Ändrat förråd,

Skriv svar
HenrikWalfridssn
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 07 nov, 2017 12:48

Ändrat förråd,

Inlägg av HenrikWalfridssn »

Hej!
Har byggt ett nytt pelletsförråd, vars kapacitet är cirka 24 säckar. Tidigare användes vanligt plastfat, vars kapacitet var typ 8 säckar. Eldar med en pelletsbrännare av Modell Nymo Energiprodukter Calero 200, med en Iwabo-skruv. Vinkeln på skruven från förråd är cirka 43-44%, och jag är väldigt nöjd med förrådet eftersom all pellets bortsett från cirka en säck är "effektiv", dvs inte en massa rester runt kanterna som inte skruven kommer åt. Detta är första vintern med detta förråd, och jag har hittills eldat upp tre pallar 6mm. Nyligen fick jag låna 8 säckar 8mm pellets av en kompis pga strul med leverans, och helt utan att ha loggat på något vis upplever jag att brännaren behöver starta betydligt färre gånger.

Är detta något som generellt är positivt eller negativt? Farsan säger att brännaren går bäst på 6mm pellets, vilket jag även tror på eftersom han skötte pelletseldningen/sotningen åt farmor i cirka 10 år. Vinkeln på skruven har säkerligen ändrats sedan förra förrådet, även om det kanske inte är så fruktansvärt mycket.

Så.. är det dumt att strunta i en "ominstallation" av brännaren? Kan det skilja mycket på förbrukningen om jag kör med fel inställningar, eller är det enbart att den kan behöva starta upp olika många gånger beroende på dosering etc?

Se bilder på dessa länkar:
http://forumbilder.se/I454M/img-20190107-101419-1
http://forumbilder.se/I454M/img-20190107-101427-1
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ändrat förråd,

Inlägg av Icecap »

Om det är ändrat i antalet starter beror det på dålig justering, antingen för före eller efter-bränslet.

Med kärnlös skruv är 6mm pellets lite av ett vågspel om det inte finns intern doseringsskruv. 6mm "rinner" lättare - vilket även betyder att den "rinner" tillbaka där kärnan saknas.

Om du upplever att brännaren startar färre gångar kan det vara för att den med "gamla bränslet" gick med t.ex. luftöverskott vilket ger sämre verkningsgrad, alltså kör den längre i varje bränning innan termostaten är nöjd.

En pelletsbrännare som inte kör bra på 8mm pellets fungerar generellt uselt i min mening. Det kan dock vara att man använder den kärnlösa skruv som doseringsskruv och att 6mm då ger jämnare dosering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ändrat förråd,

Inlägg av nyman »

Har det inte blivit kallare och blåsigare senaste tiden så förbrukningen ökar därför?
När du bytt förråd bör du göra en ny intrimning med hjälp av röken. Kan du ta bort en lucka i änden av rökröret och titta in i rökröret när brännaren går är det enklast. Stegatorparn har kommit med den metoden så man slipper pulsa ut i tofflorna i meterdjup snö för att titta på skorstensröken.
Rök - öppna fläktspjället 1 mm och prova igen. Ingen rök - prova att skjuta igen spjället något.

Brännaren är byggd för 8 mm pellets och sådan pellets finns att köpa på många ställen. 6 mm är ostandard och blir kanske svårare och dyrare att få tag på.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar