hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av gwyrlim »

Coola sonder. Tack för att du delat med dig. Hade gett upp om att hitta någon bra lösning till mitt platta förråd. Nu är en sond beställd för utprovning. Hade helt missat den produkten. Dammsugare och cyklon med styrning med arduino finns på plats så det är bara returslang och sond som ska dit. Och jag trodde det var lugnt på projektfronten.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Riktigt kul att läsa!!
Har du byggt efter vad jag byggt så blir jag mer än stolt :)
Vad har du för cyklon? Blir också nyfiken på styrningen du ska ha...Gör du den själv?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av nissetib »

@gwyrlim
När Du har provkört sonderna så vill vi andra gärna veta hur det gick. :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av gwyrlim »

@brushuvud
Har en orginal Mini CV06 som cyklon. Har faktiskt en gammal film från första inkarnationen av pelletssystemet här https://www.youtube.com/watch?v=bIlnl5VGqJA. Det är bara cyklonen som är kvar numera. Kanske dax för en ny film för att beskriva hela systemet när allt är på plats.

För den kodintresserade finns koden till Arduinon här. https://codebender.cc/sketch:167877. Den här versionen sänder pelletsnivån via ett mysensors.org nät så jag kan hålla lite koll. En äldre version hade en lcd istället, https://codebender.cc/sketch:211421. Och jo, den heter SuckoMatic2000;)

@nissetib
Ska absolut dela med mig av upplevelsen.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Gwyrlim. Den cyklonen är urcool. Har ju byggt egen cyklon, tror att det funkar som cyklon men svårt att se genom den svarta plasten!
Kanske får köpa en sådan, Min utmaning är att jag har så lågt i tak så mitt hemmabygge får fyllas på ganska ofta då jag inte byggt styrsystem, är urkass på sådant.
Har inte heller vågat bygga styrsystem då jag inte jordade systemet. Har inte fått minsta tecken på att det skulle bygga för mycket statisk elektricitet förrän denna pelletsomgång. Denna hade bara mycket korta pelletsar och då fick jag en liten pärla vid slangen.
Nu har jag därför jordat enligt Dust deputys kundtjänst, lindat en sladd runt slangen och skruvat fast i golvet. Har funkat perfekt och inte byggt någon "statiskhet". Nu skulle jag nog våga att ha ett automatiskt system ...

Det som kvarstår är väl att försöka utveckla påfyllningen med lövblåsen, blir lite långsamt och funderar på att bygga en låda till och köra med två blåsar till varsin låda för astt fylla bulken.

Vänligen, eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av gwyrlim »

Hej.
Tyvärr har jag inte fått sondmatningen att funka. Damsugaren jag använder orkar inte och jag har inte lyckats springa på något att ersätta den med.

Nu är jag i valet och kvalet att bytta hela systemet mot typ en Effecta komplett III då jag börjar lessna på alla gör det själv lösningarna. Sotarn skakar dessutom på huvudet åt pannans ineffektivitet så det blir nog att öppna börsen innan kylan slår till.

Mvh Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Jag har satt två centraldammsugare på mitt system. Har kopplat så att två duger men bara kopplat på
Den ena på tillbakablåset. Men när jag fick för långa pelletsar så fastnade de lätt i sonden...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av gwyrlim »

Har blivit en liten uppgradering av systemet. Jag slog till på en Ulma Air Move 1500. Inte gratis men funkar för förhoppningsvis bättre an mitt gör-det-själv-system. Den hade inga problem att suga pellets med hjälp av sugdosan. Nu har den bara gjort en fyllning så jag kan ju dyka på något krångel så småningom. Hur som så blir det att beställa 3 sonder till så jag kan montera in i vinter när det är dax för påfyllning i förrådet.

/Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Ja ibland orkar man inte pilla med alla hemmaprojekt!

Airmove måste va bra till detta, får ju automatiken med i systemet. Funderade på det själv men vågade inte lägga så mycket pengar utan att veta om den skulle orka att suga via sond.
Vad kostade det?

Intressant hur olika hemmabyggen funkar.
Mitt sondsystem funkar bra men hemmabyggda inblåsningen till bulkförrrådet är för långsamt
och det strömmar upp luft och massa damm fån röret där pelletsen åker ner.
Så det är mitt projekt att få ordning på detta...

/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av gwyrlim »

Nu har jag inte fått fakturan ännu men Ulmas prislista säger 18900. Manualen var lite av ett skämt men efter att ha tryckt lite random på alla knappar så lyckades jag räkna ut vad man kan ändra och hur. Det står i manualen att man kan ändra vissa värden men inte ett ord om hur man gör. Den har dessutom tre stora hål själva pelletslagret som jag tejpat igen då det välde ut damm när pelletsen tömdes i. Märklig att ha dom där och jag hoppas dom inte har någon avgörande funktion.
/Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Låter lite märkligt, ja. Mejla och fråga... Eller har du sabbat garantin :-D
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Roli »

Inga bilder? En bild kan ibland säga mer än tusen ord....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av gwyrlim »

Bilder är bra, håller med. Jag bra tejpade med blåtejp så det är inte direkt någon permanent förvändring av den.

https://goo.gl/photos/r6WVm3ykbvNHTWUC9


Länk till Ulmas sida med bild. http://ulma.se/vakuumsystem.php
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Honda »

I manualen står med stora bokstäver:
OBS! DE 3 STORA HÅLEN PÅ DEN UNDRE BEHÅLLAREN FÅR EJ ÖVERTÄCKAS .
Hålen är nog en säkerhetsfunktion ifall falluckan (antar att det finns en fallucka) inte stänger. Om hålen är täckta då så kan gnistor från brännaren sugas bakåt upp i skruven och eventuellt vidare till förrådet. Jag skulle nog rekommendera att ta bort tejpen, om det dammar för mycket så täck dem hellre med något filtermaterial (fast enligt manualen ska de ju inte täckas överhuvudtaget)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Roli »

Det kan komma damm vid fyllning genom de hålen men gör det nog bara första gången. Detta eftersom dina sugdosor (för det var väl de du hade i förrådet?) troligen inte var täckta med pellets.

Det blev lika i mitt vakuumsystem om jag inte såg till att skruven hade lite pellets som täckte själva utloppet ut ur förrådet.

Är du rädd för att få damm "bakvägen" vid fyllning av förrådet så kan du alltid täta dessa hål vid fyllning men du bör nog ta bort tätning direkt efteråt precis som Honda säger.

Men är bara sugdosorna täckta med pellets så skall det inte behövas någon täckning av hålen. För det var väl första gången som du fick damm när förrådet fylldes?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar