Dessa sotare!

Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Dessa sotare!

Inlägg av Giggegubb »

Detta är kanske hets mot yrkesgrupp men nu är jag sur.

Sotaren var här för en månad sen. Han verkade lite vilsen enl frugan och frågade "finns det ingen mer sotningslucka här nere" när han stod bredvid pannan. En faktura fick jag så visst hade han sotat.

Trodde jag tills nu i veckan. Har haft problem att optosensorn löst ut, så panninstallatören var här och provade. Men inget sug blev det. Då plockar vi bort luckan vid rökröret och trycker upp en slang upp mot skorstenen. TVÄRSTOPP. Vi trycker och sliter, suger med asksugen och får till slut loss JÄTTETJÄRPROPPEN ORVAR stor som en knytnäve alldeles där rökröret böjer upp mot skorstenen. Kanske hade nåt med att göra att det inte blev ngt drag :roll:

Sotaren har slarvat och inte sotat! :twisted: :twisted: :twisted:

Installatören blev ju lite småsur (inte på mig men ändå) att få behöva agera sotare, och jag förstår honom. Samtidigt tänkte jag, när problemen uppkom, ju att "det är ju sotat så det kan inte ju vara anledningen, utan det måste vara injustering av pannan det handlar om".

Så nu ska jag ringa och klaga på sotaren, även till kommunen. I mitt fall med modern panna så stänger ju automatiken av, men vad hade hänt med en äldre panna - kanske nåt stil med i tråden med Thomas Lindgren ovanför - en nära döden upplevelse?

jajaja jag vet det finns duktiga sotare också
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Maskinisten
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33

Själv är bästa dräng!

Inlägg av Maskinisten »

Ansökte och fick tillstånd att sota själv. Då vet man att det blir riktigt gjort.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag gick en sotnings kurs i fredags så nu slipper man en lortig sotare som klampar in i källarn o skitar ner :)

Var rätt intresant kurs.Rekommenderas.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ni som har heta arbeten slipper gå kursen. Ännu bättre.
Räddninglagen talar om erfoderliga kunskaper. Inte sota själv kurs som en del kommuner tror. Men har man inte heta arbeten så får man vackert ta och gå kursen.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är komunen som bestämer vad som krävs.
Jag har heta arbeten.. Sen fattar jag inte vad heta arbeten har med sotning och eldstäder att göra??
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Från rsv.se
Frågor och svar om egensotning

Är kommunen skyldig att tillåta en fastighetsägare att sota själv om denne kan förväntas utföra sotningen på ett tillfredsställande sätt?

Av lagens 3 kap. 4 § framgår att kommunen får tillåta att en fastighetsägare sotar sin egen anläggning om det kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Detta innebär att kommunen bara får tillåta sådan sotning om den enskilde visar att det görs på ett betryggande sätt. Det finns dock inte idag ett klart stöd för att säga att kommunen måste medge sådan sotning om den kan göras på ett betryggande sätt. Om kommunen avslår en ansökan om att få sota själv så kan detta beslut överklagas till länsstyrelse och allmän förvaltningsdomstol. Denna prövning får då avgöra om kommunen haft rätt att neka den enskilde att sota själv.


Hur kan en fastighetsägare verifiera att han/hon har tillräcklig kunskap för att utföra sotningen på ett godtagbart sätt?

Det är kommunen som bestämmer hur sådan verifiering ska ske. Exempelvis kan ett intyg från en genomgången kurs eller studiecirkel med relevant innehåll vara ett sådant sätt. Svenska Brandförsvarsföreningens utbildningspaket om "egensotning" är ett exempel på en sådan kurs.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

så det räcker med att man har hetaarbeten ?
det har jag
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Om komunen tycker att det räcker, Villket jag betvivlar.
Testa vetja http://www.soderhamn.se/Webred/Webred.n ... otning.pdf
Senast redigerad av Andreas Hansson den lör 16 sep, 2006 21:34, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Har du heta arbeten så är det bara att gratta.

Heta arbeten tror jag de flesta räddningstjänster accepterar som relevant utbildning.
Dessutom kostar den inte mer än ca: 1000 kr och ger ett + vid arbetssökning.
Ganska bra att ha heta arbeten om råkar elda upp huset också.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

elvis skrev:Har du heta arbeten så är det bara att gratta.

Heta arbeten tror jag de flesta räddningstjänster accepterar som relevant utbildning.
Dessutom kostar den inte mer än ca: 1000 kr och ger ett + vid arbetssökning.
Ganska bra att ha heta arbeten om råkar elda upp huset också.....
Jag kan ju säga att heta arbeten kursen var ganska olik sotnings kursen?!
Jag har gått heta arbeten 3 gånger.. Jag fattar inte vad den har med sotning att göra? Ännu mindre vad det skulle spela för roll om man har gått den om man eldar upp huset.
Jo kanske om man har heta arbeten i vardagsrummet
och har skitit i eldvakten...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jag kan ju säga att heta arbeten kursen var ganska olik sotnings kursen?!
Jag har gått heta arbeten 3 gånger.. Jag fattar inte vad den har med sotning att göra? Ännu mindre vad det skulle spela för roll om man har gått den om man eldar upp huset.
Jo kanske om man har heta arbeten i vardagsrummet
och har skitit i eldvakten...
Vad den har med sotning att göra ?

Förmodligen att du har god kunskap om hur du förhindrar brand och hur brandfarligt material som ny-utskrapad aska mm hanteras.
Förmodligen förstår du också sammanhanget mellan bildning av eldfängt material som sot i din eldningsutrustning och därmed påföljande brandrisk.

Tack och lov räcker den kunskapen ihop med svensk normalbegåvning för att räddningstjänsten på många håll godkänner detta som relevant kunskap.

Om du eldar upp huset vid exempelvis hantering av askan eller hårdlödning av rör kan det vara bra att påvisa att man följt gällande bestämmelser och rutiner.
Olyckor kan alltid hända men det lär vara bra mycket bättre att ha på fötterna än att säga att man bara skulle "löda litte" och inte hade en aning om att det kunde börja brinna 1 meter in på röret inne i väggen.

Är du med på mitt resonemang ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ska kolla om det finns en sotningskurs att gå innan jag söker att få sota själv
det blir ju enklast & bäst så
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Känner du dig osäker så är det nog bara bra att gå en kurs.
Boka i tid, häromkring har de varit väldigt populära och ofta fullbokade.

Lycka till !
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

så osäker känner jag mig inte men är nog mycket enklare att få sota själv om man har gått kurs
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

elvis skrev:
Jag kan ju säga att heta arbeten kursen var ganska olik sotnings kursen?!
Jag har gått heta arbeten 3 gånger.. Jag fattar inte vad den har med sotning att göra? Ännu mindre vad det skulle spela för roll om man har gått den om man eldar upp huset.
Jo kanske om man har heta arbeten i vardagsrummet
och har skitit i eldvakten...
Vad den har med sotning att göra ?

Förmodligen att du har god kunskap om hur du förhindrar brand och hur brandfarligt material som ny-utskrapad aska mm hanteras.
Förmodligen förstår du också sammanhanget mellan bildning av eldfängt material som sot i din eldningsutrustning och därmed påföljande brandrisk.

Tack och lov räcker den kunskapen ihop med svensk för att räddningstjänsten på många håll godkänner detta som relevant kunskap.

Om du eldar upp huset vid exempelvis hantering av askan eller hårdlödning av rör kan det vara bra att påvisa att man följt gällande bestämmelser och rutiner.
Olyckor kan alltid hända men det lär vara bra mycket bättre att ha på fötterna än att säga att man bara skulle "löda litte" och inte hade en aning om att det kunde börja brinna 1 meter in på röret inne i väggen.

Är du med på mitt resonemang ?
Nej inte ett jota.

Vad jag minns så läste vi inget om
styrande lagar och förodringar.
Förbräningskunskap
Anläggningskunskap
Säkerhet på tak
mm mm
Läste du på heta arbetenkursen hur du ska släcka en sot brand fortast eller i vilken ordning du ska sota en kakelugn?



Komunen kommer nog inte utgå från att den sökande har en normalbegåvning vad gäller sotning..

Jag vet inte på vilka håll rädningstjänsten godkänner heta arbeten men eftersom du verkar veta kan du väl speca dom.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar