Minska friktionen i pelletsförrådet

Skriv svar
OO78
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2017 17:55

Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av OO78 »

Hej!

Har ett pelletsförråd (rymmer ca 3.5 ton pellets) byggt av plywoodskivor med bottenskruv (liknande detta http://www.motalapelletsvarme.se/pellet ... age002.gif)
Har bekymmer med att pelletsen konsumeras ojämnt i förrådet och det bildas typ en "krater" vid varje hål i bottenskruven, varpå slutligen ingen pellets matas fram, trots att förrådet är mer än halvfullt.
Jag har kollat bottenskruven och kan inte se några eventuella ojämna kanter vid bottenskruven som skulle kunna bidra till en ökad risk för att dessa "kratrar" uppstår. Det blir ju en hel del pelletsdamm i förrådet (har försökt borsta ner det mesta) samt plywoodskivorna är ju inte direkt "glatta" längre (ca 4 år gamla).

Så eftersom jag nu står i ett läge där förrådet snart är tomt har jag börjat fundera på om det finns någon som har försökt att minska friktionen inne i era pelletsförråd?

Sannolikt är vinkeln på bottenskivorna lite för dålig, så jag funderade på om man skulle kunna minska friktionen med någon form av beläggning (klarlack, vax, stearin) som inte är brandfarlig/lättantändlig och som inte påverkar pelletsen på något sätt :)

Alla tips mottages tacksamt!

//Oskar
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av CPMS »

Du kan ju prova med att häfta fast tjock byggplast på bottenskivorna men troligtvis blir det bara marginellt bättre, pellets med lite damm/finfraktioner har en förmåga att fastna ihop rejält.
Ren pellets brukar bygga en rasvinkel på runt 45 grader men är den dammig/spånig kan det bli upp mot 80 graders vinkel utan att det rasar.
Har du som jag hål in till bottenskruven får vi nog leva med att skotta fram pelletsen när det börjar bli låg nivå. Du kan ev bygga en avbalkning ovanför sista öppningen som du skottar över pelletsen i så underlättar det lite iallafall. Har lite bilder på min bulk i Pannrumsbilder: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=11615
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
OO78
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2017 17:55

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av OO78 »

Byggplast säger du... finns det inte risk för statisk elektricitet då? :)

Kollade in dina bilder, ser ju ut som en ordentlig anläggning som du har skapat ;)
Funderade lite på dina avbalkningarna... du får ju ett extra stöd i bottenytan, men hur underlättar de att det inte bildas en krater över hålen i bottenskruven?
För egen del så uppstår ju dessa redan när förrådet är mer än halvfullt (avbalkningarna hade inte ens synts).. så ja, en hel del krattande och omfördelande blir det :(

Har läst på forumet om skak/vibrationsmaskiner, men det känns inte som en bra lösning. Det vi har börjat spåna på är snarare om det skulle gå att bygga en "vagga" som jämnar ut förrådet alternativt om man bygger en lift i bakändan av förrådet som tippar pelletsen framåt (idéer som uppstod i bastun efter några pilsner ;) )
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av FRS05 »

Kan du inte bara sätta en ny skiva ovanpå den gamla? Fungerade det när din plywood skiva var ny så är det väl bara att bygga på med en till som du byter ut när den blir dålig. Borde inte ta så mycket utrymme i anspråk. Alternativt ta en annan skiva och sätt på som är glatt. Byggmax har ju tunna akrylskivor. Har dock inte sätt de i verkligheten men borde ju vara glatta:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av CPMS »

Borde inte bli det tycker jag, statiskt brukar det ju bli när man gnider eller blåser material mot plast. Här ramlar det bara ner och sakta hasar sig neråt.

Nja det förhindrar inte kratrar utan när det blir kratrar så skruven slutar mata skottar jag över allt i utrymmet ovanför det sista hålet, då kan jag köra ett tag till innan jag måste kratta ner den pelletsen i kratern som bildas i avbalkningen eftersom nivån blir ju mycket högre i avbalkningen.

För min del är det tom sämre ställt eftersom jag har röret för skruven liggande uppe på botten, hade en öppen skruv med centrumaxel först utan rör men den vred jag av vid första körningen, det var bara att handskotta dom 4 tonnen tills behållaren var tom och man kunde bygga om. Har funderat på att bygga om med platt botten och försänkt skruv med rör men detta fungerar ju hjälpligt så länge.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
OO78
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2017 17:55

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av OO78 »

FRS05 skrev:Kan du inte bara sätta en ny skiva ovanpå den gamla? Fungerade det när din plywood skiva var ny så är det väl bara att bygga på med en till som du byter ut när den blir dålig. Borde inte ta så mycket utrymme i anspråk. Alternativt ta en annan skiva och sätt på som är glatt. Byggmax har ju tunna akrylskivor. Har dock inte sätt de i verkligheten men borde ju vara glatta:).
Hej!
Har bara använt anläggningen i lite styvt 2 år och den installerades av förra husägaren, så hur det fungerat innan vet jag faktiskt inte. Förslaget om att sätta nya skivor ovanpå de gamla var ju en finurlig idé :) Dessvärre är ju förrådet i princip tätt bortsett från den "tittlucka" (ca 1 kvm) jag ordnat, anslutningsrör för påfyllnad och frånluftrör. Så alternativet skulle i så fall vara att såga ner en större del av förrådsväggen för att kunna komma in med tillräckligt stora skivor, men tål att kluras på! :)
OO78
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2017 17:55

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av OO78 »

CPMS skrev:Borde inte bli det tycker jag, statiskt brukar det ju bli när man gnider eller blåser material mot plast. Här ramlar det bara ner och sakta hasar sig neråt.

Nja det förhindrar inte kratrar utan när det blir kratrar så skruven slutar mata skottar jag över allt i utrymmet ovanför det sista hålet, då kan jag köra ett tag till innan jag måste kratta ner den pelletsen i kratern som bildas i avbalkningen eftersom nivån blir ju mycket högre i avbalkningen.

För min del är det tom sämre ställt eftersom jag har röret för skruven liggande uppe på botten, hade en öppen skruv med centrumaxel först utan rör men den vred jag av vid första körningen, det var bara att handskotta dom 4 tonnen tills behållaren var tom och man kunde bygga om. Har funderat på att bygga om med platt botten och försänkt skruv med rör men detta fungerar ju hjälpligt så länge.
Tja, vid påfyllnad av bulkpellets så blåser de ju in det från anslutningsröret. Borde ju vara då som risken för antändning är som störst också. Som jag försökte beskriva det hela så är ju mitt förråd ca 190 cm (från golv till tak) och krater-fenomenet uppstår redan när det är Pellets på 120 cm (från golv till tak, d.v.s. innan lutningen på bottenplattorna).
Skotta 4 ton pellets tar ju en stund ;)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av Honda »

Baksidan på ett billigt laminatgolv är väldigt hal och det kommer också färdigt i lagom små bitar att få in genom en liten lucka.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
OO78
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2017 17:55

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av OO78 »

Honda skrev:Baksidan på ett billigt laminatgolv är väldigt hal och det kommer också färdigt i lagom små bitar att få in genom en liten lucka.
Intressant! Är det något som du har testat själv? Bilder? :)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av Honda »

Ja delvis, jag har en bakvänd laminatbit närmast intagshålen till skruven. Finns bilder i vertikalskruvstråden.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Minska friktionen i pelletsförrådet

Inlägg av Roli »

Masonit har ju en hal och en "sträv" sida. Och tjockleken 3-4 mm borde inte heller vara ett problem. Om det sedan är halare än laminatgolv vet jag inte men antagligen billigare och tunnare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar