tips vid bygge av förråd

Skriv svar
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

tips vid bygge av förråd

Inlägg av Bjerns »

Hej på er!

Jag kör idag med en plasttunna som pelletsförråd, med skruven inskjuten från ett hål i sidan, dvs skruven får aldrig upp 1/4 av pelletsen i tunnan, och det närmare botten är hu huvdsakligen spån och skit, eftersom förra husägaren haft såhär nu i flera år.

Nu har jag tänkt bygga ett litet förråd eftersom jag harendel spånskivor till övers, och där vill jag ha lit tips. Eftersom jag framöver även avser köpa pellets på småsäck så ska det inte bli ett pelletsförråd, men bra om de ändå kanske rymmer en kubik och är självtömmande.
Jag har gott om plats i källaren, men vill inte behöva fylla på säckar så ofta som idag. (det ryms bara 5 säckar efter peleltsnivån sjunkit ner till skruvens mynning.)

Någon som har en bra ritning man kan gå efter? Har annars pillat med lite 3d ritning så själva boxen ska inte vara några problem, men att gå efter ritning förenklar ju alltid.

Men till min stora fråga som nästan är fokus här är hur ni löst öppningen för skruven, och det är en janfireskruv jag har om det förändrar förutsättningarna.

När jag fått ner nivån idag så i tunnan så ser jag att det sitter som en hylsa längst ner på skruven, ca 3-4dm lång. Antar att denna ska sitta kvar? kanske sitter nån lagring eller liknande där.

Hur har ni löst detta?

Tar gärna tips nu efter vägen :)

/Björn
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: tips vid bygge av förråd

Inlägg av Honda »

Mitt mellanförråd består av en 200l plåttunna med skruven inskjuten. Ovanför skruven så långt ner i tunnan som möjligt har jag popnitat fast en tratt av tunn plåt, med ca 150mm öppning rakt ovanför skruvintaget. Den pellet som hamnar bredvid skruven i botten på tunnan får helt enkelt stanna där för evigt.

Det här fungerar hyfsat, men ger med tiden mer och mer ansamling av spån längs med bottentratten eftersom skruven tar pellet främst rakt uppifrån och först då det har bildats en stor grop i mitten så börjar pellet rasa in från kanterna, vilket gör att spån hela tiden siktas neråt mellan pelletarna. Sedan då man kör förrådet helt tomt så tar den nästan bara spån på slutet, vilket ger de flesta brännare problem.

Det problemet försvann till 100% då jag lade till en enkel detalj för 10 år sedan, en kon med ca 150mm diameter med spetsen uppåt, upphängd en bit ovanför utloppet i bottentratten. Den förhindrar att pellet rasar ner rakt uppifrån, istället glider de längs med bottentratten ända ifrån kanterna även fast tunnan är full. Resultatet är att 'pelletytan' är rak hela tiden, ingen grop bildas, förrådet töms helt och ingen spån samlas. Jag har faktiskt inte tömt och rensat mellanförrådet en enda gång på över 100 ton pellet.

Så någon ritning får du inte av mig, men två idér:
En kon ovanför utloppet för jämn tömning.
Det fungerar utmärkt att bara sticka in skruven i pellethögen som bildas under utloppet, givetvis inbyggt i någon form av låda men hur den ser ut är inte avgörande för funktionen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: tips vid bygge av förråd

Inlägg av Bjerns »

Tack för input!

Det med den uppochnervända konen lät jäkligt smart, det ska jag absolut ta med i beräkningarna, för som du säger är det ju inte det optimala med kratern som uppstår med tanke på spånet som samlas.
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: tips vid bygge av förråd

Inlägg av Bjerns »

nån som vet förresten vad ytterdiametern är på "hylsan" som är monterad längst ner på janfire skruven?
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: tips vid bygge av förråd

Inlägg av nissetib »

Jag har som "mellanförråd" en EUR-pall med fem pallkragar högt. Oerhört enkelt och jag har bara snedsågat ett hål för skruven. Visst uppstår det en liten krater efter ett tag men kan ändå köra ganska länge innan kratern och nivån är så låg att det påverkar intaget i skruven med pelletsbrist som följd.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar