Mafa mini - spån hål.

andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Mafa mini - spån hål.

Inlägg av andreas »

Nån som kan lägga upp en bild på hur ni gjort "spånhål" på er mafa mini?

Ibland är det rätt mycket spån i säckarna, och även om man försöker solla, så läste jag i nån tråd om att borra hål i röret som kan underlätta lite.
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av danei »

Skulle det inte vara bättre att se till att prylarna funkar även med lite spån?
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av andreas »

Har inga driftstopp. Peppar, peppar ;)
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av Stroker »

la just ut ett foto http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=14597på hur det ser ut med hål gjorda (slog hål från insidan med en vanlig syl så jag fick mjuka kanter) i plåtlocket på Mafa. Gjorde hålen för flera år sedan och har väldigt lite spån i brännaren
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av psau »

Har du problem med driftstörningar pga spån kan det vara något att tänka på men normalt sett ska brännaren kunna äta även spånet.
Normalt sett är det blandningen mellan hela pellets och finfraktion som ger en jämn och fin matning.

Mitt system funkar bäst når det fått gå ett tag, är det för rent från spån får jag ojämn matning.

Just nu kör jag en enormt spånig pellets som jag fick, den har legat i ett förråd i 4år den har en spånhalt på närmare 25-30% det jag märker är främst att jag har lite mer flygaska men det brinner fortfarande bra.

Men man får komma ihåg att inställningen av brännaren skiljer sig något med rengjort skruv/förråd och med en "normal" blandning pellets/finfraktion.

Om du upplever problem med spånet i pelletsen ska du nog snarare försöka se varifrån det kommer, är det skruven som maler pelletsen eller är det en spåning pellets du fått, du ska inte behöva ha spånhål i matningskedjan.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av msh16 »

Tvärtom. Hål för spånen att rinna ut SKA man göra om man har ett förråd med utanpåliggande skruv.
Spånen stör pelletsens inmatning i skruven och ger ojämnare matning. Matningen förändras med tiden från det förrådet är rengjort tills dess hela bottnen av förrådet är fullt med spån.
Man slipper också tömma förrådet och stå i dammet och rengöra om man ser till att hålla förrådet i bra skick genom att ta upp ett antal hål.
Bra ide att slå upp hålen med ett koniskt verktyg istf. att borra. Jag tog upp mina hål i kröken och inte i täcklocket men tet fungerar också.

Ur en säck vanlig pellets typ Rindi eller Klint kan man skaka ur omkring 2 kaffekoppar spån.
Efter 40-50 säckar får jag inte lika mycket spån ur hålen som på bilden men en del spån följer nog med pellets upp till brännaren också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av Honda »

Det stämmer att om det samlas spån i bottnen av förrådet så blir matningen ojämn. Och det gör det, enligt egen erfarenhet, om om man inte har masstömning ur förrådet. Istället för att sila ur spån genom hål så löste jag problemet för många år sedan genom att hänga upp en uppochnervänd kon ovanför utloppen i mellanförrådet, det gör att pelletarna töms längs med bottenkonan istället för rakt uppifrån, vilket förhindrar att spån samlas i bottnen av förrådet. Min teori är att det inte är spånen i sig som orsakar ojämn matning utan att spånen samlas på bottenkonan och lossnar och matas ut klumpvis istället för jämnt fördelat.

Jag får alltså sedan jag monterade konen ingen "grop" i förrådet rakt ovanför utloppet, och inte heller något som helst problem med ansamling av spån (Och jag kör bulk så spån har jag haft mycket av ibland) Mellanförrådet är ett hembygge och inte ett mafa-mini, men principen borde gälla ändå.

Btw, danskarna rekommenderar att spruta i lite matolja i förrådet då och då, så klumpar spånen ihop och följer med ut, men det lär orsaka att matningen ökar kraftigt tills spånen är borta.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av andreas »

Hej, (lite sent svar)

Vid sässongsavslut/tömning av veckomagasinet hade ja faktiskt inte alls så mycket spån.
Ja brukar sålla en del säckar som har överflöd av spån, de kanske hjälpte lite på vägen
annars verkar de ha funkat rätt fint. Eldade iofs bara 4 ton
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av danei »

Du behöver nog inte köra igenom så många hundra kilo innan du får en jämvikt på spånmängden. Enligt mig ska anläggningen klara av att det finns lite spån med pelletsen. Annars är det något som inte är som det ska. Jag har testat att köra min anläggning på rent spån (mald pellets) det funkade bra. Fuktigt sågspån hänger sig i förrådet som det ser ut nu. Men det är knappast ett normalt bränsle. Skruven har nog för låg kapacitet för det också.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av Icecap »

Sedan tror jag att det finns skillnad mellan om brännaren har intern dosering eller inte. Vid internt förråd sker det en "stor" matning vid varje tillfället vilket borde flytta mer spån. Har man förrådsskruven som doseringsskruv kan det nog lätt bli till att det motsvara att skaka lite på det hela ofta vilket får spånen att ramla mer i mellanrummen mellan pelletsen och därmed koncentrera sig vid utloppet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av msh16 »

Godsommar alla!
Man gör ju inte spånhål i pelletsutmatningen för att brännaren inte klarar av lite spån utan för att få bättre och jämnare matning i skruven. Kommer spånen väl fram till brännaren brinner de snabbt upp.

Den som inte vill ha spånhål skaffar lämpligtvis ett gammalt oljefat som förråd för där stannar alla spån garanterat kvar vid bottnen. Kan ju bli stort ekonomiskt avbräck för hela familjen om man tvingas slänga 4-5 liter spån efter en säsong.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av danei »

Hur i hela friden skulle 5l spån fördelat på en eldnings säsong kunna påverka matningen?
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av Figur »

Jag hakar på den här tråden som är något ½-år gammal.

Jag har en MAFA som rymmer ~ 0,2 kubikm. Jag tömmer i säckar allt efter dagsbehov och nu kommer ju kylan så det blir lite fler säckar varje gång.
Jag har upptäckt när det är "låg nivå" i MAFAn att det är en hel del spån utmed kanterna. Jag förstår att det är helt naturligt att spån lossnar och lägger sig någonstans. Skruven har ju ingen kärna så den tar väl knappast med sig några mängder med spån? (Eller?) Finns det någon "dräneringslucka" på skruven? (Jag kan inte se någon).
På något sätt känns det som om jag skulle ha funderat på detta i somras när det var varmt. Då tänker jag mig att jag skulle ha kört tomt i MAFAn och öst ur spånen. Nu är det kallt och man vill inte riskera att pelletsstoppet kommer okontrollerat mitt i natten.

Tänker jag rätt eller fel?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av danei »

Jag har en kärnlös skruv som alldeles utmärkt klarar att transportera spån även i stora mängder.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Mafa mini - spån hål.

Inlägg av Icecap »

Detta med "känslig för spån eller inte" beror på en del faktorer.

Jag har inget vetenskapligt belägg för följande men logik och praktisk erfarenhet ger mig att:
Har brännaren internförråd eller om det finns ett mellanförråd kommer "bulk"-tömningen att fungera ganska bra, även med en del spån.

Detta då varje körning av skruven är i längre tid och vibrationer - som annars får spån att samla sig längst ner - har mindre betydelse då spånen dras med ut innan den hinner vibrera ner i botten.

Men om förrådsskruven samtidig är doseringsskruven kommer körningen att vara en massa kortare körningar och då varje "omröring" får spånen att ramla ytterligare lite ner blir det till slut en "spånpropp" av en ökande andel spån och därmed ökande problem.

Så i grunden är problemet att man har doseringsskruven som matningsskruv.

Det finns såklart andra faktorer som också påverkar, t.ex. lutningen på skruven, hastigheten den kör med osv. så det är ofta en kombination som inverkar.

Och nu får jag nog skit för att jag förkastar alla brännare utan internförråd - det är dock inte rätt. Jag är ganska säker på att jag vet om orsaken, sedan kan var o en se fördelar och nackdelar som de vill.

Det finns ju anledning till att vissa tillverkare har erbjudit/erbjuder att man kan köpa ett doseringsförråd, tyvärr ofta till en otrevlig pris.

Att bygga ett själv är ingen större raketvetenskap - men man ska ha en motor + kort skruv, kunde fixa lite plåtarbete osv. så det blir en del meck.

Men att lösa ett problem som inte finns är grunden till att skapa stora problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar