Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Skriv svar
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Vi flyttade till vårt hus för 1 1/2 år sen och hanteringen av pellets var en gnutta mer jobb än vad vi hade trott. I vårt fall får vi levererat 2 pallar i taget till vårt garage, därifrån bär vi ner 1 och 1 för en trappa där de läggs på en säckakära(5 och 5). De körs sedan vidare genom igenom 3 rum innan det slutligen hamnar i 4e rummet, pannrummet. I pannrummet har vi nog med avstånd för att kunna ha ett par påsar stående och veckoförådet håller vad det lovar.

Men tanken att sätta ett större magasin i pannerummet med ett munstycke ut genom fönstret där de skjuter in pellets låter som en riktigt smidig lösning.

Har du hört en del om att pellets smulas isönder och sätter stop i matarskruven?

Fungerar det verkligen så dåligt? Finns det något annat alternativ till att bära påsar?

Självklart har vi tittat på andra uppvärmningslösningar så som jordvärme men det verkar svårt att räkna hem det rent ekonomiskt, pellets är trotts allt väldigt billigt.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av nissetib »

Det beror ju lite på vem man frågar. Själv har jag kört med bulkpellets ganska länge nu iaf ca 8 år. Jag har långt avstånd mellan bulkbilen och bulkkopplingen in i huset. Behövs 35m slang. Rekommendationen är ju att försöka hålla sig med max 10m slang, men i mitt fall är det totalt omöjligt.
Så risken ökar ju markant för att pelletsen går sönder i takt med längre avstånd.

Har aldrig haft stopp i nån skruv. Heller aldrig nåt driftstopp pga av att det är bulkpellets.
Så ge ett generellt svar är nog svårt. Min panna har ju hittills varit totalt okänslig med den ökande spånmängd som ändå jag har, dels av att det just är bulkpellets men även avståndet.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av danei »

Det verkar bero mycket på anläggningen. Min brännare gick att köra på enbart spån utan att matningen strulade. Andra verkar minsta lilla spån ställa till det för. En vettig anläggning ska inte ha problem med spånet, men visst blir det lite mer spån med bulk. Har man ettenkelt förråd med platt botten blindtest lite jobb med det också.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av Haseld »

Jimmyxn skrev:....... Finns det något annat alternativ till att bära påsar?
Finns ju dom som har byggt rutschbana för pelletssäckarna genom källarfönster.
Då slipper du i varje fall trappan och kan kanske köra med säckkärran direkt från garaget till källarfönstret.
Blir också billigare än ett ordentligt bulkförråd med skruvmatning eller blås- och vacuumsystem.
Ps. har lagt till en länk i sista inlägget i din andra tråd.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av velund »

Tror mest det hänger ihop med hur lätt man har själv att lösa tekniska problem. Har man svårt att förstå tekniska sammanhang och behöver fråga för det minsta kan det gå hyfsat att få igång pelletsbrännaren. Gäller det ett bulkförråd är man helt lämnad åt sig själv.
Är det så jobbigt att bära pelletssäckar skulle jag rekommendera en bra luft-vattenpump från känd tillverkare som Nibe eller CTC. Pellets kan ju finnas kvar som stödvärme när det blir riktigt kallt.
Har du någon lämplig plats i källaren för ett stort bulkförråd på minst 6 kubikmeter? Finns det ingen möjlighet att dra en väg direkt till pannrummet?
Själv väljer jag bort bulkförråd för att slippa extra problemkällor.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi har ungefär samma situation vid inbärning av säckar (trappa ner, genom flera rum etc..).
Jag byggde därför ett platsbyggt förråd året efter installationen, där oljetanken tidigare stod.
Vi fyllde vid fyra olika tillfällen (tre olika leverantörer/tre olika transportörer) men kvalitén vi får i förrådet ger upphov till så mycket driftsstörningar att jag betydligt hellre bär säckar några timmar.
Jag försökte förbättra med dämpmattor och allt möjligt, men upplevde ingen större skillnad på mängden spån/finfraktioner.
Vi talar om mycket spån, hundratals kilon på en fyllning av 3,5-4 ton. Upp mot 10% när det var som värst.
Det krävs drygt 20 meter anslutningsslang för att kunna fylla vårt bulkförråd. Och här uppkommer ett problem, då många leverantörer friskriver sig gällande kvalitén om det är så lång slang.

En annan aspekt är också prisbilden. Med den prispress som varit de senaste åren på säckad pellets har vi haft svårt att köpa pellets i bulk till samma pris. Vi förfrågan till en leverantör om orsaken angavs mycket höga kostnader för deras bulk-lastbilar.
Sammantaget mängden spån som blir över (Viking Bio gillar inte spån) och prispressen på säckad pellets känner jag ger ganska god timpeng/förtjänst för tiden säckbärandet tar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av Haseld »

Håller helt med både ”velund” och ”GoForit Pellets”

Jag tänkte också bygga bulkförråd i början, men av olika anledningar blev det inte av nån gång.
Idag är jag glad för det, efter allt man har hört och läst om bulkförråd.
Säckpellets är i alla fall en ganska ren och nästan damfri hantering.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av FRS05 »

Går det inte att förbättra säckhanteringen? Med exempelvis ett hål genom väggen, ner i källaren där ni lagrar pelletsen. Eller genom något källarfönster som något påpekat. Låter som en jobbig hantering du har nu :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pellets i bulk, är det så mycket strul?

Inlägg av André »

Har själv eldat pellets sedan 1/12 -03 men säck bara första vintern, aldrig haft problem pga spån el pelletskvaliten på dessa 12 år, alla vänner som eldar pellets kör oxå bulkförråd utan problem och har så gjort i minst 8 år så jag förstår inte alls då man läser om vissa som har så stora problem med bulkpellets.
Dom 9 anläggningarna jag har i bekantskapskretsen och samtliga kör bulk janfire flex (den blå) eller ariterm/ctc, förråden är självtömmande med antingen sluttande/plan botten el silosäck/silo. Bara jag och ett hus till som har plan botten och får skotta på slutet. Absolut smidigast är dom som har takhöjd alt byggt ut huset och kör med silosäck, både installationen är lätt och helt självtömmande utan något som kan strula.
Vill nog hålla det att det beror på vad man har för brännare och framförallt skruv, vi Är bara 2 st som kör flexskruv övriga har janfires skruv.
Plåtssilo bör man försöka rengöra iaf vartannat år då det blir kondens som klumpar ihop pelletsen.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar