ringde tidigt, tre veckor efter beställningen och ville höra om dom visste något om leveransen eftersom oljan började sina i tanken. Dom skulle kolla och jag skulle ringa igen. Jag ringde igen efter att ha försökt ett par dagar och dom hade inte kollat än, men ring imorgon igen så ... Så höll vi på ett tag till innan jag plötsligt fick veta att den var skickad. Jippii!
Kan det tänkas att ett antal ÅF söderut pressar Thermia att "slarva" när det gäller Frajons leveranser söderut? Det lär finnas visst missnöje med att en ÅF säljer så mkt billigare. Eftersom bröderna även har en pelletsfabrik (en produkt som har extrem högsäsong just nu) kanske de har svårt att nu en tid lägga tillräckligt med tid på att följa upp order som strular i Arvika? Tiden får utvisa vad som gäller.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Ny Åf i Eskilstuna = Statoil

Iofs är det samma säljare som tidigare, Jan Jonson. Han har gett mig ett gott intryck av det jag hittills sett. Trevligt bemötande mm. Dock inga reapriser, han följer prislistan, som de flesta. Det har varit omöjligt att kommam i kontakt med Sofia Allvärme de senaste månaderna. Förmodligen har han suttit i karantän under en uppsägningstid.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Stugsittaren skrev:Kan det tänkas att ett antal ÅF söderut pressar Thermia att "slarva" när det gäller Frajons leveranser söderut? Det lär finnas visst missnöje med att en ÅF säljer så mkt billigare.
När jag väl bestämde mig för en Thermia-panna visade det sig att det fanns ingen installatör i närheten som ville installera en panna som de inte beställt/levererat...kanske något att driva till EU men jag har nog med rättsliga ärenden just nu...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

pitch skrev:När jag väl bestämde mig för en Thermia-panna visade det sig att det fanns ingen installatör i närheten som ville installera en panna som de inte beställt/levererat...kanske något att driva till EU men jag har nog med rättsliga ärenden just nu...

/Pitch
Kanske jag är lit eblåögd men hur svårt kan det vara? Vattenkopplingarna skall ju bara anpassas från den gamla pannan till den nya. Elen får ngn med behörighet dra. Sotarn kan tipsa om hur skorsten skall anslutas. Sedan återstår injusteringen som en av stadens rörfirmor åtagit sig att hjälpa till med. Visst får man sätta sig in i en del på vägen men visst skall det gå plus mervärdet att man förstår systemet bättre.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Stugsittaren skrev:Kanske jag är lit eblåögd men hur svårt kan det vara? Vattenkopplingarna skall ju bara anpassas från den gamla pannan till den nya. Elen får ngn med behörighet dra. Sotarn kan tipsa om hur skorsten skall anslutas. Sedan återstår injusteringen som en av stadens rörfirmor åtagit sig att hjälpa till med. Visst får man sätta sig in i en del på vägen men visst skall det gå plus mervärdet att man förstår systemet bättre.
...och sedan när Murphy kommer på besök frågar försäkringsbolaget vem som installerat så klantigt...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

pitch skrev:
Stugsittaren skrev:Kanske jag är lite blåögd men hur svårt kan det vara?
...och sedan när Murphy kommer på besök frågar försäkringsbolaget vem som installerat så klantigt...
/Pitch
Klart att man skall göra det så snyggt att det ser proffigt ut. Det finns ju en hel del bilder på nyainstallerade pannor på denna site som kan guida lite. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Stugsittaren skrev:
pitch skrev:
Stugsittaren skrev:Kanske jag är lite blåögd men hur svårt kan det vara?
...och sedan när Murphy kommer på besök frågar försäkringsbolaget vem som installerat så klantigt...
/Pitch
Klart att man skall göra det så snyggt att det ser proffigt ut. Det finns ju en hel del bilder på nyainstallerade pannor på denna site som kan guida lite. :wink:
Va bra att du snappat åt dig värdefull information...
Då vet jag att du också har tid över för att skapa en installationsanvisning för oss klåpare inom området ;-)

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vad jag tänkte mig är att löda kopparrör inte ha klämkopplingar vid varje krök. Sedan isolera med en proffsig produkt. Det jag saknar får jag ta reda på under jobbets gång. Medveten om att jag inte kan allt jag behöver veta nu men fastnar jag får jag ta hjälp. Bara det att man tar bort den gamla och ställer dit den gamla gör att inhyrd installatör får ett enklare jobb. Nåväl jag är inte färdig än, vi får se hur det går :P

Tom leverantörer som jag pratat med har sett detta som rimligt. Ett tips jag fick från en leventör av biomaticen var att pannan skulle luta lite så att luften kan ta sig ut vid påfyllning av vatten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Tog hem 2 st. installatörer med målsättningen att få tag i en installatör som fixar en komoplett fungerande anläggning.
Har satt betyg enligt nivåerna: Mycket nöjd, Nöjd, Mindre nöjd eller Missnöjd.

1. Stockholm Pellet Center (SPC) BETYG: MISSNÖJD
De kom hem och gjorde ett bra intryck med grundlig koll av hur förutsättningarna var hos mig.
Begärde ett 10 tal olika offerter med och utan solpaket, acktankar mm.
Så långt fungerarde allt bra. När jag sen läser det finstilta ser man att det kan tillkomma en hel del
kostnader utöver vad som näms i offerten.
Jag skickar då e-post till de båda som jobbar på SPC för att försäkra mig om att de får mina frågor/synpunkter
angående vilka kostnader som kan tillkomma samt att jag vill ha en komplett offert där det inte tillkommer
några ytterligare kostnader för mig som kund.
Då slutade de direkt att höra av sig. De vill alltså inte diskutera med mig varför de inte kan lämna kostnadsgarantier.
Jag kan inte tolka det annat än att de lämnar bra offerter för att sedan ta ut rejält för alla "extra" kostnader som
uppstår under installationens gång.

2. Sofia Allvärme BETYG: NÖJD
Sofia Allvärme är ett företag som har för mycket att stå i. Jag bokade in ett möte men det missade de.
Då blev jag irriterad och kontaktade marknadschefen på Thermia och förklarade läget.
Efter det har det fungerat felfritt i kontakten med företaget. Det blev till slut de som fick uppdraget att utföra installationen.
Anledningen till att jag valde dem trots den dåliga starten var en kollega som var mycket nöjd
med deras installation samt att de garanterar att allt ingår, dvs. det tillkommer inga extra
kostnader för mig som kund utöver vad som står i offerten.
Sofia Allvärme har fixat en komplett installation inkl. bortforsling av allt skräp, oljetank och oljepanna.
Jag har fått skrotintyg på tanken, spec. offert samt intyg på pannan för att kunna söka konverteringsstödet.
Utifrån mina erfarenheter kan jag bara säga att de gör ett mycket bra jobb och att jag kan rekomendera dem.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Jag har haft CO Värme (tidigare Preem Oljeservice iKarlstad) som oljeservice. Pratade med Thomas och de andra killarna om pellets. Var på mässa tidig vår -06 i Karlstad, Villamässan. Kollade på Thermia CTC med flera. Träffade Thgomas på CO Värme som kom hem och mätte och kollade i pannrummet. har ett litet pannrum. Beställde janfire med NH-brännare. Kom på bestämd tid jobbade i två och en halv dag. Fungerar perfekt. Bara att ringa och fråga om set är något. har haft lite problem med brännaren, FEL Brännare ute men har fått jättebra hjälp. rekommenderas! :D
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Mycket NÖJD!
Almerins i Strängnäs 0152-10500 kom och gjorde rökgasmätning. Inga problem med att jag installerat själv. De var dock inte vana att ha en kund som hade sådan pejl på hur pannan fungerade. De körde sotgaspump först för att inte mätcellen i instrumentet skulle gå sönder. Fabriksinställningen på EcoFlexen stämde väldigt bra vilket förvånde mig. De blev å andra sidan förvånade över de stabila värden som en integrerad panna kunde ge: "Det är ju som en oljebrännare."
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: Leverantörer/installatörer "pros & cons"

Inlägg av pitch »

MF 165 skrev:
pitch skrev:
FORCO
Detta företag drivs som en ekonomisk förening och var väldigt trevliga och tillmötesgående fram till det uppstod problem som krävde ytterligare materiel. Då ansåg de inte längre att det var deras ansvar att supporta mig.
Ett varningens finger alltså...undvik denna firma i det längsta enl min mening.
/Pitch
Jag har handlat av FORCO och tycker att de varit ärliga och hjälpsamma, även efter leverans och betalning!
Jag har ringt Claes både på kvällar och under helger och han har alltid haft tid över för mig.
De har varit hjälpsamma mot mig också, det vill jag inte ta dem ifrån men de vägrar häva mitt köp från dem. De har lovat att leverera pelletsvärme vilket de inte levererat fullt ut. Detta har lett till driftstörningar som kunnat leda till att jag brunnit inne. När jag påtalade detta vägrade de hjälpa mig.

/pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

snokez skrev:Tog hem 2 st. installatörer med målsättningen att få tag i en installatör som fixar en komoplett fungerande anläggning.
Har satt betyg enligt nivåerna: Mycket nöjd, Nöjd, Mindre nöjd eller Missnöjd.

1. Stockholm Pellet Center (SPC) BETYG: MISSNÖJD
De kom hem och gjorde ett bra intryck med grundlig koll av hur förutsättningarna var hos mig.
Begärde ett 10 tal olika offerter med och utan solpaket, acktankar mm.
Så långt fungerarde allt bra. När jag sen läser det finstilta ser man att det kan tillkomma en hel del
kostnader utöver vad som näms i offerten.
Jag skickar då e-post till de båda som jobbar på SPC för att försäkra mig om att de får mina frågor/synpunkter
angående vilka kostnader som kan tillkomma samt att jag vill ha en komplett offert där det inte tillkommer
några ytterligare kostnader för mig som kund.
Då slutade de direkt att höra av sig. De vill alltså inte diskutera med mig varför de inte kan lämna kostnadsgarantier.
Jag kan inte tolka det annat än att de lämnar bra offerter för att sedan ta ut rejält för alla "extra" kostnader som
uppstår under installationens gång.
Jag får rycka ut lite till SPCs försvar - jag valde dem för installation av min brännare + lite annat (delvis pga att jag inte orkade med alla säljartyper, utan gärna gjorde upp affären direkt med den som installerar, jmfr Termia m fl), och de har svarat upp väl mot alla förväntningar. Offerten såg jag inget konstigt med, vi var överens om vad som skulle offereras, och det framgick tydligt vad som ingick. Istallationen gick helt enligt plan (i -10C och snöstorm, f.ö.) och kostade som offererat. Hela paketet har därefter gått som en klocka, med dokumenterat god verkningsgrad. Nytt styrsystem till brännaren fick jag installerat kostnadsfritt efter drygt ett år utan att det varit något fel på det gamla, den nya programvaran innehöll bara en möjlighet som jag frågat efter. Det känns kort sagt som om SPC är mer intresserade av att brännaren fungerar som den ska än av att klå mig på pengar, vilket jag upplever som mycket sympatiskt.

Nackdelen är att de kan vara lite svåra att få tag på ibland - det handlar trots allt om lite av en enmanscirkus.

Omdöme: Mycket nöjd
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Inlägg av Pelletsheat »

Aros Control är en pålitlig och go installatör, elektriker i grunden. Finns i Västerås Västmanland. Håller på med Kmp,Pellex,Gordic,Swebo och dom flesta pelletspannor som dom brännarna funkar till. Kan rekomenderas varmt !
KMP Px21
Effecta P220C
Skriv svar