Reserv längst in i förrådet - lämpligt eller olämpligt

Skriv svar
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Reserv längst in i förrådet - lämpligt eller olämpligt

Inlägg av Ekorrens »

Planerar för att bygga ett bulkförråd med plan botten. Har läst igenom en mängd trådar i forumet och ser fram mot kommentarer om placeringen av reserven.

Mitt förråd kommer att bli 300x150x200 (lbh). Ingång med intilliggande mellanlagringsförråd blir vid ena kortsidan. För att kunna ta mig in och skotta ihop reserven funderar jag på att bygga ett skott för reserven på den kortsida där jag inte går in, dvs längst bort från ingången och mellanförrådet. De lösningar jag hittat i forumet verkar ha utrymme för reserven så nära mellanförrådet som möjligt men för att underlätta klättrande funderar jag på att göra tvärt om. Främsta nackdelen jag ser är att pelletsen får en längre väg i bottenskruven innan den når mellanförrådet. Någon som har någon erfarenhet eller tips kring detta?
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Reserv längst in i förrådet - lämpligt eller olämpligt

Inlägg av CPMS »

Låter bra det där, kan inte se att det ska göra någon skillnad vart skottet är.
Blir det nedsänkt bottenskruv eller lägger du den på golvet?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Reserv längst in i förrådet - lämpligt eller olämpligt

Inlägg av Stegatorparn »

Området närmast mellanförrådet töms sist. Verkar ologiskt att göra tvärt om.

Jag har kommit fram till att 20° lutning på golv av glatt formplyfa är tillräckligt för självtömning, så slipper man skotta och ha ett reservskott.
Volymen som försvinner är obetydlig om man ställer den mot bekvämlighet.
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 78#p168778
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Reserv längst in i förrådet - lämpligt eller olämpligt

Inlägg av Ekorrens »

CPMS: Planerar för nedsänkt bottenskruv, möjligen Depo-systemet. Ännu är dock ingenting bestämt. Som nybörjare när det gäller bulkförråd tar jag tacksamt emot alla tips :)
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Reserv längst in i förrådet - lämpligt eller olämpligt

Inlägg av Ekorrens »

Stegatorparn: Min första tanke var att bygga reservskottet närmast mellanförrådet. Utöver att området närmast mellanförrådet töms sist skulle då även pelletsen få en mer än två meter kortare transportväg än om jag byggde skottet mot den andra kortsidan. Det som fick mig att börja fundera på en annan lösning var när jag började skissa på en ritning och insåg att om jag byggde skottet närmast mellanförrådet, skulle jag behöva klättra över det när jag tog mig in i förrådet för att skyffla upp den sista pelletsen. Jag började då att fundera på att bygga skottet längst in i förrådet istället, då med nackdelen att pelletsen skulle få en betydligt längre transportsträcka.

Jag har flera gånger läst hela tråden om ditt bygge och den har inspirerat mig mycket. Att slippa att skyffla vore naturligtvis det bästa men jag är orolig för den volym jag förlorar. Klarar du dig verkligen med bara 20 graders lutning? Vad har du valt för glatt formplyfa som golv?
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Reserv längst in i förrådet - lämpligt eller olämpligt

Inlägg av Stegatorparn »

Det räcker med 20° lutning i mitt fall med formplyfa från Byggmax.

Mitt förråd är lite kortare än ditt, bara 2,3 m och bredden 1,45 m och beräknar volymtappet till 260 kg.
Får in c:a 3,3 ton utan problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar