Modifiera Pellistorestyrning

Skriv svar
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Modifiera Pellistorestyrning

Inlägg av tr5 »

BildJag har ett sugsystem som matar ca 15 m, från ett fristående garage ner till ett mellanförråd i källaren. Sugsonden har legat i botten av ett egenbyggt förråd. Förrådet har jag fyllt manuellt. Nu har jag skaffat ett begagnat Pellistore och stött på problem.
Jag har förstorat utmatningslådan, placerat sugsonden där och tänkte att lådans storlek blir en buffert. Sugsystemet har nämligen mycket större kapacitet än vad utmatningsskruven från Pellistore har.
Problemet nu är att när sugsystemet kört en eller ett par doser behöver utmatningsskruven gå i mer än 30 sekunder för att fylla upp lådan och då startar luftpumpen.

Jag skulle vilja öka tiden (30s) innan luftpumpen startar.
Alternativt ta bort processen kring luftkuddarna och köra dem separat, manuellt istället.

Några ideér?
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Re: Modifiera Pellistorestyrning

Inlägg av tr5 »

Nu har jag provat att koppla bort pumpen. Men det bryr sig styrningen inte om. Den verkar enbart baserad på tid och när den har gått "tomt" några gånger stannar den och larmar. Enda skillnaden nu är att jag inte behöver oroa mig för luftkuddarna.

Är det verkligen ingen som moddat eller byggt egen styrning?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Modifiera Pellistorestyrning

Inlägg av CPMS »

Finns det något kopplingsschema på automatiken?
Går det inte att modifiera originalet är det nog inte så svårt att ersätta den med en PLC men det kostar ju lite.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Re: Modifiera Pellistorestyrning

Inlägg av tr5 »

Jag verkar inte komma nånvart med att styra utmatningen från Pellistore, så jag har gett mig på sugsystemet istället. Just nu har jag hittat en timerinställning som ger doser stora nog att vippa luckan tillräckligt men små nog för att Pellistore ska hinna med. Luckan måste röra sig tillräckligt för att aktivera en strömbrytare. Det funkar så länge man kör kontinuerligt, tidigare har jag bara kört sugen på dagtid. Återkommer om/när jag löst problemet bättre.
gorhal
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 22:51
Ort: Frändefors

Re: Modifiera Pellistorestyrning

Inlägg av gorhal »

Sitter med samma problem. Kör just nu med sugcykel på c:a 38 sekunder. Pelleistores gångtid får jag c:a 5 kg pellets (6mm) per 30 sekunder. Hade ju varit fint om man fått skruven till att gå 2-3 minuter för att fylla veckoförrådet. Någon som löst det?
Viking Bio + Pellmax UB + Pellistore + vakuumtransport
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Modifiera Pellistorestyrning

Inlägg av jteg68 »

Jag satte in en polsk styrning på mellanförrådet. Styrningen är enkel med två kapacitiva givare, skruven fyller mellanförrådet på och av. Priset var drygt tusenlappen har jag för mig. En sån borde kunna ersätta pellistorestyrningen.
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Skriv svar