Matarskruvens upphängning

Skriv svar
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Matarskruvens upphängning

Inlägg av Figur »

Min matarskruv hänger så här i taket:
Bild
Om man står bredvid den hörs nästan bara motorn och pelletserna när dom ramlar ner i brännaren.
Men uppe i huset (pannan är i källaren) hörs vibrationer från skruvmotorn ända upp på 2:våningen. Jag utgår från att ljudet fortplantas i bjälklag m.m.
Vad tror ni om att sätta en gummidämpare högst upp i stället för en kedjelänk? Jag drar mig till minnes att Volvo Amazon hade ljuddämparen upphängd i gummiringar. Dom var rätt tjocka och starka. Naturligtvis får man hänga upp det i ett par "säkringslänkar" om gummiringen skulle gå av. Så kort bit som möjligt så att matarskruven inte hinner få "fritt fall" någon längre sträcka, om ringen går av.
Har någon erfarenhet av liknande, eller invändningar?

Ett tillägg: Även om det kan se ut så på bilden, så ligger inte kedjan emot något rör eller annat. Den går fritt raka vägen ner till skruven.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är ett gammalt problem och just sådana gummiringar är utprövad med mycket bra resultat. De finns på Biltema som generella upphäng.

Vill du vara riktig säker kan du låta en liten bit kedja hänga slak bredvid gummigrejen, faktisk kan du haka i 2 krokar och korta upp kedjan lite med en gummigrej och saken är biff.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

På Bionan har man löst det med gummi stroppar. Liknande dessa

Den skruven låter nog mer på grund av kvarnen. Men det funkar bra.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Gummiringarna finns även på Mekonomen men jag vet inte vad de har av nummer där.

Kapellstropparna är OK men gummiringarna är lite tåligare då de är lite grövre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar