Vinkel för självfall på pellets?

Skriv svar
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Vinkel för självfall på pellets?

Inlägg av dof »

Har varit och hämtat ett begagnat 5,7m3 mafa villa utomhus som jag tänkte sätta upp till våren. Följde med lite flexskruvbitar med 40mm spiral. Tycker det verkar lite klent så tänkte sondera marknaden för ett nytt skruvpaket. Dock fick jag en idé. Har en janfireskruv över som jag kan modifiera till bottenskruv. Om jag ställer förrådet lite högre kan jag dra ett rör från skruven direkt ner i veckoförrådet. Vad behöver man för lutning på röret så att pelletsen rinner ner själv och fungerar det ens?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vinkel för självfall på pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

När jag byggde bulkförråd testade jag olika lutningar på bottenskivorna glatta yta och kom fram till att 20° var ett gränsfall.
Ett rör med en glatt yta som ett plaströr borde fungera med 25° lutning utan problem. Ju större lutningen är ju snabbare glider pellarna ner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Vinkel för självfall på pellets?

Inlägg av dof »

Det låter ju toppen. Kan nog få till närmare 45° om det skulle behövas men enklare byggnation med mindre. Vad tror ni om själva idén då? Skulle tippa på att röret på utloppet av skruven blir 1,5-2m.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vinkel för självfall på pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

Klart det kommer att funka. Det är ju väldigt kort avstånd som pelletsen ska färdas.
Försök att undvika skarvar som kan samla spån och damm.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vinkel för självfall på pellets?

Inlägg av teufel »

Jag har en idé om att använda en vedtransportör, transportband (liknande kassorna på ica) eller liknande.

Nu är det bara tre meter som pelletsen ska transporteras så det är svårt att hitta någon som är så kort.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Vinkel för självfall på pellets?

Inlägg av Sormes »

Vid det här laget så har du säkert kommit på en lösning redan men jag skulle vilja passa på att lägga till en upptäckt jag gjorde när jag nu har modifierat mitt pannrum, för eventuella andra kucklare som går i byggnationstankar.
Jag la vantarna på 20 meter PEM-slang á 75mm diameter som fiberrallarna lämnade efter sig. PEM har den glattaste ytan jag kan komma på och det har fungerat strålande med självfall. Men man måste vara observant på mängden spån och damm i förrådet för det har verkligen inverkan på förmågan till självfall.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Skriv svar