Ulma Air Move 1500 problem

Skriv svar
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Ulma Air Move 1500 problem

Inlägg av gwyrlim »

Tjena.
Tänkte hör om det är någon som har en Air Move 1500 och vet hur täckplåten ovanpå motordelen ska vara monterad. Jag har kört den några månader och den dammar som f..n från motordelen så idag öppnade jag den. Täckplåten var monterad med filtret uppåt. I manualen ser det ut som om den är monterad neråt men i manualen fästs den med bultar på insidan men på min fäster man den med skruvar från utsidan så jag blir osäker om dom designat om hur saker ska sitta. Ska jag vända den får jag pressa dit den för att kunna skruva i skruvarna och det borde täta betydligt bättre man jag vill ju inte riskera att jag täpper igen någon kylning till motorn.

Bifogar en bild efter jag dammsugit ur den och den visar hur täckplåten var orienterad och nen bild som visar innan jag dammsög.

/Markus
Bilagor
IMG_20161119_122353.jpg
IMG_20161119_122353.jpg (142.5 KiB) Visad 6218 gånger
IMG_20161119_123615.jpg
IMG_20161119_123615.jpg (150.2 KiB) Visad 6218 gånger
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ulma Air Move 1500 problem

Inlägg av brushuvud »

Ring Ulma och fråga de svarar alltid på alla frågor och vet hur deras grejer funkar. Jag kan tyvärr inte svar då jag inte har airmove;n...

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Ulma Air Move 1500 problem

Inlägg av mrxswe »

Här har du en manual http://ulma.se/pdf/Manual_AirMove_Eng.pdf. Och som du ser på bilden så ska filtret vara nedåt.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: Ulma Air Move 1500 problem

Inlägg av gwyrlim »

brushuvud skrev:Ring Ulma och fråga de svarar alltid på alla frågor och vet hur deras grejer funkar. Jag kan tyvärr inte svar då jag inte har airmove;n...

Vänligen/Brus
Absolut. Det är plan B när helgen är över.
mrxswe skrev:Här har du en manual http://ulma.se/pdf/Manual_AirMove_Eng.pdf. Och som du ser på bilden så ska filtret vara nedåt.
Jo det ser så ut men min ser inte riktigt likadan ut på insidan. Manualer måste hållas uppdaterade;) Verkar dock som att man ska vara auktoriserad då man är och pillar där så då kanske tanken är att man vet hur det ska vara.


Nu har jag monterat den med filtret ner och får se hur det funkar men jag ska kontakta Ulma.

/Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: Ulma Air Move 1500 problem

Inlägg av gwyrlim »

Jag var i kontakt med Ulma idag och fick kanske inte det svar jag ville. Trevlig och hjälpsam i alla fall.

Filtret antog han var monterat rätt, dom köper in den enheten. Dock så använder jag enheten men sugdysor och det får man inte göra. Den är anpassad till en skruv som doserar pelletsen. Så just nu är jag j*****t less allt vad pelletshantering innebär. Ett Mafa Villa Utomhus känns lockande.

/Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: Ulma Air Move 1500 problem

Inlägg av gwyrlim »

Tjena.
Surfade runt lite på nätet och dök på min gamla tråd och tänkte jag skulle återkoppla lite runt min air mover.

Så vad som hände var att jag till slut öppnade upp dammsugardelen igen, den som syns på bilden, och rengjorde den. Sen tätade jag alla springor som jag tyckte inte skulle vara springor mellan själva motordelen och den del som suger luften. Det fanns en eller ett par cm stora glapp i tätningen som jag inte kunde förstå skulle vara där så jag fylled igen dom. Använde något från Biltema, Multibond kan det ha varit. Sen har den gått fram till nu och sugit 7-11 ton pellets. Har dålig koll. I veckan bytte vi den gamla pannan från 60 och installerade en Pellmax VX med en Viking Bio 200, har bara gått ett dygn så vi får väl se om den håller måttet. Blev en del om jobb i källaren och jag passade också på att skruva upp dammsugaredelen för att koll läget. Ren och fint var i den. Så efter min förbättring är jag ändå nöjde med den. Lite surt bara att man måste börja med att laga en produkt som ändå kostar en hel del slantar.
Sugdysorna har inte varit något problem.



Mvh
/Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Skriv svar