Matarstopp i exterskruven

Skriv svar
Alis
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 jul, 2006 11:17
Ort: Dalarna

Matarstopp i exterskruven

Inlägg av Alis »

Har en 3 m lång matarskruv från externförrådet till pannrummet. Pelletsförrådet är ca 7m3 och är byggt utanför pannrummet i marknivå och har en plan botten. Pannrummet ligger i källaren vilket innebär att matarskruven går horisontellt in i pannrummet på ca 2 m höjd. Förrådet och matarskruven är 2 år och jag har tills i höst inte haft problem med detta.
Men sedan drygt en månad tillbaka fastnar det pellets i matarskruven vilket får till följd att motorn till skruven inte orkar dra fram pellets. Jag fick rådet att köpa ny elmotor (samma storlek) eftersom jag återanvände en motor från -98 när jag byggde externförrådet. Det hjälpte inte den nya motorn orkar inte heller dra fram pelletsen, skruven fastnar ofta och när jag rycker ut sladden så snurrar elmotorn baklänges flera varv.

I somras (juni) bytte jag pelletsleverantör och jag blev förvånad att det inte gick in mer pellets (i ton räknat), dvs pelletsen måste ha haft låg densitet. Jag ångrar mig att jag inte tog bort att smul i förrådet innan jag fick påfyllning, men jag hade ju inte haft problem förut med smul. Brännaren klarar det bra. Nu har jag drygt 4 m³ pellets kvar. Misstanken är ju att det är pelletsen som är problemet. Men vad gör jag nu? Ett tips jag fick var att försöka borra flera hål i undersidan av skruven där den går in i pannrummet med 5mm borr och få ut smulet den vägen. Vågar man göra så? Vad jag förstår är det smul i botten på skruven men kanske också runt hela skruven vilket gör att diametern minskar och därmed fastnar pelletsen. Är det en möjlig anledning? All utrustning är köpt av EcoTec-återförsäljare.

Jag har nu de senaste veckorna vaknat åtskilliga nätter av larmet från pannan att inte pellets kommit fram och är därför ganska trött (både allmänt och trött på pelletsmatningen...)
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Vad är det för typ av externskruv? En sån där böjlig med spiral i?
Alis
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 jul, 2006 11:17
Ort: Dalarna

Inlägg av Alis »

Japp. Ca 80mm i diameter.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

När en sådan skruv börjar gå tungt så blir den längre Den äter sig in i materailet och drar ut sig som en fjäder.
Zteff
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 08:35
Ort: Torsåker

Inlägg av Zteff »

Kontrollera lagringen i änden på skruven. Jag hade samma bekymmer med flexskruv, lagringen var enbart ett glidlager. Efter ombyggnad till axialkullager så har det fungerat i 6-7 år.
Panna: Nibe City VX -96
Brännare: Eurofire -00
Övrigt: Bulkförråd: hemmabygge 4 ton. 2 st Tigex 25 dragbegränsare. Shuntstyrning: Sigmagyr Junior med utegivare.
Steker kaliber 6 från BioNorr.
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Jag har ett näraliggande problem. Min matarskurv har fungerat perfekt i snart fem år.

Men idag så kommer ingen pellets, trots att matarmotorn går. Jag har tvångskört (dvs kört med sladden till motorn direkt från elnätet) i cirka 10 minuter men inget händer. Det rasslar i röret, så det verkar inte tvärstumt. Men det kommer ingen pellets.

Jag vågar inte tvångsköra längre, det finns väl en risk att köra den varm, eller hur?

Givetvis händer detta i juletid, men pellets.info är väl alltid vaken :)

Vad göra?
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du nåt ytterrör till skruven som sitter i förrådet,så du kan dra ur den och kolla om den snurrar ordentligt.Kanske det bara är spån nere i änden,som gör att pellets inte kan komma in i skruven.Sen när du skall ha tillbaka skruven, så skall den gå så att den "äter"sig in på plats igen.Kan du tömma förrådet,eller är det fullt.Du hörde visserligen ljud från skruven,men kolla så den inte slirar mot motorn.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det hela kommer nog från början av att du har ett inlopp i skruven som är fel dimensionerat. Det gör att skruvspiralen sträcker sig och har du då ingen styrning i motsatt ända till motorn om skruven är dragande så töjer den ut sig och blir längre med tiden, det gör att den slår stopp till slut.
Om inloppet är för stort kan även detta göra så att den del av röret som är kvar nyper åt om spiralen.

Det finns några alternativ du kan göra för att förbättra skruven.
1. Montera en lagring om det ej finns, som är konstruerad så att du kan spänna spiralen samt är inloppet för stort så byt röret och gör om detta.
Se till att inloppet får riktiga radier i hörnen så att röret kan bibehålla formen.

2. Montera en kärna i spiralen utav rör. Denna kärna ska passa exakt i spiralen vid inloppet, efter inloppet (ca 50mm) ska du gå ned till ca halva dimensionen och sluta med denna ca 150mm från utloppet. Det gör att du doserar in pelletsen lite bättre i skruven.

3. Gör inloppet mindre och i elipsform, gå ned på dimensionen på spiralen i röret, samt förspänn spiralen med en lagring i bakänden med spännare.

Det tredje alternativet skulle jag satsa på.
Hur stort är inloppet på skruven?
Hur stor spiral har du i röret?
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Tack för all hjälp.

Jag fick ta hjälp.

Entrepenör 1 kom, såg fundersam ut och kunde inget göra. Han uppmanade mig att skotta bort pellets längst in i förrådet för att se om skruven rörde sig. Samma kväll försökte jag göra det, och det var asjobbigt, dammigt och omöjligt: pelletsen bara rann tillbaks. (Jag har säkert dryga tonnet pellets där). :cry:

Jag gav upp och ringde entrepenör 2. Han dök upp, cool som få, skruvade av tre skruvar på plaströret, drog isär det och konstaterade att skruven gått av i böjen. Sedan monterade han en blåtunna med matarskruven i botten, dit jag nu fyller på pellets allt eftersom. Piece of cake :lol:

Som ni förstår kommer jag välja entrenör 2 i fortsättningen :cheers:
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kapade han skruven och satte den i tunnan?
Sitter den andra biten kvar i förrådet?
Hinkar du ur förrådet till tunnan nu?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Japp på alla tre frågorna. Jag hade ju iaf blivit tvungen att tömma förrådet för att komma åt skruven och då kan jag ju lika gärna elda upp det sas.
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Skriv svar