Leverantörer/installatörer "pros & cons"

pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Leverantörer/installatörer "pros & cons"

Inlägg av pitch »

Som ni kanske redan vet har jag haft många problem med leverantörer och installatörer.
Denna tråd tänkte jag skulle bli ett sätt för oss att dela med sig av våra erfarenheter om dessa. Skriv vad du tycker om resp firma, om hur du blivitt bemött och hur bra/dåliga de varit på att leverera produkten samt garantiåttaganden.

-----------------------------------------------------------------------

FORCO
Detta företag drivs som en ekonomisk förening och var väldigt trevliga och tillmötesgående fram till det uppstod problem som krävde ytterligare materiel. Då ansåg de inte längre att det var deras ansvar att supporta mig.
Ett varningens finger alltså...undvik denna firma i det längsta enl min mening.

FRAJON
André tipsade mig om att de kunde leverera billiga Thermia pannor. Jag försökte kontakta dem under ett par dagar innan det lyckades...Jag fick ett mycket bra pris på en Biomatic 20 + och jag lovade beställa den från dem om de skickade en offert...offerten har än idag inte kommit så jag blev tvungen att leta vidare.

Karby & Steninge VVS AB
Även här var det svårt att få kontakt med ansvarige pellets gubbe...
Efter mycket om och men, tre veckor efter första kontakten ungefär, fick jag en offert som fick mig att tappa hakan. 86.000:- för en Biomatic 20 + med installation av pannan men utan matning och förråd...däremot försökte han få mig att installera ny cirk-pump och exp-kärl även fast jag tidigare påpekat att dessa inte behövde bytas. Arbetstiden var beräknad till 32 timmar!!!
Rent ocker från denna firma alltså...

Sofia Allvärme AB
Jag ringde upp firman och förklarade mitt ärende. Ansvarig person var upptagen så jag lämnade mitt telefonnummer och bad honom återkomma...Jag har nu väntat i 5 dagar utan någon respons trots flera uppringningar till firman då han fortfarande varit upptagen. De vill tydligen inte sälja några pannor eller så har de inte förstått sig på ordet arbetsfördelning.

Bålsta Becatec AB
Första intrycket var inte så proffsigt men det beror på deras telefonist som inte lärt att artikulera sig. Resten av kontakten med Bålsta Becatec AB fyller mina förväntningar av en seriös leverantör.
Henric som kom bara ett par dagar efter jag ringt, gav ett mycket bra intryck. Han lyssnade aktivt på mina idéer och kom med egna, enl mig vettiga, förslag. Han gav mig även ett pris mellan tummen och pekfingret på 75-80.000 :- för hela jobbet bortsett från det elektriska som jag/farsan står för.

Kom igen ni andra och berätta hur era erfarenheter varit med leverantörer/installatörer!!!

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

YIT- Mores


Dom kom på avtalad tid och var verkligen bra att ha att göra med.
Har anlitat dom för lite små jobb oxå och det har alltid funkat bra :)

Några minus. Ack tanken är för liten till pannan. Rören är tätt dragna.Omöjligt att isolera på vissa ställen.
Senast redigerad av Andreas Hansson den tis 15 maj, 2007 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

En arbetskamrat anlitade Kjällsjö rörservice att installera Euronom vedpanna och solvärme, det ärendet ligger hos ARN just nu... Gissa om han är nöjd...

Själv anlitade jag Håkans VVS att installera mitt, jag är nöjd med både pris och installation.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Sofia allvärme (Eskilstuna filialen) har jag pratat med tidigare. Janne Jonsson hade inte de bästa priserna men mycket bra respons och alltid offert på papper. Nu har han slutat eller så har de lagt ner. Jag har i alla fall inte lyckats få kontakt med dem sen Janne slutade.

Frajon får jag bra pris från och trevligt bemötande. Har dock inte begärt en riktigt offert än, räknar med att få en orderbekräftelse när det blir skarpt.

Propellets pratade jag med på en energimässa och de ger också ett mycket seriöst intryck säljare har installationskompetens (vilket inte alltid är fallet). Men de kör med standardpriserna.

Almrins rör AB (Strängnäs 0152-10500) satsar på pellets och är öppna att jobba med andra system än de som de själva kan leverera. Verkar kunniga och trevliga. Har dock inte ännu använt deras tjänster.
Senast redigerad av Stugsittaren den tis 17 jan, 2006 08:48, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Frajon får jag bra pris från och trevligt bemötande. Har dock inte begärt en riktigt offert än, räknar med att få en orderbekräftelse när det blir skarpt.
Många som ringer till frajon från södra sverige o vill ha offerter innan ids dom nog inte ens bry sej om att göra efter som de oftast inte blir någon affär i slutändan.. Då det börjar tvekas om dom ska få någon som installerar mm.. Dom tycker nog bäst om sådana som gör som jag gjorde.. Bara ett hembesök sen muntligt vad det kostar ca 2 sekunders betänketid innnan jag sa när kan du ha den monterad då va de köpt..
Här nöjer man sej/litar på att avtalat pris gäller även om det är muntligt..

Får jag ett pris o det är bra så behöver jag ingen offert utan då beställer jag.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

André skrev:
Får jag ett pris o det är bra så behöver jag ingen offert utan då beställer jag.. 8)
Sånt e underbart :!:

Avskyr "sälj-tjöt" som inte kommer fram till något.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet skrev:
André skrev:
Får jag ett pris o det är bra så behöver jag ingen offert utan då beställer jag.. 8)
Sånt e underbart :!:

Avskyr "sälj-tjöt" som inte kommer fram till något.
Gjorde på samma sätt då jag köpte ny bil -01.. Ringde bara runt då jag visste vad jag skulle ha för utrustning (max så de va inte så svårt :lol: ) sen så gick en helt tvärt ner 10000:- (totalt 17 under vad han sagt tidigare) under den andra firman så då beställde jag via telefon.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag fick min "offert" muntligt per telefon också, det funkade kanonbra, antagligen funkar muntliga avtal bättre på mindre firmor än större.
Kan tillägga att jag hyrde lägenhet under tre och ett halvt år med ett muntligt "kontrakt" med hyresvärden (privat).
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Använde CSAB i Örkelljunga/Halmstad för pannbyte. Kvickt och lätt, avtalad tid, fungerar bra, ser fackmässigt ut.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
zetor
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 13:42
Ort: Åland

Inlägg av zetor »

Hej, jag har köpt en Ling-25 havre/pellets panna från Clean Burn Trading i Göteborg. Från dem har jag fått en alldeles utmärkt service samt allt som lovades i offerten höll till 100% direkt.
Eftersom jag har pannan på Åland kan jag inte åka och "ta dem i kragen" heller men det har jag inte funnit någon anledning till.
Jag beställde deras senaste pannstyrning och har fått programuppdateringar vartefter de kommit ut nya versioner och de hör också efter hur det fungerar efteråt.
Kan rekommendera dem.

Hälsningar från havreeldare på Åland
Havreeldare på Åland med en LING-25 utrustad med cyklontransportör. Kör mot BORÖ 500 lit ackumulatortank.
pelletsbrännaren
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 16:57

Inlägg av pelletsbrännaren »

Frajon kan jag ej rekommendera. :twisted: Jag skickade upp en PLC för c:a 8-9 veckor sedan. Dom skulle programmera om den, när man ringer får man ringa en massa gånger innan dom orkar svar. När dom svarar skyller dom på allting men dom kan väll säga att dom inte har gjort något på den.
När jag fick tag på Jonas sa han att han hade skicka iväg den. Efter 1 1/2 vecka ringde jag igen fick svar att han hade efterlyst den hos posten. Då ringde jag till posten dagen efter och hörde om dom hade hört något från Jonas. Fick till svar att han hade inte efterlyst något paket. Efter tio påringningar till Jonas svarade han till slut då var han hellt likgiltig när jag frågade vad som skulle hända. Fick inget svar (hade inte räknat med heller).
bokmal
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 19 nov, 2005 00:26
Ort: Leksand

Inlägg av bokmal »

Är dom på riktigt eller ...

Frajon har överlägset bästa priset (som jag hittade) på den brännare och panna som jag vill ha och det var klart att man tog det betet - det är ju samma grejor. Jag ringde tidigt, tre veckor efter beställningen och ville höra om dom visste något om leveransen eftersom oljan började sina i tanken. Dom skulle kolla och jag skulle ringa igen. Jag ringde igen efter att ha försökt ett par dagar och dom hade inte kollat än, men ring imorgon igen så ... Så höll vi på ett tag till innan jag plötsligt fick veta att den var skickad. Jippii! Nu kommer den snart, imorgon kanske. Men icke. Efter en vecka ringde jag och påpekade att brännaren måste ha fastnat på något speditionslager. Dom skulle kolla. Jag fick uppge mitt telefonummer så skulle dom ringa upp imorgon. Ingen ringde. Jag ringde igen - jodå vi skall kolla, vi ringer. Inget. Jag ringde igen - mummel om att han inte fick fraktnumner eller vad det var, vad har du för nummer, vi ringer. Ingen ringde och jag har nu inte hört nåt på fyra arbetsdagar. Ridå.

Jag är en blåögd typ och har hela tiden tänkt att dom är stressade med mycket jobb. Men så här kan jag inte ha det. Antingen har alltså fraktfirman slarvat bort en pelletsbrännare i tre veckor eller så ljuger dom för att jag skall bli nöjd och lägga på! Trots att jag är blåögd så tror jag på det senare. Även om jag mot förmodan skulle lyckas tjata fram en brännare till slut så kan jag inte ta risken att ha med dom att göra om det skulle strula och bli något sorts reklamationsärende. Hoppas att dom läser mejlen med min avbeställning för jag tänker då inte ringa dit en gång till. Det hör till saken att jag har nummerpresentatör så jag vet att dom aldrig försökt ringa mig.
Biomatic 20+ 2006
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Re: Leverantörer/installatörer "pros & cons"

Inlägg av MF 165 »

pitch skrev:
FORCO
Detta företag drivs som en ekonomisk förening och var väldigt trevliga och tillmötesgående fram till det uppstod problem som krävde ytterligare materiel. Då ansåg de inte längre att det var deras ansvar att supporta mig.
Ett varningens finger alltså...undvik denna firma i det längsta enl min mening.
/Pitch
Jag har handlat av FORCO och tycker att de varit ärliga och hjälpsamma, även efter leverans och betalning!
Jag har ringt Claes både på kvällar och under helger och han har alltid haft tid över för mig.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Varning för muntliga avtal.

Inlägg av Allan »

André skrev:
Stugsittaren skrev:
Frajon får jag bra pris från och trevligt bemötande. Har dock inte begärt en riktigt offert än, räknar med att få en orderbekräftelse när det blir skarpt.
Många som ringer till frajon från södra sverige o vill ha offerter innan ids dom nog inte ens bry sej om att göra efter som de oftast inte blir någon affär i slutändan.. Då det börjar tvekas om dom ska få någon som installerar mm.. Dom tycker nog bäst om sådana som gör som jag gjorde.. Bara ett hembesök sen muntligt vad det kostar ca 2 sekunders betänketid innnan jag sa när kan du ha den monterad då va de köpt..
Här nöjer man sej/litar på att avtalat pris gäller även om det är muntligt..

Får jag ett pris o det är bra så behöver jag ingen offert utan då beställer jag.. 8)
Muntliga avtal är ju juridiskt lika bindande som skriftliga.
Problemet med dem är ju, när det uppstår meningsskiljaktigheter om vad man kommit överens om!
När säljaren säger: Nä, cirkulationspumpen och expansionskärlet ingår inte, det kostar extra! Eller: Bortforsling av den gamla pannan? Nja - det kostar nog en 3000 till!
Det är då det är bra med ett papper i handen, t.ex en offert.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Filippa
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 13:37
Ort: Karlsborg

Intryck av försäljare

Inlägg av Filippa »

Vi var på villamässa för ett tag sen. Försäljare från Nibe, Thermia, Värmebaronen och CTC.

Thermia var de enda som verkade kunna nåt. Där blev vi kvar nån halvtimme. De var ju inte billigast, men verkade veta vad de pratade om.

Nibe-killen gick ifrån montern strax efter att vi kommit dit. Trots att vi tittade närgånget på prylarna så stod han en bit bort och snackade med en kompis och struntade i våra försök till ögonkontakt. Hyfsat oproffsigt, om man säger. Vi gick, typ, därifrån med känslan av att Nibe har dåliga grejer när försäljaren inte ens vågar prata för varan.

Värmebaronen-killen tjatade en inlärd slinga om hur bra det var att byta från olja till pellets, trots att vi två gånger tydligt sa att vi redan körde pellets men tittade efter modernare prylar.

CTC var ungefär likadana.

Det här säger ju inte ett skvatt om hur bra prylarna är eller hur bra företagen funkar i skarpt läge, men om man inte ens kan ha säljare som vet vad de snackar om, vad ska man då tro?
Lysvik (gamla huset):
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):
Pellets i Albinpanna (1990)
KMP PX21
Träkåk i tre våningar, hel källare (1946) 125 kvm boyta
Skriv svar