hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av higgis »

Hej
jag får nog försöka konstruera om min behållare :oops:
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

:D :mrgreen: :mrgreen:
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
olleeri
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 15 okt, 2018 10:35

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av olleeri »

Hej, håller på att experimentera i källaren med ett vacumsystem och håller just nu på att labba med sugdysorna (egentillverkad). hur funkar de du köpt, kommer returluften ut både på sidorna och rakt fram? Svårt att hitta någon funktionsbeskrivning på dessa Tyska sugdysor på nätet
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Jadu, Olleeri. Det är ju flera år sedan jag tittade på dem "live" De är begravda under 2 ton pellets nu :)

Men som jag kommer ihåg så blåser det ingen luft rakt ut bakåt. Tanken, om jag förstått det rätt är att sug och blås tillsammans ska bilda en virvel så att pelletsen kan gå igenom utan att fastna. På bilderna jag lagt ut ser det ut som att luften inte kan gå rakt ut bakåt och det ser ut att vara plåt där...

Vänligen/brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Ole
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 10 feb, 2013 16:50

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Ole »

Tack för snabbt svar, får fixa det på min hemsnickrade dysa, återkommer med mer info om projektet
(Jag har tydligen ett gammalt konto här (ole) vill bara förtydlga att det är samma som "olleeri" som jag kommer använda fortsättningsvis)
Arren
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 28 okt, 2018 08:51

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Arren »

Kan man tro att det är så här den fungerar?
Ole, hur ser din sugdysa ut som du byggt?
Sugdysa.jpg
Sugdysa.jpg (27.07 KiB) Visad 5548 gånger
olleeri
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 15 okt, 2018 10:35

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av olleeri »

Jag prövade den lösningen på min hemsnickrade dysa men det funkade inget bra, däremot när returluften blåser rakt ned framför (5-6 cm) insuget så blir det fart på pelletsen, lite för bra till och med så man får sätta en stav en bit framför insuget för att bromsa upp.

Returluften från grovdammsugaren räckte heller inte till men en billig lövblås fixade detta bra.
Skriv svar