Pellets Transport.

Skriv svar
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Pellets Transport.

Inlägg av hammiss »

Har sett här på forumet att det finns P-eldare som blåser in pellets med en lövblåsare. Jag undrar vad skall man ha för diameter på rören. Såsom det nu är får jag ta säckarna från garaget o det ligger 25 meter från huset o ner för källatrappen genom tvättstugan o in i pannrummet. Eller ska man köpa en pellvac sughink. Har 900 liters förråd i pannrummet som jag har till p-förråd. Vill inte göra för stora ovationer för normalt eldar jag med ved är lat nu under januari- februari. Vad rek ni som har eldat pellets en längre tid.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Pellets Transport.

Inlägg av brushuvud »

Hej
Jag har vanliga 7-centimeters avloppsrör från Bauhaus.
Kolla länken...

viewtopic.php?f=20&t=16593#p154945

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Pellets Transport.

Inlägg av hammiss »

Hej brushuvud : ) Jag har kollat ditt sätt att transportera pellets men har ett problem.När jag fyller på pellets i hinken så flyger det pellets över hinkanten så det blir fullt med pellets i källartrappen det far som att det var storm lik Guuuuudrun. Har skaffat 70 mm rör har 10 meter in till bulkförådet. Skall prova att sätta en hink till på den andra så att det blir högre kant. Tack för ditt svar hammiss.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Pellets Transport.

Inlägg av brushuvud »

Ok, är inte säker på att jag förstått rätt men din hink är öppen upptill? Googla på dust deputy så ser du principen jag härmade.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar