"högtemp" till lågtemp?

kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

André skrev: Tror nog att det du skriver stämmer men hur ser returtempen ut då??
Returtempen ligger mellan 5 och 9º lägre över hela kurvan. Lägre framledning lägre diff. Röris har justerat med en diff på 6º. Åndå ligger jag med lägre framledning än systemkonstruktionen som enligt uppgift skall vara 80/60º.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Shakespeare skrev: Det som framförallt händer då man ökar flödet är att returtemperaturen ökar och därmed medeltempen i elementet. Ett element med 60 grader framledning och 40 graders retur ger ungefär samma effekt som ett med 55 fram och 45 i retur.
mvh
Är det samma flöde i dessa? eller är det högre flöde i 55/45?
Jag är ingen rörmokare men finns det inte en formel för detta?

värmeavgivandeyta, flöde, medeltemp på radiator.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Medeltemp = (framtemp. + Returtemp.)/2

Värmeavgivande yta beror på elementet och det är ju vad som skiljer mellan hög- och lågtemp. system.

En radiator kan vara fysisk "liten" men ha stor konvektionsyta, det kan klaras vid att ha en massa veck på sidorna, det ökar ytan mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

kenhje skrev:
André skrev: Tror nog att det du skriver stämmer men hur ser returtempen ut då??
Returtempen ligger mellan 5 och 9º lägre över hela kurvan. Lägre framledning lägre diff. Röris har justerat med en diff på 6º. Åndå ligger jag med lägre framledning än systemkonstruktionen som enligt uppgift skall vara 80/60º.
Vad jag menar är att returtempen lär väl öka med pumpen i läge 3 mot om du kör på 1:an??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

som jag säger
Returtempen ligger mellan 5 och 9º lägre över hela kurvan. Lägre framledning lägre diff
Jag har denna diff vare sig jag kör på 1 eller 3:an. En sak jag tycker är lite märklig, jag måste kolla detta mer, är att returen inte brukar gå under 30º förrän jag stänger shunten.

Jag har tydligen så pass överdimensionerade radiatorer att jag kan köra med högre flöde och få lägre framledningstemp utan att få ljud i systemet.

Formel som jag söker tror jag är något som
"Liter/sek*((framledningstemp+Returtemp)/2)"
men som sagt jag är ingen rörmokare så detta är en gissning, jag tror att det skall vara en konstant också, *1.??, någonting.
Och sedan måste ju radiatorn vara anpassad för det effektuttaget.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

kenhje skrev:Är det samma flöde i dessa? eller är det högre flöde i 55/45?
Jag är ingen rörmokare men finns det inte en formel för detta?
Det är högre flöde med 55/45 men eftersom medeltemperaturen i elementet har ökat kan man sänka framledningen för att få samma effekt. Det är lite överdrivna siffror, jag tror skilnaden är betydligt mindre mellan läge 1 och 3 så i praktiken räcker det inte bara att öka flödet för att få ett lågtempsystem.

Någon formel kan jag inte.
kenhje skrev: Jag har denna diff vare sig jag kör på 1 eller 3:an.
Har du termostat på elementen?
kenhje skrev: En sak jag tycker är lite märklig, jag måste kolla detta mer, är att returen inte brukar gå under 30º förrän jag stänger shunten.
Vid vilken framlednings resp utetemp?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

ja, jag har termostat på varje element. Och ja, jag har ställt de högre (~24º) än cbj (21º) utom i sovrum där vi vill ha det lite svalare.
Vid vilken framlednings resp utetemp
Innan jag säger för mycket så skall röris byta en ventil som han tror läcker (sa han för 1 år sedan), den skulle vi byta inför denna säsong och sedan skall jag kolla.

Då skall jag försöka få ur honom en formel.
I vilket fall så har jag kunnat konstatera att i vårat system sjunker framledningstempen med ett högre flöde och jag tror att det beror på att radiatorerna är såpass överdimensionerade så att de klarar detta.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

kenhje skrev: I vilket fall så har jag kunnat konstatera att i vårat system sjunker framledningstempen med ett högre flöde och jag tror att det beror på att radiatorerna är såpass överdimensionerade så att de klarar detta.
Ja, det är ju helt naturligt eftersom ett högre flöde ger högre returtemp vilket i sin tur gör att medeltempen i radiatorerna ökar och reglatorn sänker framledningstemperaturen för att bibehålla samma temperatur i huset.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Jag hittade ett gammalt dokument när jag kollade systemet 2004.
Pumpen går på läge 3.

Dimensionerad systemkurva är antaganden som vi gjort med utgångspunkt när systemet byggdes.
Rosa kurva är de värden jag har uppmätt på framledning.
Bilagor
EgenKurva.JPG
EgenKurva.JPG (86.21 KiB) Visad 7998 gånger
Senast redigerad av kenhje den mån 03 okt, 2016 20:48, redigerad totalt 2 gång.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: "högtemp" till lågtemp?

Inlägg av nicnyfiken »

Hej, någon som har sett, har uppgifter om "sneak" varianten som sätts under befintlig radiator? ev. som använder?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: "högtemp" till lågtemp?

Inlägg av Cicaro »

Japp, sett men inte köpt, däremot har jag kört en "vanlig" bordsfläkt för att åstadkomma en fläktkonvektor i tvättstugan när det är som kallast vintertid. Elementet är underdimensionerat sett till den dåliga isoleringen i tvättstugan och jag har ingen lust att höja framledningstemperaturen 10 grader bara för att det ska bli hyfsad temp där :)

Någon gång ska jag ta mig i kragen och byta element....


(Har högteperatursystem men ganska låg framledningstemp...)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skriv svar