Behöver ny skruvlösning, men vad.....

skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av skalman65 »

Har fått ett fjäderbrott på min andra av tre skruvar.

Dess uppgift har varit att transportera pelletsen från bulkförrådet till ett "veckoförråd" innan den transporteras till brännaren.

Då jag ändå måste investera så är min önskan är att kunna klara transporten med bara en skruv från bulkförrådet till brännaren
(mindre slitage på pellets och skulle spara plats).

Då jag har en px21 ,(dvs framåt brinnande), så sitter den i övre lucka och jag måste komma upp ganska högt för att få till minst 45° vinkel mellan brännarens fallrör och skruvutlopp.

Vilka alternativ har jag?
*Vacum (pellvac)
*Matene (finns den kvar, hittar ingen "ny" info)
*Flexskruv (Vilken stigning gäller här? , sett både 45 o 60°, men ser att det finns en 90° böj till feedo)

Fanns det inte tidigare en kombinerad lösning av matene och pellvac ?


Har jag andra alternativ som jag glömmer, missar.

Mitt inlopp påfallröret till brännaren sitter på 108 cm total takhöjd är 230 cm
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju otur. Har du kunnat konstatera varför spiralen gick av?
En rak skruv brukar inte gå så tungt att det blir brott.

Jag har en 2,5 m skruv mellan bulkförråd och Ulma´s doseringsskruv. Doseringsskruven hamnade där då jag ansåg att 2,5 m skruven gav en alltför ojämn matning till brännaren.
Hur lång skruv behöver du mellan förråd och brännare?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av skalman65 »

Stegatorparn skrev: Hur lång skruv behöver du mellan förråd och brännare?
Det är det jag försöker att räkna fram.
Men går bet hur jag än räknar.

En mycket förenklad ritning!
100cm
-------------¦--------------¦|Bulkförråd
¦
70cm |
¦
--------
Panna

från panna, (fallrörets mynning till skruven, rakt över är det 70 cm, och från den punkten till förrådet har jag 100 cm.
Men nu sitter fallrörets mynning 108 cm från golvet, vilket även det ställer till det
Totalhöjd golv tak är 230 cm


Nu är ytan framför bulkförrådet fritt, jag kan använda både 3 o 4 m skruvar om det behövdes.
För att sedan vinkla om fallröret och använda en längre slang.

men hur jag än räknar så lyckas jag inte få ihop det, för att få vettiga vinklar på både skruv och slang, nu har jag räknat att jag behöver 45° på både skruv och slang, gärna mer på slangen.

Om jag använder takhöjden maximalt, med en stigning på 45° på skruv så har jag bara ca 40° på slangen mot brännaren.....

Funderar om det skulle vara ett alternativ med en flex skruv då feedo anger att de har 90° böjar.....
jag behöver en stigning från förråd med ca 60° gissar jag...

Men där har jag inte hittat så mycket info.....
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar trångt mellan bulkförrådet och pannan. En flexskruv bör luta max 45°-50°.
Några bilder på hur det är draget idag med veckoförråd kanske kan sprida lite ljus över problemet. Har ju fungerat hittills.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av nyman »

Slog upp Exonom. Verkar vara en bra panna som dessutom kan eldas med ved.
Om du stoppar en Bequem eller Ecotec brännare i nedre luckan behöver du inte upp med pelletsen så högt.
Biir nog billigare än Pellvac och Matene AS verkar ha försvunnit.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av skalman65 »

nyman skrev: sön 31 jan, 2021 10:45 Slog upp Exonom. Verkar vara en bra panna som dessutom kan eldas med ved.
Om du stoppar en Bequem eller Ecotec brännare i nedre luckan behöver du inte upp med pelletsen så högt.
Biir nog billigare än Pellvac och Matene AS verkar ha försvunnit.
Har haft den tanken ett par år, men har känt att brännaren (min nuvarande px21) har fungerat så bra.

Men tanken finns där, har haft lite funderingar hur mycket jag skulle förlora på att sätta px 21'an i undre lucka ...

Googlade runt lite och kunde inte hitta någon butik som sålde bequem'en, är det för att de blev uppköpta, och sakta men säkert försvinner från marknaden...?
Stegatorparn skrev: sön 31 jan, 2021 00:16 Verkar trångt mellan bulkförrådet och pannan.
Några bilder på hur det är draget idag med veckoförråd kanske kan sprida lite ljus över problemet
Hoppas att dessa bilder kan visas nu....

https://www.byggahus.se/forum/attachmen ... pg.482985/

https://www.byggahus.se/forum/attachmen ... pg.482986/
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av Stegatorparn »

Ser besvärligt ut. :?
Vete sjutton om det ens skulle funka om du flyttar ner brännaren. Möjligen om skruven från utmatningslådan kan vridas mot pannan så utloppet kommer närmre brännaren.
Tror inte att verkningsgraden påverkas något nämnvärt om brännaren flyttas.

Enklast är förstås om du skaffar en ny spiral och kör som tidigare. Korta gärna skruven lite då den ser ut att vara onödigt lång och kanske minska lutningen.

Matene AS finns kvar med Rolf som ägare, men hur aktiv firman är vet jag inte. Du kan ju alltid skicka ett mejl till post@matene.com.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av skalman65 »

Stegatorparn skrev: sön 31 jan, 2021 18:17 Ser besvärligt ut. :?

Tror inte att verkningsgraden påverkas något nämnvärt om brännaren flyttas.
Du tror inte att värmen kommer att smita lättare ut, då eldslågan kommer ligga mitt för rökgången?

har även funderat på om man skulle kunna kapa fallröret på brännaren en 5 cm, men antar att brandsäkerheten sätts på spel....
Stegatorparn skrev: sön 31 jan, 2021 18:17 Enklast är förstås om du skaffar en ny spiral och kör som tidigare. Korta gärna skruven lite då den ser ut att vara onödigt lång och kanske minska lutningen.
Har du något tips var man tittar efter ny spiral, hittade bara smalare spiraler när jag sökte runt
Dess yttermått är 55 mm inner 32 mm
Stegatorparn skrev: sön 31 jan, 2021 18:17 Matene AS finns kvar med Rolf som ägare, men hur aktiv firman är vet jag inte. Du kan ju alltid skicka ett mejl till post@matene.com.
Suveränt, tack för adressen
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av CPMS »

Borde gå att skaffa en rörskruv och köra från utmatningslådan och nästan rätt upp mot taket och sen låta pelletsen rinna ner i brännaren direkt.
Frågan är ju hur jämn matningen blir för du har väl inget internförråd i brännaren utan skruven sköter om matningen?
Utmatningslådan behövs nog byggas om isåfall för att säkerställa att skruven får rejält med pellets hela tiden och då kan du även bygga en nödmatningslåda för säckar ovanför utmatningslådan om du vill, väldigt smidigt att ha.
Så här gjorde jag:
Bild Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av Stegatorparn »

skalman65 skrev: sön 31 jan, 2021 21:48 Har du något tips var man tittar efter ny spiral, hittade bara smalare spiraler när jag sökte runt
Dess yttermått är 55 mm inner 32 mm
Vad är det för diameter på röret?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av CPMS »

Här köpte jag spiral när jag byggde ett matarverk till förra brännaren, dom har lite olika storlekar.
http://lantbruksinrede.se/sida/ovrigt
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av skalman65 »

Stegatorparn skrev:Vad är det för diameter på röret?
Innerdiametern är 85 mm
Stegatorparn skrev:Matene AS finns kvar med Rolf som ägare, men hur aktiv firman är vet jag inte. Du kan ju alltid skicka ett mejl till post@matene.com.
Gjorde så, och fick till svar att hans projekt med vertikalskruven ligger på is tillsvidare.

Därigenom så ser jag bara ett alternativ o jag skall gå ner på 2 skruvar, och det är att gå över till en uppåtbrinnande brännare.

Men just nu så lutar jag åt att skaffa ny spiral och montera det som det tidigare varit...
CPMS skrev: mån 01 feb, 2021 02:59 Här köpte jag spiral när jag byggde ett matarverk till förra brännaren, dom har lite olika storlekar.
http://lantbruksinrede.se/sida/ovrigt
Suveränt tack för adressen
Ser att du använder en Bequem, skulle du kunna mäta avståndet från brännarens centrum till fallrörets inlopp.
tänkte mäta och se hur vinkeln skulle bli om jag montera i en uppåtbrinnande istället..
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av Stegatorparn »

Då kan en 60/36 mm spiral passa om du kan hitta ett lämpligt plaströr att slitsa som bussning och fylla ut mellanrummet mellan spiral och axeln med.
https://furab.se/produkt/spiral-75-mm-ct/

Eldkraft har en skruv som man kan tolka till 55 mm FA55 Mm, men det kan ju vara fel. Bäst att kolla dimensionerna först med butiken.
https://www.eldkraft.se/produkt/Skruvsp ... lletsskruv
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av CPMS »

Bequeme'n monteras i ett fyrkantigt hål på runt 160x160mm och från centrum av hålet upp till kanten på slanganslutningen är det ca 300mm.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Behöver ny skruvlösning, men vad.....

Inlägg av skalman65 »

Givetvis så gick snöslungan sönder samtidigt, så det vart till att prioritera...
CPMS skrev: tis 02 feb, 2021 18:42 Bequeme'n monteras i ett fyrkantigt hål på runt 160x160mm och från centrum av hålet upp till kanten på slanganslutningen är det ca 300mm.
Med de måtten överförda så skulle jag få ca 40° lutning, och en slang som behöver vara 130 140 cm lång.

Gissar att det kan komma att bli problem.....

Stegatorparn skrev:Då kan en 60/36 mm spiral passa om du kan hitta ett lämpligt plaströr att slitsa som bussning och fylla ut mellanrummet mellan spiral och axeln med.
https://furab.se/produkt/spiral-75-mm-ct/
Är den tanken jag funderar på just nu, om jag inte "ramlar" över en skruv på blocket eller dyl, för rätt pris
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Skriv svar