Hur tömma matarskruv från spån?

Skriv svar
gorcos
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 31 mar, 2013 12:12

Hur tömma matarskruv från spån?

Inlägg av gorcos »

Hejsan!
Jag har precis fyllt upp mitt pelletsförråd med 4 ton pellets och fick direkt problem med matningen till pannan. Jag har kört den externa skruven i en timma men det kommer ingen pellets . I början kom det lite men mest spån. Nu antar jag att slangen är fylld av spån och ingen pellets kommer fram. Jag borde ha gjort rent förrådet innan jag fyllde upp igen men nu är det lite sent :( Frågan är hur man enklast tömmer slangen??

Förrådet är fullt av pellets så det kommer jag ej åt. Slangen går från marknivå först rakt ca 1 m sedan slutande upp till 1,8 m höjd. totalt ca 3 m slang.

Om jag skruvar loss slangen från motorn och försöker öppna sektionerna av slangen är jag rädd att skruven lossnar och det blir svårt att få på plats igen när förrådet är fullt. Kanske kan man suga ut spånet om man kommer åt. Jag funderar på att borra upp ett 4 cm hål i den svarta slangen och suga med en dammsugare och hoppas att det senare börjar komma riktig pellets efter att spånet sugits bort.

TIPS???
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur tömma matarskruv från spån?

Inlägg av Stegatorparn »

Ja du, finns nog ingen quick fix på problemet.
Jag har en rak spiral på 2,5 meter i mitt bulkförråd och den går att skruva ut och in med handkraft. Hur det funkar med en böj på vägen har jag aldrig provat. Får du ur spiralen, kör du i en slang till en grovdammsugare och suger ur pellets och spån. Hade varit bra med en bild.

Ett alternativ kan vara att borra några 5 mm´s hål i böjens ytterradie och suga med dammsugaren. Hålen kommer sedan att släppa igenom spån och förhoppningsvis förebygga stopp.

En horisontell skruv transporterar relativt mycket pellets och spån medan en lutande skruv tar en bråkdel och så gott som inget spån. Det medför att det blir stockning i böjen. Bättre att först ha en lutande skruv som övergår till horisontell.
Alternativt har man en skruv i förrådsbotten som mynnar i ett litet mellanförråd/utmatningslåda där sedan den lutande skruven hämtar pellets.
Betydligt lättare att ta hand om spån och serva.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gorcos
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 31 mar, 2013 12:12

Re: Hur tömma matarskruv från spån?

Inlägg av gorcos »

Ja i och med att förrådet är helt fullt så vågar jag ej dra ut skruven. Jag ser två alternativa lösningar:

1) Antingen är det små hål över mina två matningshål på botten av förrådet så att inget pellets matas fram. Då skulle man behöva banka med en gummiklubba. Problemet är att jag ej kommer åt så då måste jag såga upp en öppning under det lutande planet så man kommer åt.

2) Det är för fullt med spån i röret där skruven går och jag måste få till en öppning så jag kan suga ut överflödigt spån.

3) ??

Vilket är troligast; för mycket spån i röret eller hål över pelletsmatningen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur tömma matarskruv från spån?

Inlägg av Stegatorparn »

I och med att spiralen går runt och inte kör fast, är det sannolikt mycket spån i den horisontella delen och böjen.
Spånet kan också orsaka valvning, alltså tomrum över hål. Knacka på reglarna med klubba eller handslägga.

Jag fick också mycket spån i senaste bulkfyllningen. Får ofta rensa utmatningslådan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur tömma matarskruv från spån?

Inlägg av André »

Jag tror också att det troliga verkar va att det bildats valv/tomrum vid intaget på skruven, bara bänka och slå på förrådet samtidigt som skruven körs så kan man ha tur så de rasar ner och börjar funka.
Tror de va skellefteåbränslen som rekommenderade mej att alltid skotta upp en hög pellets över intaget innan förrådsfyllning, aldrig köra helt tomt Mao så skulle man inte kunna råka ut för detta.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar