Pellistore 3 ton, är det lönsamt

Skriv svar
J:son
Fröträd

Pellistore 3 ton, är det lönsamt

Inlägg av J:son » sön 07 jul, 2019 08:45

Hej.
Jag har ett pellets förråd, Pellistore 3 ton, ligger.
Har funderat över hur jag skall göra med det. Sälja eller montera upp det i källaren?
Jag tror att jag själv klarar av att montera upp det. Jag har idag enbart en tunna för säckar och det går rätt så bra.
Vad säger ni erfarna? Är det så stora vinster, ekonomiska eller bekvämliga, att det är lönsamt?
Jag måste ta hål i väggen för påfyllningen också.
Jag har också en Janfire NH, som var kopplad till förrådet, då jag skaffade det. Skruven till brännare kopplades till förrådet via en
slags "låda" som satt utanför förrådet. Skruven i botten på förrådet kom ut i den, tror jag.

Jag är 74 år idag och vet inte om det "lönar" sig att montera upp det hela?
Annars kanske jag skall försöka sälja det. Vad anser NI?

2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.

Stegatorparn
Pannrumsmonster!!

Re: Pellistore 3 ton, är det lönsamt

Inlägg av Stegatorparn » sön 07 jul, 2019 10:31

Det är inte ekonomiskt lönsamt med bulkförråd. Bulkpriset är ungefär detsamma som säckad pellets.
Man slipper ju bära säck vilket är bekvämare hanteringsmässigt, när det fungerar. Bulkbilen kommer och blåser in några ton och sen är det bara att köra vidare.

Bulkpellets innehåller mer spån än säckad pellets, vilket kan ställa till problem med matningen till brännaren. Mängden spån kan variera stort mellan leveranserna.
Många med bulkförråd har gått över till säckad pellets just för spånproblemet.

Flera leverantörer levererar bara 70% till Pellistore-förråd då det har förekommit skador på förråden som dom inte vill ta ansvar för.

Är du nöjd med hur det fungerar idag, ser jag ingen anledning till att montera ditt Pellistore.
Pellistore-ägare kanske inte håller med utan har andra erfarenheter.
BioBjörn 18 -14, VB Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare

Fröträd

Inlägg av J:son » ons 10 jul, 2019 10:25

Tack Stegatorparn.
Alltid roligt att höra hur du ser på saker!
Nu har du inget Pellistore förråd, men ändå är det trevligt med råd från dig.

Jag önskar att någon/några som själva har eller har haft Pellistore förråd berättar vad de tycker.
Det skulle kännas mer tillförlitligt med deras åsikter eller kommentarer.

Vänligen

2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André » sön 14 jul, 2019 13:08

Montera förrådet som slipper du bära, din brännare klarar den extra spån som kan bli från bulkpelletsen.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd

Fröträd

Inlägg av J:son » tis 16 jul, 2019 18:56

Hej och tack för intresset.

Andre, du tror på att det fungerar bra!
Det känns naturligtvis bra. Har du Pellistore själv?

Jag kanske flyttar till Karlstad till hösten. Men det är inte avgjort ännu.
Kanske jag säljer grejorna? Om intresse finns.
Jag är i valet o kvalet om hur jag skall göra.
Därför, ifall jag bor kvar i Ludvika kanske jag borde montera grejorna.

Önskade att någon Pellistore-ägare kunde berätta sina erfarenheter.

JanFire flex.

Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave » mån 29 jul, 2019 23:06

Om jag köper 6 ton bulk så betalar jag ca 2800 kr mindre än om jag skulle köpa 7 pallar. Så iallafall för mig så är det lönsamt med bulk, och sååååå mycket bekvämare.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.

nyman
Pannrumsnisse!

Inlägg av nyman » tis 30 jul, 2019 08:25

Är det någon leverantör som kör ut så små skvättar som 2,5 ton med bulkbil. Måste ju bli tokdyrt.Du kanske inte får något svar på frågan eftersom ingen längre använder 3 ton Pellistore.
Härjeån pellets (pelletsportalen.se) har helt slutat att leverera bulk till privatpersoner utan kör bara ut pallar för 2799 kr styck. Jag köper mina pallar från Byggmax för 2229 kr styck så hela den där utkörningsmarknaden verkar ha kvaddat. För 7 år sedan var det inte stor prisskillad mellan utkörning och hämta själv på varuhus.
Hus 1:Tidigare Bionordic B16GL, nu Iwabo Villa S2, Jämä oljepanna
Hus 2:CTC Ecoflex. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.

Fröträd

Inlägg av J:son » tor 01 aug, 2019 08:12

Nyman. Tack för ditt svar om leveranser.
Jag har frågat 2 av de största leverantörerna av pellets och de säger att du inte vet vad du pratar om.
De leverera gärna till 3 tons pelletsförråd. Att din mindre leverantör inte gör det, är möjligt, säger dom.
Rekommenderar att du byter leverantör.

Eftersom det levereras till 3-ton förråd över landet, enligt de större leverantörerna, vore det roligt att få en reaktion från de som själva har dessa förråd.
Att några av er andra uttalar er självsäkert är kanske roligt, men inte särskilt relevant, då ni själva bär säckar, som jag gör.
Menar inte att vara otrevlig mot er säckbärare. Tack för ert intresse!

JanFire flex.

Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave » ons 07 aug, 2019 19:03

Kanske ska förtydliga, när jag pratade om att köpa 6 ton bulk så var det två stycken 3 tons leveranser till mitt 3 tons pellistore.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.

lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 » mån 09 sep, 2019 07:59

Hur går det med förrådet på 3 ton. Blir det något relevant. Vad kostar det extra att fylla ett så litet förråd jämfört med ett vanligt bulkförråd?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200

teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel » lör 28 sep, 2019 13:26

Jag hade inte gråtit om jag hade haft ett så stort förråd som 3 ton.
Jag har inte hittat någon som är billigare på bulk än på säckat. Men även om jag behöver fylla säckar själv så kan man ägna en dag åt att fylla det för hand, och sen är det klart för ett par månader. Jobbigt, javisst, men inte lika jobbigt som att fylla Mafa-förrådet för hand stup i kvarten.
EcoTec 20-brännare
Mafa Midi-förråd
CTC-panna från 60-talet

Fröträd

Inlägg av J:son » lör 28 sep, 2019 20:31

Hej säckbärare.
Jag sällar mig till Er. Fortsätter att bära säckar.
3-tons förrådet blev sålt till en man, som var helt övertygad över dess förträfflighet.
Jag önskar att det går bra för honom. Själv ångrar jag mig lite ibland över att jag sålde det.
Men gjort är gjort och det får gå bra som jag har det nu.
Ha det så gott över vintern. Det kommer en ny sommar snart.

/ J:son
JanFire flex.

Skriv svar