Motor matarskruv pelletsförråd

Skriv svar
Mxandreas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 mar, 2018 20:03

Motor matarskruv pelletsförråd

Inlägg av Mxandreas »

Hej!
Har en pelletsbrännare Ecotec Bioline 20 med ett mafa veckoförråd. Har problem med att motorn har lagt av till skruven som matar från pelletsförrådet. Verkar inte vara något fel på motorn, för kan gå in i styrpanelen och välja ”extern matning” för att mata fram pellets ifall jag tex tömt skruven. Då startar den och går jättefint. Men trycker jag ”Start” för att starta brännaren då går den inte och mätt ingen ström fram till motorn.
Är det nytt kretskort eller styrpanel som gäller? Eller kan det vara nån annan liten komponent som strular?

Mvh Andreas
Ecotec Bioline 20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Motor matarskruv pelletsförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Blir det ingen larmtext i displayen, t.ex. "Bränn. Ej mont." pga. att mikrobrytaren ej slagit till.
Går tändelement och fläkt och försöker tända eller händer ingenting?

Eftersom externmotorn går att styra manuellt verkar elektroniken fungera. Kan vara styrprogrammet som flippat ur. Har du testat att bryta strömmen i 10 sekunder, s.k. norsk reset.

En sista utväg är att notera alla inställningar och göra en återställning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mxandreas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 mar, 2018 20:03

Re: Motor matarskruv pelletsförråd

Inlägg av Mxandreas »

Allt annat fungerar, fläkt och tändelement går igång, blir bara felkod ”tändningsfel” efter den har gått igenom 3 tändningsförsök och inte startat, för den inte fått nån pellets. Har stått utan ström i flera timmar men det har inte hjälpt heller, kanske ska testa och göra en återställning och kolla vad som händer.

Mvh Andreas
Ecotec Bioline 20
Mxandreas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 mar, 2018 20:03

Re: Motor matarskruv pelletsförråd

Inlägg av Mxandreas »

Den återställning jag hitta jag kunde göra vara ”återställ parametrar” och det gjorde tyvärr ingen skillnad.
Ecotec Bioline 20
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Motor matarskruv pelletsförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Kan också vara nivåvakterna som inte fungerar. Kolla om dom är rena och att det är fritt emellan dom.
Gå in under givare och kolla vad Nivåvakt bör och Nivåvakt är visar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mxandreas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 mar, 2018 20:03

Re: Motor matarskruv pelletsförråd

Inlägg av Mxandreas »

Skruvat bort nivåvakterna och rengjort och nu går det så fint igen!!
Tack så jättemkt för hjälpen!!

Mvh Andreas
Ecotec Bioline 20
Skriv svar